Hjälp!!! Det smäller i min häst bakben

Marina_s70

Trådstartare
Idag när jag skulle kratsa hovarna på min häst ville han först inte lyfta benet men sen lifte han benet rakt ut och sen small det högt till i benet. Jag blev skit rädd, tänkte nu har nått gått av. Jag provade igen och han lyfte benet rakt ut och sen small det igen. Mitt hjärta slog dubbla volter. Vi tog ut han och gick med han lite men han ville inte böja benet och så släpade han benet en liten bit. Vi tog in han igen och ställde han i gången men han ville inte böja på det. Verkar som det är en lösning som inte vill släppa.

Någon som har varit med något liknande?
Skall man massera, linimenta?
Skall hästen ut och röra på sig ikväll eller skall han stå inne?

Jag skall ringa veterinären imorgon och råd fråga.

Sv: Hjälp!!! Det smäller i min häst bakben

varför vänta öht med att ringa veterinär? Ring nu!! Kan vara någon väldigt allvarligt

Kompisen tror att han har fått patella men hon känner inte igen ljudet.
Veterinären kan nog inget göra och djurkliniken tycker nog att jag skall komma imorgon isåfall.

ring och rådfråga i alla fall, om inte annat för din egen nattros och sömns skull. De vill säkert att du kommer in i morrn men det är skönt att ha pratat med nån när man oroar sig, om inte annat kan du få värdefulla råd om hästen bör stå i box över natten eller om den bör röra på sig.

Släpandet låter ju som patellaupphakning men smällandet har inte jag heller hört talas om innan.

Blir den bättre om du backar den? Är inget vidare på det där men hade en travare en gång i tiden som hade patella som åring. Det lossnade om man backade något steg. Jag tycker ändå att du ska förklara läget för en veterinär för det där smällandet låter olycksbådande.

Jag har hört smällar när en patellaupphakning släpper, så det behöver inte vara något jättefel. :)

Låter väldigt mycket som patella.
Prova som någon tidigare nämnde att backa hästen några steg och se om det släpper.

KL

Alltså, jag måste bara lägga mig i här. Har sett i flera trådar att man skriver att hästen har "patella". Ja, det hoppas jag jag att de har, helst två då patella betyder knäskål;) Ett litet förtydligande då jag som sagt sett det på flera ställen på sistone. Det man menar är patellaupphakning precis som Stereo skriver.
Så, slut på pekpinnarna:D

Nu har jag ringt veterinären!
Han tyckte vi skulle känna igenom sener och leder ordentligt och sen ut och gå med han i ca 10min och sen ringa han igen om 1-2timmar för att se vad som har hänt.

Jag skall prova att backa han oxå som Linnea föreslog

Om det är patella, kan det gå över eller måste han leva med det?
Han verkar ha lite ont eftersom han inte vill stöda på benet nu när jag var ute och kolla till han.

Nu har jag varit ute och gått med min lilla pålle och han går väldigt stelt med båda bakbenen. Han reagera vid knät och vid kotan.
När vi kom in prova vi å lyfta hovarna och dom var inte lika stela.

Tyvärr hjälpte det inte att backa hästen

Veterinären skall komma och kolla på han imorgon

Tack för alla svar och tips. Det känns skönt att ni finns till här *ler*
Mvh Marina

Min ena har två gånger lyckats rulla fast så han fått en patellaupphakning. Första gången höll jag på att få panik. Kommer ner på morgonen, ska fodra. Hästen har tydliga besvär att gå i boxen och ena bakbenet är verkligen inte med i matchen. Ömsom släpas och ömsom lyfts med en knix i kotan och då just SMÄLLER det högt (a la pistolskottsknall) i hela stallet. Vid varje lyft.

Min spontana tanke var att nu är något frakturerat och tvärkört.
Går in och ringer vet, men får lämna medd. Medan jag väntar på att vet ska ringa tillbaka går jag tillbaka ut i stallet och det är samma lika, och hästen har tydligt ont/är tydligt besvärad.

En kompis kommer förbi, och tycker ganska lugnt att 'ser ut som patellaupphakning...'. Jag är högst skeptisk ska erkännas. Då ringer vet tillbaka, tycker lite samma sak (patellaupphak) men att hon ska komma ut om någon timme. Rek att backa hästen.

Jag försöker backa, och det går knappt. Hästen vill inte gå bakåt, och när jag lyckas backa så nåt steg går normalt men flera steg kotar han istället över och får all vikt på framsidan av kotan. (Så jag känner att OM han inte redan brutit nåt i kotan så lär han ju göra det nu.. :S)

När vet kommer efter någon timme är hästen bättre, men 'knixar' fortfarande när han lyfter benet, och ömsom kotar över och släpar benet.

Vet undersöker, konstaterar att det mest troligt är en kraftig patellaupphakning, och frågar om hästen haft problem med det förr (nej, aldrig) och om den rullat fast (koll av boxvägg avslöjar skrapmärken på väggen, så svar - ja).

När hon klämmer runt patella blir hästen lite orolig och trampar runt, och då både smäller det och veterinären (som 'följde med' och fortsatte känna) känner hur patellan rör sig mer än det ska och är 'halvvägs ur (eller fel eller hur man säger).

Tog tre dagar innan han var helt normal men blev stadigt bättre. Hände inte igen (vilket vet varnade för det kunde).

Till nåt år senare, samma visa, häst rullat fast utefter märken på väggen. Släpar/kotar över/knixar. hjälper icke att backa mer än att man olyckligt får vikt på överkotad kota :S Smäller friskt när han knixar. Avtar succesivt under dagen (släppte ut i liten sjukhade så han rörde sig men försiktigt, samt promenader) och normal nästa dag.

Sen dess inte hänt igen *peppar peppar*

Men iaf min, så där SMALL det verkligen flera gånger. Hjälpte inte att backa, och han ömsom släpade/kotade över och ömsom knixade när han lyfte det (lite åt tuppspatthållet, fast tänk 'tuppspatt i kotan'. Såg verkligen ut att komma från kotan, men icke.. )

Tillägg: Jag lät dem gå igenom knäna noga på klinik efter andra gången, så det inte fanns någon underliggande anledning, men ingen de kunde hitta. Och om han låter bli att rulla fast och sprattla sig loss tycks det inte vara problem. Han har stått lång tid på box (med tillhörande muskelförlust/dålig muskling) utan att få problem. Så lite knepigt är det, men..

Senast ändrad:

Men kan vetrinären göra någonting eller är det bara att vänta ut vad det gäller patellaupphakning? Ge smärtstillande?

Det bör man nog fråga veterinären om i varje fall. Som jag fattat det så det 'klassiska' exemplet på patellaupphakning släpper när man backar hästen några steg.

Min fick en injektion med B-vitamin samt extra B-vit rek i fodret. Första gången fick han också efter någon dags avvaktande NSAID. Enligt vet så finns det eg ingen 'grund' för att ge NSAID vid patella, men att hon hade haft erfarenheten att det kunde hjälpa just vid mer kraftiga fall och när det var kvarstående symptom så att säga.

Eg finns väl ingen grund för B-vittillskott heller (fast det verkar vara 'standardbehandling'), då friska hästar själva producerar B-vit i tarmen i mer än tillräcklig mängd.

Andra gången fick han ingen behandling alls, jag ringde ju vet som dock med tanke på gången innan tyckte att avvakta, rör på honom i skritt, låt honom gå själv i liten hage och röra sig stillsamt utefter vad han själv vill och avvakta. Blir han värre - ring igen, annars så avvakta några dagar sålänge han blir bättre.

Men det var ju i just min herres fall, ett annat fall kanske skulle fått annan rekommendation.

Men i de mer 'vanliga' fallen så brukar man ju se det hos unga hästar eller hästar som har dålig muskulatur kring knäna pga t ex lång vila. Dvs hästar som är 'ur form', och där hakar de ffa vid stillastående (i boxen under natten t ex, de hakar på morgonen), räcker att backa men återkommer. Då är ju första rek att helt enkelt stärka muskulaturen, dvs träna upp hästen. Då försvinner oftast problemet. Annars kan man ju operera, men det är ju inte förstahandsvalet så att säga.

Min shettis har haft problem med patellaupphakning som ung. 'Klassiska' bilden, hakade på morgonen vid utsläpp, backa så släpper det, men återkommer när han blev stående.

Han släpptes på lösdrift, och det blev bättre men kunde även som vuxen haka om han stått inne under natten fick jag besked om vid köp. Han gick på lösdrift vid köp, och hos mig har han stått inne på nätterna sen den dag han kom. Lite beroende på årstid (läs: Hur mkt gräs i hagen) upp till 16 h/dygn inne som 'värst'. Dock stor box men han vandrar ju inte direkt runt därinne. Har aldrig någonsin hakat hos mig (ens när de stått inne ett helt dygn pga storm eller liknande) på de 2½ år jag haft honom. Så där kan man nog lugn säga att det växte bort helt enkelt.

Min shettis fick ifjol (sommar) sin första patellaupphakning. Jag fattade verkligen inte vad det var frågan om - blev livrädd då hon plötsligt släpade med benet och kunde inte stöda på det. Veterinären kom ut och så backade vi henne så att det hoppade på plats. Samma sak där, knakade och lät hemskt.

I vintras hände det igen några gånger. Då lät jag båda hästarna gå ute 24/7, fick gå in i boxarna då det ville. Vi har boxar direkt i hagen. Att röra sig hela tiden samt extra B+E vitamin gjorde att hon inte fick upphakningarna mer.

Nu minns jag faktiskt inte när hon har haft det sist. Trots att hon sen juni står i box på natten pga myggen. Men nu får hon mycket mer motion än vad hon fick ifjol, har musklat sig mer.

Vet har varit här och kollat på min häst men hon sa att det inte var patellaupphakningar. Hon misstänkte ev korsförlamning. Hon tog blodprov, fick svar dagen efter att han hade höga muskelvärden så det är ev korsförlamning.
Han skall ha boxvila i 7 dagar och får gå på Metacam.
När vet var ute small det i hans ben igen och hon tycket det var konstigt.

Vi skall ringa tilllbaka på mån-tis och berätta hur han mår.
Han går lite bättre nu som tur är.

Så jag hoppas att han blir helt frisk

Så det kan även vara korsförlamning när det smäller i benet och att han har svårt att böja på bakbenen.

Hej!

Ja vill bara tala om att det inte är korsförlamning min häst har.
Han har inte blivit bättre än så vi skall till kliniken den 1 augusti och röntga han.
Så svar varför det har smällt i hans bakben och han har svårt att böja igenom med bakbenen kommer efter vi har varit där.

Tack Alexandra!

Vart på kliniken nu och röntgat båda bakbenen och så gjorde dom analt ultraljud och dom hitta inget specifikt. Dom hitta en inflammation i vänster bakben i minisken så han fick 2 sprutor kortison och ta det lugnt i 3v och sen återbesök.
Men jag tvivlar på att det är det som spökar på han. Men vi får se igen efter 3v.

Har vart på återbesök igen... Han var mycket bättre i bakbenet men han ömma väldigt i ryggen så de röntga han där oxå men hitta inget. Han skall gå i sjukhage 2v till med Metacam och sen börja longera han och tömköra och återbesök om 4v igen. Det har snart gått 2v sen jag var där och idag var han stel igen när jag släppte ut han men det gick över fort. Jag tror det är höften som spökar....

Igen som har varit med något likanande?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 057
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka