Hjälp! Dräktig tvååring!?

Sv: Hjälp! Dräktig tvååring!?

Det hela är lite mer komplicert än att det bara är det högsta handjuret som bestämmer vem som har betäckningsrätten. Det är även stona som är med och avgör vem som är mest lämpad som avelspartner.
Det där är väldigt sant..
Mitt hblsto har ALDRIG visat brunst för någon av mina hingstar. Jag har haft två (gdk) shetlandshingstar plus hennes halvbrorsa (som hon egentligen tycker jättemycket om) att kolla henne med, men icke... Inte heller när hon själv stod som teasersto när de tappade hingsten hon seminerades med först förra året (bytte ju sedan).
Däremot visade hon tydligen brunst ordentligt för den teaserhingst (haflinger, tror jag) de hade på stationen där hon ÄNTLIGEN blev dräktig.

Jag har jobbat en säsong på Flyinge, 624 ston brunstkollade och betäckta (vissa flera gånger), så jag är inte helt ute och reser vad gäller ston och brunst m.m. Men det kunde inte ni veta ju.
Frågan gällde om det var möjligt med ett dräktigt sto tillsammans med en så ung hingst och enligt denna vet så var det inte det, att hon sen har fel kan många säkert intyga som har hittat ett föl i hagen helt oväntat.
Ang. mina egna så kom damen på igår att hon kunde tillåta pyssel men inte mer och idag kunde han snusa på rumpan utan att få huvudet avsparkat (fast sen hade hon väldigt sura öron) som jag hoppas och korsar alla fingrar jag har för att det ska fungera.

Men faktum kvarstår att vissa ston inte accepterar vissa hingstar.
Detta har vi själva råkat ut för några gånger.
(vi betäcker naturligt)
Då får man lura stoet att mjukna upp för sin älskade och sedan snabbt byta hingst när hon som minst anar det.
Brukar bara fungera en gång... :angel:

Att ettårshingstar kan bli pappor är tydligen då ovanligt på Flyinge.
Där finns det väl mestadels halvblod vad jag vet.

På travsidan däremot är "småhingstarna" mer på alerten vill jag påstå.
Kanske är dom könsmogna tidigare..vad vet jag.
Vi har ett fölsto hemma som har fått föl med en ettårshingst.
I Saw Molly känner många igen i travkretsarna eftersom hon fölade före tävlingskarriären. (ovanligt)
Men jag vet fler unghingstar som varit i farten..

AM

Kan bara säga att det är nog dags o dela på dom nu, såg att "lillen" klättrade på stona idag när jag red förbi... :crazy:

Ja hur som helst så skulle jag i alla fall byta veterinär - kan man ingenting om handjurs fortplantning och drifter så har man nog en hel del att lära sig innan man ska kalla sig veterinär :mad:

Hälsningar Helen

Hon var den enda som kunde komma ut med ultraljud och undersöka här omkring. I vanliga fall skulle hon inte ens få lov att vaccinera mina hästar.

*lånar knapp*

Hon är i alla fall konstaterad dräktig nu.. hm.. så då blir det 10 stycken föl då da.. :o

Hoppas bara allt går bra.. hon är ju inte färdig i kroppen än.

Lika targiskt varje gång sådant här sker tycker jag - när ungar föder ungar...Håller tummarna för att allt går bra...

Hälsningar Helen

Nej det är väldigt sällan, sperma produktionen brukar inte komma igång förrän dom är 18 månader tidigast, men dom hoppar och beter sig p.g.a att dom tränar småpojkarna men dom kan mycket sällan genomföra det.

Nej jag har även ponnyer, en del är mogna tidigare men de flesta vid 18 månader eller senare!

Ponnier är väl ganska så kända för att utvecklas lite senare? Som sagt så är varmblodstravarna väldigt tidiga på den fronten... Kanske för att man har avlat på tidiga indivder...

Som en parantes bara, min hingst är inte ett halvblod ganska långt ifrån faktiskt men en ganska sent utvecklad ras

Dalakhay skrev:
*lånar knapp*

Hon är i alla fall konstaterad dräktig nu.. hm.. så då blir det 10 stycken föl då da.. :o

Hoppas bara allt går bra.. hon är ju inte färdig i kroppen än.

Aj då, jag som satt och läste igenom tråden och hoppades det skulle vara falskt alarm. Min tvååring hade sin första brunst (som jag sett iaf och jag tror det är den första faktiskt) nyss och fick lite juver av det.

När är lillan beräknad till?

Sin allra första brunst först nu? Lillan brunstade för första gången i januari förra året och då var hon bara sju månader! :o

Nafayette: Det är ett halvblod, inte speciellt sent av sig. :D

Mia_R skrev:
Sin allra första brunst först nu? Lillan brunstade för första gången i januari förra året och då var hon bara sju månader! :o

Första som jag sett iaf som sagt, men jag tror det är den första (men SÄKER är jag ju inte, hon kan ju haft tyst/a brunst/er innan).

Alex, lilla Fiona började brunsta när hon var 8 mån. Det var då som vår hingst började köra bort henne från flocken.

Jag skulle inte lita på att unghingstarna inte var fertila även om de är ponnisar. Jag tycker tvärtom att många av mina hingstföl har varit tidigt ute med sin utveckling (ja bortsett från Ärtan då :smirk: )
Förra året hade jag hingstfölen tillsammans med hingsten. Det märktes tydligt när hingsten ansåg att ett av fölen började bli lite för mkt hingst ;) då åkte han ut ur hagen med besked.

Sena raser??? Existerar sånt egentligen med säkerhet?

Jag köpte en tvåårig russhingst för många år sen, han hade fått en avkomma med ett C-ponnysto på sommaren innan, köpte honom i september...

Man ska aldrig vara säker vilken ras man än har att göra med.

Ameos shettisar måste ju också räknas som en sen ras och hennes dam var ju tydligen könsmogen...

/// ghost

Skrev så eftersom många vill ju anse att halvblod utvecklas senare i sexuallivet.

Och att jag själv anser att det är helt vansinnigt att låta ettårshingstar gå ihop med ston.

Som någon skrev..
Synd när ungar tillverkar ungar..
Sådant kan undvikas.

Vi har faktist en i närheten som hade sin ettårshingst gick med mamman.(halvblod/fullblod)
När jag frågade hur i hela fridens hon kunde göra så, så fick jag svaret att hon hade en almanacka att gå efter när det gällde mammans brunster.. :eek:
Och eftersom jag nog såg ut som ett frågetecken så fortsatte hon att berätta att hon kände sitt sto väl och visste när hon skulle brunsta... :o

Så inte blir jag förvånad att det "korsas oplanerat" åt både höger och vänster i detta land.. ;)

AM

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 451
Senast: Lyxzen
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka