Hjälp - dragsele?

Diplomaten

Trådstartare
Jag behöver er hjälp ännu en gång.

Vi har två, snart 6 månaders gamla blandrashundar (Alaskan Huskey/Laika). Vi har nu investerat i två ordentliga dragselar till dem då de ska få framöver utnyttja det som ligger i deras natur. Vi köpte ett midjebälte till att börja med för vår del och en delningslinja så att de kan dra samtidigt.

Försökte lasta upp en bild exakt på hur dessa ser ut, men fick det tyvärr inte till - selarna ser på ett ungerfär ut som på denne link:

http://www.huverods.com/products.php?cid=429&pid=5501

Mannen som sålde dessa talade om för mig att jag skulle trä på dessa bakifrån och sedan framåt??? Jag har testat dem, den sitter relativt löst och bakbenen är fria. Ska det vara så frågar jag mig?

Tips från er som kan!

Sv: Hjälp - dragsele?

Förstår inte vad han menade med bakifrån sen fram....:confused:
Jag trär in huvudet först sedan ett framben i taget så selen ligger runt hals/bog o mellan frambenen. En nome sele ska sitte relativt tajt, den får inte vara lös o "sladdrig" då kommer den felbelasta di hunds muskler. Den ska förståss inte klämma någonstans så det blir skav heller.
Selen ska gå hela vägen över ryggen o sluta ca vid svansfästet.

om du är osäker så ta med både sele o hund till han du köpte av o låt han hjälpa dig att prova ut rätt stl.

Du behöver alltså hjälp med hur man sätter på En Nome sele?
Ska göra mitt bästa för att förklara

1.Rundan sidan upptill
2.stick in huvet igenom hållet i mitten
3.när hals sidan är på så ser du att där är två sidor som *typ* ticker ut in där ska fambenen
4 trä in dem försiktigt.
5.du ska typ ha som ett kryss under bröstet och se till att armbågarna och frambenen kan gå fritt.
IMG_0034%20Sandra%20Olofsson.jpg

img_0077_1204208851_10324942.jpg

Tack, då har jag en del avklarad - att det inte är någon specialutgåva som skall träs på bakifrån. Gjorde exakt som du sade, huvudet först - framben osv.

Misstänker nu att mannen i hundbutiken inte var direkt utbildad i den här frågan ... Vi hade nämligen mått på hundarna, men det får förmdoligen bli en tur tillbaka, istället med hundarna - den ena verkar vara en aning för stor med tanke på som du sa, sluta vid svansroten ....

Det är inte enkelt - men jag ser fram emot det då :-)

*grön grön grön på detta*

Lånad bild!
650121928098230.jpg

En ungtik och här tycker jag att selen sitter perfekt!
Jag hade nog gått oh lämnat tillbaka selen och gått till någon som vet vad dom sysslar med..
De finns massor av kombi selar nuförtiden som är NOme/spårsele i ett kanske de han menade har svårt att förstå han beskrivning.

Tack för att du visar hur nomesele ska sitta, jag är också lite osäker..

En kombisele, visst ska den sitta som nomen?

Det som skiljer är väl "sidofästena" va?

Kombisele%20jokke.jpg

Lånad från Jens Hundartiklar .

Senast ändrad:

Tack!

Jag må verka en aningen dum ... helt nytt och jag fastnade så för mannens beskriving hur den skulle träs på, att jag blev lite fundersam om jag verkligen tänkte rätt.

Reagerade på hur "mycket remmar" det blir uppe på ryggen, men om jag använder mitt annars så logiska sinne, förstår jag den principen. Vi hade med oss två olika storlekar hem. En mättes som XL - den var way way för stor ...

Får man flika in en extra fråga .... ?
Hur började ni träningen med era hundar? Denna typ av träning är helt ny för oss. Men ack så kul det verkar!

Tack tack igen!

Den bilden var susen!

Den mindre storleken satt per dags datum perfekt på den lite grövre av dem. Vi har sökt med pannlampa efter människor som vet mycket om draghundar och dragträning här då de har en utmärkt klubb som tävlar och tränar på hög nivå. Tyvärr är hela laget på en större tävlingstour, ryktesvägar. Vi har ju inte varit direkt insatta tidigare, utan räknat med att kunna ta kontakt med dessa då det vankas.

Tur att du finns :D

Selen på den jycken är alldeles för lång, skulle tro att 2 kanske 3 storlekar mindre blivit bra.
Sibbarna i Flo-Jos inlägg #3 har bra storlek, tänk på att selen ska sitta ganska tajt runt halsen.

Alla är nya någongång jag har ställt precis samma frågor som dig så du är absolut inte dum.

Jag fick en mycket bra start i dragsamanhang genom en av mina uppfödare kanon fin tjej som verkligen har fått in mig i gänget idag är hon en av mina bästa vänner.
De du kan göra är ju och söka dig till Sphk-Svenska polarhunds klubben se om dom har någon träff i bland har dom olika länen drag träffar så man kan få prova på och se känna osv.

Men jag håller med dig de är skit kul,har inte börjat tävla än riktigt men mina hundar tävlar,ska ta grönt kort nu till Hösten =)

Ett tips är att cykla mycket och när du första gången prövar att dra med tex tre/fyrhjuling se till att ha ett gäng trygga hundar för annar kan allt gå åt skogen.
Nu brukar ju Alskan huskyn ha lite bättre Psyke än Sibbarna men försäkerhets skull och ta de lungt.
Vissa dragfolk kör in sina hundar tok för tidigt och sen tröttnar dom vid 2 års ålder och ja ..du kanske försåtr vad de blir av dem hundarna...

Är de något du undrar så skicka bara iväg ett PM så svarar jag gärna på fler frågot om de är frågor jag kan svara på :bump:

Nä jag tänkte på den hära
3020BI.jpg

*Morr* hittar inte exakt den jag letade efter där va någon rem till på den..
Men på ett ungefär ser den ut som så

Aha ja jag skulle bara lägga in en bild på en kombisele för att påvisa likheten och skillnaden mellan den och en nome.

En kombisele ska sitta som en nome alltså? Bilderna i inlägg #3 är lite svåra att tyda då dom är in action ( drar ) :)

Flo-Jo:

Men detdär är väl inte en kombisele :confused:

Åh jag har massor av dragbilder=)
Bara de att jag har varit dålig med att lägga upp dem på nätet och har man inte dom ute så kan man inte lägga upp bilder här..Vad jag har förståt.

Njaa kombi sele jag kalar de för kombi sele så som andra drag folk..

Vi använder inte dom selarna som tex den jakthunden som du vissade på bilden,dom extra remarna är väl ämnade för skrinda eller vagn?
Våra hundar jobbar alltid fritt i rörelse för att få arbeta med hela kroppen och de går inte med en skrinda.

Den selen på bilden finns med fler remar men jag hittar sjutton ta mig inte sidan får väl skylla på mina 2½ timmes sömn idag och kanske leta efter i morgon =) konstiga är att den är kombi selen som jag yrar om den kostar 250 kr mer än vad en nome sele gör och så är den så mycket mindre än Nome..Sjukt!

Aha då är jag med på vad du menar..

Ja det är för att man också ska kunna dra skrinda, men annars fungerar den som en nomesele står det :)

Nej man kan inte lägga upp bilder på buke om dom inte ligger på en annan sajt först ex pixbox.

:)

Å, vilket trevligt svar! :laugh:

Tack tack tack!

Det är alltid betryggande att höra från någon som är inne i "gemet", att det var svårt även för dom 1 gång i början. Jag vet att det är så med allt, men men ... tack för att du tog bort dumstämpeln från mina läppar!

Vi bor för tillfället i Norge, men det borde vara samma upplägg här. Så jag ska söka mig runt lite i de olika fylkene och se. Vad det verkar, finns det en proffesionell klubb i området. Vet inte vilka krav de har på raser eller kunskap.

Det med cykelträning är en utmärkt idè. Vi ska se runt på alternativ till en sådan 3 hjulad cykel! Mina pojkar är bara 5 månader så nu har vi endast vant dem vid selen ca 2-3 ggr/vecka. Varit ute och småjoggat lite på kul ... Försökt att visa dem skillnad på kopplet och selen. *arbete*

Jag PM:ar dig gärna för lite mer information om hur och när man kan avansera osv. :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka