Sv: Hjälp!!! Det smäller i min häst bakben
Min ena har två gånger lyckats rulla fast så han fått en patellaupphakning. Första gången höll jag på att få panik. Kommer ner på morgonen, ska fodra. Hästen har tydliga besvär att gå i boxen och ena bakbenet är verkligen inte med i matchen. Ömsom släpas och ömsom lyfts med en knix i kotan och då just SMÄLLER det högt (a la pistolskottsknall) i hela stallet. Vid varje lyft.
Min spontana tanke var att nu är något frakturerat och tvärkört.
Går in och ringer vet, men får lämna medd. Medan jag väntar på att vet ska ringa tillbaka går jag tillbaka ut i stallet och det är samma lika, och hästen har tydligt ont/är tydligt besvärad.
En kompis kommer förbi, och tycker ganska lugnt att 'ser ut som patellaupphakning...'. Jag är högst skeptisk ska erkännas. Då ringer vet tillbaka, tycker lite samma sak (patellaupphak) men att hon ska komma ut om någon timme. Rek att backa hästen.
Jag försöker backa, och det går knappt. Hästen vill inte gå bakåt, och när jag lyckas backa så nåt steg går normalt men flera steg kotar han istället över och får all vikt på framsidan av kotan. (Så jag känner att OM han inte redan brutit nåt i kotan så lär han ju göra det nu.. :S)
När vet kommer efter någon timme är hästen bättre, men 'knixar' fortfarande när han lyfter benet, och ömsom kotar över och släpar benet.
Vet undersöker, konstaterar att det mest troligt är en kraftig patellaupphakning, och frågar om hästen haft problem med det förr (nej, aldrig) och om den rullat fast (koll av boxvägg avslöjar skrapmärken på väggen, så svar - ja).
När hon klämmer runt patella blir hästen lite orolig och trampar runt, och då både smäller det och veterinären (som 'följde med' och fortsatte känna) känner hur patellan rör sig mer än det ska och är 'halvvägs ur (eller fel eller hur man säger).
Tog tre dagar innan han var helt normal men blev stadigt bättre. Hände inte igen (vilket vet varnade för det kunde).
Till nåt år senare, samma visa, häst rullat fast utefter märken på väggen. Släpar/kotar över/knixar. hjälper icke att backa mer än att man olyckligt får vikt på överkotad kota :S Smäller friskt när han knixar. Avtar succesivt under dagen (släppte ut i liten sjukhade så han rörde sig men försiktigt, samt promenader) och normal nästa dag.
Sen dess inte hänt igen *peppar peppar*
Men iaf min, så där SMALL det verkligen flera gånger. Hjälpte inte att backa, och han ömsom släpade/kotade över och ömsom knixade när han lyfte det (lite åt tuppspatthållet, fast tänk 'tuppspatt i kotan'. Såg verkligen ut att komma från kotan, men icke.. )
Tillägg: Jag lät dem gå igenom knäna noga på klinik efter andra gången, så det inte fanns någon underliggande anledning, men ingen de kunde hitta. Och om han låter bli att rulla fast och sprattla sig loss tycks det inte vara problem. Han har stått lång tid på box (med tillhörande muskelförlust/dålig muskling) utan att få problem. Så lite knepigt är det, men..