Hjälp! Diagnos: Försträckning av kotledens yttre sidoledband samt fractura avulsa.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wishful
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 255
W

Wishful

Någon som hört om något likande fall? Prognos och behandling? Har alltså redan fått prognos men skulle gärna höra lite second opinions och lite erfarenheter om detta? :( :(

Sv: Hjälp! Diagnos: Försträckning av kotledens yttre sidoledband samt fractura avulsa

Det låter som en diagnos som min häst ev kommer att få... Men vad är fractura avulsa? Sökte på nätet men verkade inte få någon vettig träff, är stavningen rätt?

Sv: Hjälp! Diagnos: Försträckning av kotledens yttre sidoledband samt fractura avulsa

Jag har fått diagnosen på finska så jag hade svårt med översättandet, och har lite svårt att riktit förstå vad han har för fel. Enligt finska ordet låter det mer som om hans "sidoband" har brustit, men kan det verkligen stämma när han är så lite halt och skall skrittas? Avulsiomurtuma heter det på finska, nånslags lös benbit..?!
Vad har din häst för fel, skall ni till vet.? är ledband och ligament samma sak? usch vad sånhätn är jobbigt och ledsamt, o förvirrande.. Funderar över om vår diagnos verkligen är 100% rätt eller om man skall kolla med en annan veterinär ännu..

Sök på avulsionsfraktur så får du säkert fler träffar.:idea: Eller ännu hellre avulsion fracture.

Senast ändrad:

Hästen har ett antal olika ledband/ligament i kotområdet, så jag tycker det låter som att det har blivit en bristning i något ligament, troligen ett sidoligament. Isåfall tror jag inte att det behöver synas så mycket hälta, men jag skulle nog trott att en vet skulle ordinera vila först innan skritt-igångsättning? Och om det är en lös benbit (fraktur?) inblandad så låter skrittning definitivt inte som vad jag skulle väntat mig?
Kan du inte kontakta veterinären och fråga, och be om svenska termer, det är väl bra om du ev behöver återbesök hos någon annan veterinär.

Han har ju vilat (gått i hage) reda i 2 veckor, kanske därför han ska börja skrittas genast. Vet. menade att han måste hållas i rörelse för att förstärka bristningen typ.

Inga fler erfarenheter om sen- o ledbandsskador??

Ett ligament och ett ledband är samma sak. De består av bindväv i form av elastiska trådar som binder ihop ben med ben utan någon muskel emellan. Finns det en muskel med i bilden så kallas det inte för ledband/ligament utan sena. Men det är samma typ av bindväv i både ligament och senor.

På insida och utsida om kotleden finns kollateralligament (sido-ledband) som stödjer leden från båda håll. En översträckning av ett ligament är samma sak som en vrickning. Bindvävstrådarna sträcks ut och en del trådar kanske går av. Det svullnar, och leden kan bli instabil, i allvarliga fall helt gå ur led. Ligamenten fäster i skelettben över och under kotleden och av den kraft som uppstår när hästen trampar fel (eller vad det nu var som hände) kan en flisa av ben sprängas loss - eller slås loss om hästen fick en smäll vid skadan. Detta kallas på engelska för en avulsion fracture eller sprain fracture.

Ligamentskador tar tid att läka och det är viktigt att hästen får röra på sig under läkningen så mycket som det går utan att skadan blir värre. Du kommer säkert få ett schema från din veterinär, det ska du följa. Prognosen beror på hur stor skadan är, var den sitter och hur bra den svarar på rehabiliteringen. Yngre häst, lindrig skada = bra prognos.

Han har ju vilat (gått i hage) reda i 2 veckor, kanske därför han ska börja skrittas genast. Vet. menade att han måste hållas i rörelse för att förstärka bristningen typ.

Det här handlar om att det ska bildas bindvävstrådar av rätt typ under läkningen. Ett friskt ligament består av en massa elastiska trådar som ligger i fina buntar. När ligamentet översträcks och trådar går av så lagar kroppen det med bindväv av en annan typ och det krävs belastning för att den nya bindväven ska bygga om sig till fina nya töjbara och starka trådar. Om ligamentet inte är töjbart och starkt riskerar skadan att gå upp igen, därför är detta så viktigt.

Tusen tack för det fina svaret!! Veterinäten ordinerade alltså skritt 30min nu de två första månaderna, men en fysioterapeut menade att han rör sig redan så pass mycket i hagen att det blir för mycket rörelse om jag sedan ännu går ut och leder honom en halv timme, vad skall jag riktigt göra? Det är säkert bättre att leda än att rida..?

Han är inte (och har inte varit i något skede heller) svullen och varm, och hältan syntes bara dom första dagarna i skritt, efter två veckor när vi var till kliniken syntes inget i skritt, o ganska lite i trav. Är detta ovanligt, är diagnosen månne 100% rätt att han faktist vrickat ett kollateralligament med så "snälla" symptom?

Läste lite om senskador här på forumet, många sade att hästen skulle skrittas på HÅRT underlag, inte mjukt. Varken veterinär eller fysioterapeut nämnde underlaget (annat än att det ska vara jämnt, dvs inga rötter o stenigt eller mycket uppåt och neråt), hurudant underlag kräver min hästs skada för att läka bäst?

Rent generellt brukar man säga att det ska vara fast underlag men ofta har man ju det underlag man har runt omkring sig och man får göra det bästa möjliga av det. Det viktigaste underlaget är det som hästen har i hagen när den rör sig som den vill, dessutom betydligt mer än 30 minuter.

Tusen tack för det fina svaret!! Veterinäten ordinerade alltså skritt 30min nu de två första månaderna, men en fysioterapeut menade att han rör sig redan så pass mycket i hagen att det blir för mycket rörelse om jag sedan ännu går ut och leder honom en halv timme, vad skall jag riktigt göra? Det är säkert bättre att leda än att rida..?

Det är ju så att en skaderehab inte är någon matematisk funktion där resultatet blir exakt likadant varje gång om man följer receptet. Det är så mycket som spelar in. Vad hästen gör på sin tid i hagen tex. Temperamentet, om den klarar av att hålla sig lugn, och i så fall om den blir mer eller mindre lugn av att komma ut på promenader? Risken att det ska bli för mycket belastning av korta promenader på jämnt underlag varje dag tycker jag inte är så stor. Det är betydligt större risk att hästen blir lite knasig ihop med kompisarna i hagen en blåsig dag. Den risken får man väga mot behovet av att belasta benet så mycket som möjligt. Rent allmänt tycker jag du i första hand ska lyssna på den veterinär som ställt diagnosen, den personen vet mest om just din hästs skada. Jag vet inget om dig och din häst men från vad du beskriver låter ingenting som din veterinär sagt konstigt på något sätt.

Om jag tytt veterinär pappret rätt så har han även fått förkalkning (pålagring??) på det stället. vad betyder det och hur har det uppkommit ? I samband med snedtrampet eller tidigare av annan orsak? Är det månne förkalkningen som i detta fall är största orsaken till att han kanske inte blir bra, eller är vrickningen det största problemet?

När kroppen används så slits lederna med tiden. Om hästen belastar sig lite snett eller råkar vara byggd lite oturligt å kan den slita lederna ojämnt och ofta är det det man menar med en pålagring. Lite extra ben som kroppen har bildat som försvar på slitaget. Om det sitter illa till kan det störa ledens rörelse och då kan det bli problem. Det kan också vara i själva leden och då nöter ben mot ben och det gör ont, ledytorna blir förstörda.

Efter en skada så sätter kroppen igång en reparationsprocess och då kan det också uppstå benbildning som sitter illa till och som stör när ledband och hinnor och senor ska glida lätt mot varandra när hästen rör sig. Om det är det som har hänt i din hästs fall så är det förmodligen ett större problem än ligamentskadan, men det beror på hur det sitter, om det sitter ivägen, hur kroppen hanterar det.

Det spelar också roll vad det är för häst och vad den ska klara av att göra. Ju större krav som ställs på hästens prestation desto viktigare att hela kroppen fungerar perfekt. I träning försöker man ju hela tiden att pressa kroppen och då är det den svagaste länken som först går sönder.

hejhej ;)
Vet inte om det är samma sak men min häst hade en förstärkningsbands skada. Först fick vi promenera i 30 min i 3 månader. nu får vi sitta på honom och skrittar 40 min om dagen. vi ska på återbesör om 2 månade.. :smirk:

min vetrinär sa att vi skulle skritta helstpå asfalt.

Nej, det är inte samma sak. Förstärkningsbandet till djupa böjsenan är inte ett ligament även om det är gjort av samma sorts material.

Har varit på kontroll efter 2 månader, till en ny klinik, här menar dom att det inte är något fel på ledbandet!! Endast en lös benbit hittade de, och de sade att jag skall börja rida igåg hästen nu igen och om han börjar halta måste benbiten kanske tas bort.
Jag tycker det är sååå jobbigt när veterinärer ger olika diagnoser! :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
628
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 288
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Ida94
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka