Hjälp!!! Det smäller i min häst bakben

Sv: Hjälp!!! Det smäller i min häst bakben

Jag tror ändå det är patellaupphakning och det sämsta man kan göra med dom hästarna är att vila dom...ju mer tränade dom är, ju bättre blir dom. Ju mer dom vilar , ju sämre blir dom.

Jag skall fråga dom igen om det kan va det när vi skall på återbesök på Husaby Hästklinik.

Tack för svar

Hejsan!
Idag har vi vart på återbesök igen
Min häst var bra ett litet tag men nu börjar han gå sämre igen sen 1 v tillbaka.
Nu ultraljuda dom han igen och minisken var la inte helt okej, men nu börjar dom tro att det är patella.
Hovis skall komma imorgon och sätta på någon specialvariant sko som jag kan skruva av om ca 3v. Detta är för att hästen skall få lite obalans i hovarna som ev kan hjälpa han att styrka upp musklerna.
Mycket gå i backar nu oxå.
Det tog 3 besök för att få denna diagnosen, jag hoppas att detta hjälper annars kunde dom operera och det var ganska simpel variant sa dom. Min häst är bara 4år så han har hela livet på sig

Är det någon som vet något om patella operation (splitning) tror jag det heter

Hade en häst som led av patellaupphakning rätt så grovt som unghäst. Det blev helt bra med en kombination av träning (ja, mkt backar) en riktigt bra hovslagare och tillskott av tiamin.

Tiaminet fick jag av en veterinär och hon sa att trots att det inte är helt vedertaget att det hjälper så har hon och många av hennes kolleger erfarenheten att det faktiskt gör stor skillnad.

Min häst blev faktiskt halt i samband med upphakningen, hon fick lite panik när hon hakade fast. Inte roligt med ett panikslaget fullblod med fasthakat ben...

Men, som sagt det finns gott hopp!
Lycka till!

Okej!

Tror du man kan ta både B-vitamin och Tiamin?
Allt för att få hästen bättre.

Han har mycket problem i mellanåt så vi kan inte rida han heller och vet tyckte inte det heller.

Så jag och hästen får nog bra med benmuskler mm

Okej!

Tror du man kan ta både B-vitamin och Tiamin?
Allt för att få hästen bättre.

Han har mycket problem i mellanåt så vi kan inte rida han heller och vet tyckte inte det heller.

Så jag och hästen får nog bra med benmuskler mm

Såg just att det oxå är B-vitamin *ler*

Hade en häst som led av patellaupphakning rätt så grovt som unghäst. Det blev helt bra med en kombination av träning (ja, mkt backar) en riktigt bra hovslagare och tillskott av tiamin.

Tiaminet fick jag av en veterinär och hon sa att trots att det inte är helt vedertaget att det hjälper så har hon och många av hennes kolleger erfarenheten att det faktiskt gör stor skillnad.

Min häst blev faktiskt halt i samband med upphakningen, hon fick lite panik när hon hakade fast. Inte roligt med ett panikslaget fullblod med fasthakat ben...

Men, som sagt det finns gott hopp!
Lycka till!

Tack!!!!

Jag skall försöka skaffa det

Hej igen!

Kom på att det finns en flytande b-vitamin, alltså inte sirap utan helt flytande, på granngården. Deras eget märke.

Ibland när jag inte hade råd med tiamin så köpte jag den och gav dubbel dos. Tiaminet var i storpack och billigare per dos, men ibland har man ju det lite knapert..

Min häst var något av en rygghäst när hon gick på galoppen, men vet sa att b-vit/tiamin även kan underlätta musklerna vid träning.

Vem vet? Men det är väl värt ett försök!

Hej!

Tack för rådet!

Jag hittade billig Tiamin för 289kr för 250gr (inte billigt men billigare än dom andra som låg på över 400kr)
Jag hoppas att jag får den imorgon
Idag har hovis varit här och skott upp min häst i bakhovarna, så nu har han platåskor på insidorna. Som jag skall skruva bort om ca 3v och sen får han gå utan dom i 1v och sen sätta på dom igen i 3v.

Nackdelen med skorna är att han har problem med menisken och skorna kommer nog att påverka den ännu mera så vi får se hur har reagerar. Min stackars lilla pålle.

Hej igen!

Kom på att det finns en flytande b-vitamin, alltså inte sirap utan helt flytande, på granngården. Deras eget märke.

Ibland när jag inte hade råd med tiamin så köpte jag den och gav dubbel dos. Tiaminet var i storpack och billigare per dos, men ibland har man ju det lite knapert..

Min häst var något av en rygghäst när hon gick på galoppen, men vet sa att b-vit/tiamin även kan underlätta musklerna vid träning.

Vem vet? Men det är väl värt ett försök!

Ja jag ger B för musklerna, inte ryggproblem men lätt att få spända muskler, tycker att det i kombination med en del annat hjälper bra! Också fullblod.

Nu har vetrinärerna konstaterat att det är upphakningar han har så nu har vi bokat tid för operation så jag hoppas att han blir bra sen.

Vi skall även kolla upp hans minisk igen för att se om den har blivit bättre, minisken hade inget med upphakningarna att gör sa dom.

Kanske man kan börja rida han igen smått om kanske 2år.

Är det någon som har gjort en operation med den nya metoden?
Om jag, hur blev hästen efter det.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 057
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka