Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?

Alexandra_W

Trådstartare
Skrev ju om valacken som efter att (som det ser ut - kommit loss själv) rullat fast i boxen natt mot mån och på mån morgon var ordentligt svullen BB. Gick i hage lugnt och fint på mån men blev sämre av det, svullnaden ökade.

Halt bak, magen sa VB och han belastade HB mer i vila, stod dock på alla fyra. Trampade inte riiktigt igenom i kotan VB. Ingen värme eller puls, ömhet, sår etc. Temp 38.5. Tyckte inte om att man lyfte VB eller att skritta (pulsen stack omedelbart från 35 till 55-60)

Lindade båda bak med ordentligt stödbandage, han rörde sig omdelbart bättre.

Efter en natt med bandage och box var han på ti morgon feberfi och svullnaden gått ner lite bägge bak, men nu var HB mer svullen. Pratade med DV som rek fortsatt bandage och vila (boxhage) samt zongele. Stod i liten sjukhage med bandage, orudis gel. Avlastade VB lite för ofta för mattes smak.

Ons morgon fortf feberfri, svullnaden gett sig nästan helt, lite gallig kotsenskidor. Ingen värme, sår, palpömhet. Lät honom fortsätta gå i sjukhage men olindad pga regn. Benen svullnade inte i pga att vara olindad. Lindad nattetid. Avlastade/vilade VB nästan hela tiden men kan stå på det.

Imorse feberfri, i princip osvullen etc. Vilar fortfarande VB väldigt mycket, men kan stå på det. Ser helt ohalt ut i skritt. Nu på kvällen tog jag ut honom på lina, på förvisso ganska liten volt som sluttar, men..

Ohalt i skritt, om man verkligen tittar efter det och vet vad man kikar efter så månne att han trampar igenom lite sämre i kotan VB. I vänster varv i trav så första varvet okej, oren bak men inte halt men sen blev det skit rent ut sagt. Ordentligt halt bak, 2-3 grader, till och med en blind skulle se det. Trampar inte igenom i kotan VB, sätter i tån först och sen resten av hoven, lyfter igen innan det blir svikt genom kotan. Hb kan ev trampa igenom aningens för mycket men svårt säga. Tar mycket kortare steg VB.

Avbryter och byter varv och i höger varv ser VB betydligt bättre ut, han tar längre steg och trampar igenom lite mer, men fortfarande oren. Böjer ihop benet och han reagerar inte på det (inte böjprov, bara böja benet).

Travar villigt och glatt med öronen framåt, ber om vä varv trav igen och öronen fram och travar villigt men oj så halt, och soms agt kort steg VB, sätter i tån först och trampar inte igenom. Efter några varv blir hältan ännu värre och nu kan jag inte längre svära på att det är VB och inte HB han är halt på. Ordentligt halt dock. Jag avbryter (givetvis). Avlastar VB såfort han gjort halt.

Tar in, klämmer igenom senorna och rycker vid palp mitt på böjsenan HB men när jag klämmer igen ingen reaktion. Lyfter båda bakbenen när man ber om det, men rycker upp HB högt väldigt snabbt och hastigt, tar upp VB lugnt och lågt. (Hästen är lite rädd om sina bakben vid lyft och brukar rycka upp högt).

Kratsar ur hoven, skurar den och lyser med ficklampa. Inget. Ingen värme etc.

Står nu lindad med stödbandage i boxen och ska ringa vet igen imorgon bitti. Frågan är om han behöver in på klinik med rtg, eller om DV räcker..

Och vad FAN kan det vara? Hästen har en EXTREM smärttröskel (väldokumenterad så inget matte hittat på), och jag är LIVRÄDD för vad fan det är..

Sv: Hjälp, det blev värre och jag fattar ännu mindre?

Jag skulle ha åkt till klinik med hästen i morgon. Om du nu kan få tid så snabbt...Speciellt då det är fredag i morgon och helg sedan kan det väl kännas skönt att få en diagnos snabbt.

Om jag får fråga..

Varför lina en uppenbart halt häst?
Flera varv dessutom? När hästen enl dina uppgifter har hög smärttröskel?

Räcker det inte med att du har tidigare konstaterat att hästen i fråga är halt?

Det är ju bara 4 dagar sedan din hästs skador uppkom, i mitt tycke är det alldeles för tidigt att lina hästen öht! Även om det säkert kommer att stå i ditt svar att du ville kolla hälta.

Vore det min häst så skulle jag låta den vila, enligt vets rekommendationer och inte ta ut den för hältkoll i tid och otid.. Men det är jag det!

Det kan ju vara så att det hästen har hunnit "läka" på den korta vilotiden går upp för varje gång du ska hältkolla den på lina!

Om DU är förvirrad, som känner hästen bäst, är det väl omöjligt att sitta här och spekulera. Det kan ju vara vad som helst nästan. Jag har också en smärtokänslig häst. Jag upplever det svårt att känna graden av ömhet vid palpation, hästen reagerar första gången men ignorerar sedan det onda när man känner igen. Det är svårt att veta om det var lite ömt och hästen mest blev överaskad eller om det gör riktigt ont och hon ignorerar smärtan sedan. Och det låter ju som en sådan reaktion du fick fram.
Om du tar ut DV och de ej hittar något så remiterar de ju till klinik. Frågan är om de hittar något, hästen har ju minst sagt skumma symptom. Du kan väl prata med dem på tfn och fråga dem om du ska åka in.
Håller en tumme!

Kan ju vara nåt brutet, och eftersom du säger hästen har hög smärttröskel så kan det ju vara det lr spricka.
Iom han rullat fast kan han ha slått benen mot vägg lr dylikt i panik/försök att komma loss

Om jag får fråga..

Visst får du fråga, jag har väntat på den frågan, då jag kan förstå att den väcker förundran. Dock tycker jag du tolkat en aning snävt, men.

Jag linade honom för att se om han var halt i trav eller ej. Under förutsättning att han INTE varit halt i trav hade han nämligen fått gå ut i stor hage igen.

Och jag har liksom varit med tillräckligt länge för att dels veta att veterinärerna vill ha mer info än 'min häst såg halt ut'. Dessutom ville jag se om det värmde ur eller ej, då han ju har andra problem i det benet som inte mår sådär super av vila.

Det är ju bara 4 dagar sedan din hästs skador uppkom, i mitt tycke är det alldeles för tidigt att lina hästen öht! Även om det säkert kommer att stå i ditt svar att du ville kolla hälta.

Helt rätt. Ang för tidigt så var svaret från DV att när svullnaden gått ner (gjorde den ju för två dar sen) och han var ohalt i skritt och trav kunde han gå ut i vanlig hage igen. Om han fortfarande var halt när svullnaden gått ner och han fått vila var det däremot läge kika på honom. Och det är lite svårt att veta om han är halt eller ej om man inte linar.

Vore det min häst så skulle jag låta den vila, enligt vets rekommendationer och inte ta ut den för hältkoll i tid och otid.. Men det är jag det!

Det VAR på vets rekommendationer han hältkollades. Då det om det bara var så, vilket vet trodde i tisdags på tfn, att han fått sig några smällar av fastrullningen, så skulle svullnaden gå ner ganska snart och hältan också försvinna över ett par dagar.

Det kan ju vara så att det hästen har hunnit "läka" på den korta vilotiden går upp för varje gång du ska hältkolla den på lina!

Tja, han är kollad i måndags och så nu, jag har inte tänkt skena ut med honom imorgon bitti (sen lär han få springa på lina ändå imorgon hos vet iofs, men)

Jag linar hellre hästen fem minuter och inser den inte är bra, än väntar två veckor och inser att 'shit, den var ju inte ett smack bättre'. Ännu hellre när det är på order av vet.

Om jag får fråga..

Du tror inte det kan vara för att det absolut första en vet frågar när man ringer är hur hästen rör sig? I olika gångarter och på rakt samt böjt spår? Jag tycker för övrigt att din ton är otrevlig generellt i ditt svar och det är väl otroligt onödigt när hästägaren redan är orolig för sin häst.

Jag skulle ha åkt till klinik med hästen i morgon. Om du nu kan få tid så snabbt...Speciellt då det är fredag i morgon och helg sedan kan det väl kännas skönt att få en diagnos snabbt.

Det är väl tveksamt om jag kan få tid så snabbt på klinik, när det inte är mer 'akut' (i klinikögon). Men ska försöka. Annars får det bli DV, och hoppas att de tar det på allvar och remitterar om de inte hittar felet. (Vissa av DV kan ibland vara lite för pigga på 'butta & boxvila 10 dagar'. Jag är iofs lite fanatisk, men jag vill hellre ha rtg och ev UL INNAN 'butta och box' (som ju mycket väl kan vara tricket för vissa saker). Så jag vill helst in på klinik.

Men NÅN ska def kika på honom imorgon, eftersom vilan inte hjälpt och han är såpass halt i trav så tänker jag icke vänta över helgen, då lär jag få magsår...

Kan ju vara nåt brutet, och eftersom du säger hästen har hög smärttröskel så kan det ju vara det lr spricka.
Iom han rullat fast kan han ha slått benen mot vägg lr dylikt i panik/försök att komma loss

Det är ju det jag är RÄDD för.. Fast borde det inte vara ömt/svullet nånstans då kan man tycka? Men det är någon form av fissur/fraktur ( i hoven t ex) jag är livrädd för då hästen isf är farligt nära Trapalanda =/

Om DU är förvirrad, som känner hästen bäst, är det väl omöjligt att sitta här och spekulera. Det kan ju vara vad som helst nästan.

Jo självklart. Jag var mer ute efter om någon kände igen symptomen så att säga. Inte för att ställa diagnos dock (det får vet göra imorgon) utan för matte är nyfiken, och verkligen gå bet själv.

Jag har också en smärtokänslig häst. Jag upplever det svårt att känna graden av ömhet vid palpation, hästen reagerar första gången men ignorerar sedan det onda när man känner igen. Det är svårt att veta om det var lite ömt och hästen mest blev överaskad eller om det gör riktigt ont och hon ignorerar smärtan sedan. Och det låter ju som en sådan reaktion du fick fram.

Jo precis, det som är svårt att veta, och iofs svårt att förklara för en vet sominte känenr hästen också, att han tål väldigt mycket smärta och visar den sällan. Därför jag är lite orolig för 'butta och box, ingen ide röntga för vore det en fraktur skulle han vara mer halt' t ex. Men vi får se, kommer jag in på min klinik är det lugnt, annars får man ju hoppas att DV endera hittar ngt eller remitterar..
Men det är skitknepigt med nya veterinärer och hans smärttröskel..

Tack för tummen!

Otrevlig ton?

På vilket sätt då?

Jag hade en fråga till TS, som sen svarade.

Att man är orolig för sin häst som är dålig, det behöver du inte tala om för mig, det VET jag att man är. Har själv stått med en konvalescent i 5 år som hade diffusa hältor. Ehrilchios btw.

Jag skrev mitt inlägg baserat på mina kunskaper, har ju trots allt vart med i ett antal år och jag anser att det inte är fördelaktigt att lina en så nylight halt häst, det kommer jag fortsättningsvis heller inte att tycka, simple as that!

Jag hade väntat längre.

I övrigt så måste jag ju säga att jag tror Alexandra är fullt kapabel att besvara de svar hon får, du behöver inte komma sättandes bara för att någon råkar ifrågasätta.

Eller är det så att man bara ska stryka medhårs?
För i sådana fall så drar jag mig ur, jag anser att man inte behöver skriva inlägg i en skadetråd om man inte har något att komma med eller tipsa/undra om.

Sådana inlägg som... Oh, vad det är synd om dig som alltid har sjuka hästar och åh vad du är duktig som sköter dina hästar så bra..

De hjälper ju ingen i praktiken, och det var väl just praktiskt och fysiskt som det frågades om hjälp här.?

Till Alexandra.. Håller tummarna för att du någongång får dina hästar bra, jag gör verkligen det, för det är sällsynt att ha så mycket olika skador som du har haft under de åren som jag läst här. Dina pållar är ju aldrig friska.. jag unnar dig verkligen lite tur nu.

Angående den aktuelle herren, jag hade ändå inte linat. Hade inte vågat, för jag hade vart rädd att förvärra vad det nu än är. Hade åkt/tagit ut en vet för att få expertisråd om fortsatt behandling.

det behöver inte bli svullet även om det är spricka eller mindre fraktur. min hovslagare berättade om en häst som gick ett trav löp förra året(banvet. där "släppte igenom") kusken tyckte dock inte hästen kändes fräsch utan rek. ägaren att ta hästen till kliniken nästa dag. den hade en fraktur, och allvarliga pålagringar.

en bekants häst fick en spricka förra sommaren, inte heller det gav någon vidare svullnad. därimot "kotade" han över när han gick.

himla svårt när det är "tåliga" hästar, förhoppningsvis är det ju inget allvarligt men vi håller tummarna för er ;)

Till Alexandra.. Håller tummarna för att du någongång får dina hästar bra, jag gör verkligen det, för det är sällsynt att ha så mycket olika skador som du har haft under de åren som jag läst här. Dina pållar är ju aldrig friska.. jag unnar dig verkligen lite tur nu.

Angående den aktuelle herren, jag hade ändå inte linat. Hade inte vågat, för jag hade vart rädd att förvärra vad det nu än är. Hade åkt/tagit ut en vet för att få expertisråd om fortsatt behandling.

Nu och då slår de till och är friska. Herrn i fråga har ju inte behövt träffa veterinären (annat än för hälsokontrollerna som hans matte envisas med att släpa honom på var sjätte månad, höstens är inbokad till 23:e..)sedan utdömningen i maj 2004.. Damen däremot tycks ha hamnat helt ur spår sen sin 8 månader långa period när hon mådde prima. Men jo, jag ser också fram emot när det ska vända.

Men ang lina, så jag får inte ut en vet att kika på honom utan att svara ang hälta i trav. Om jag ringt imorgon och sagt 'svullnaden gått ner, fortf inte palpöm, ingen hälta i skritt, kan jag släppa ut honom?/Kan du komam hit och titta om jag kan släppa ut?' så hade vets första fråga varit 'är han ohalt i trav med?'

Ang för tidigt så är ju jag sådan att jag hellre åker in i tid, än att de står på box i två veckor och man tror de är bra för att sen inse att det var det inte, och när man väl kommer till klinik så är det då inte så kul om grundfelet var något som absolut inte har mått bra av att negligeras i två veckor.

Om jag åkt in på klinik idag (jag hade inte fått komma in utan att kunnat tala om att han är halt i trav dock), så hade han linats där.

Jag har ju en vettid (för hälsokollen) till om drygt en vecka (inte nu på måndag men nästa), men utan att ha en aning har jag ingen lust att låta honom stå till dess. Dels för det kan vara negativt för ev skada, dels för att han ÄR så smärttålig, så han skulle kunna stå med en fraktur eller mjukdelsskada och hålla tyst.

JAG är GLAD att jag linade honom, för jag har inte sett den hästen så halt nån gång. Och hältan är BETYDLIGT värre än i måndags. Dvs vila hjälper icke, och då är han inte ett dugg hjälpt av att (iaf inte utan annan beh) stå i en vecka till.

Så, du har varit med förr, jag har varit med förr, och antagligen har vi mött olika vet etc, eftersom vi har så olika erfarenheter av när man 'får' åka in eller vet kommer ut.

De hjälper ju ingen i praktiken, och det var väl just praktiskt och fysiskt som det frågades om hjälp här.?

Jag misstänker att det det reagerades på (och som jag också hade reagerat på om jag läst ditt svar riktat till någon annan) är att det var en ton av 'vad har du gjort med den stackars hästen?!?' i ditt svar, och att det inte direkt kan ses som 'hjälp' att hacka på något som är gjort.

Och att jag och Kassiopeja i många år använt samma klinik, och har samma erf av att kontakta kliniker/veterinärer (även om vi där inte har samma) och vet att de kommer att fråga hur hästen rör sig rakt ut i skritt och trav, och om den inte är påfallande halt där, hur den rör sig på lina.

det behöver inte bli svullet även om det är spricka eller mindre fraktur. min hovslagare berättade om en häst som gick ett trav löp förra året(banvet. där "släppte igenom") kusken tyckte dock inte hästen kändes fräsch utan rek. ägaren att ta hästen till kliniken nästa dag. den hade en fraktur, och allvarliga pålagringar.

en bekants häst fick en spricka förra sommaren, inte heller det gav någon vidare svullnad. därimot "kotade" han över när han gick.

himla svårt när det är "tåliga" hästar, förhoppningsvis är det ju inget allvarligt men vi håller tummarna för er ;)

Hualigen, nu komemr jag ju inte kunna sova inatt!.. Nejdå, skämt åsido,d et finns ju en anledning att jag ser fissur/fraktur som en möjlighet. Iofs trodde jag att svullnad förekom i nästan alla fall, men kompisens ponny gick ett bra tag med en knäskål som var sparkad i två delar. Utan att vara direkt halt av det, och utan svullnad etc.

Jag VET att TS kan svara för sig själv. Jag tyckte bara inte om din ton och valde att kommentera den. Ordet var iaf fritt sist jag kollade.

Jag tycker ändå att det är skillnad på att ge goda råd efter kunskapsnivå och förmåga och på att göra det i en mästrande ton som antyder att TS är dum i huvet som linat en uppenbart skadad häst?

När jag har ringt vet om någon skada/hälta/annat problem så har jag iaf fått ett antal frågor ställda till mig och vid hälta är en av dem:
Är hästen halt i både skritt och trav? Skiljer sig hältorna nåt. DÄRFÖR linar jag ALLTID en häst som jag sen ska konsultera vet om. I den här hästens fall så har ju hästen först varit tydligt halt i hagen och nu var den INTE halt i hagen och INTE halt i skritt. Är det då inte naturligt att man kontrollerar om hästen är halt i trav då?

Ringer man vet och bara säger... IGÅR var han halt i skritt och idag är han inte halt i skritt längre... så LÄR ju vet säga AVVAKTA hellre än - åk in till klinik! Vilket kanske i den här hästens fall kommer visa sig vara nödvändigt. Men det hade man ju inte vetat om man inte kollat om hästen är HALT eller inte, även i trav?

Åker man sen in till klinik så är det ju en sak som är tämligen säker att såvida inte hästen är blockhalt i skritt så kommer vet att begära att hästen ska travas. Troligen både rakt fram (på löpargången) och på lina. Vad blir då skillnaden för hästens välbefinnande?

Låter som en muskel eller senskada.
Vore det min häst så skulle jag hålla den i stillhet i några veckor.
Box, miniliten sjukhage och lugna promenader 10 min X 2/dag.

Jag funderade också på om det kunde vara något sådant. Uppe i bakknät kanske?

När jag har ringt vet om någon skada/hälta/annat problem så har jag iaf fått ett antal frågor ställda till mig och vid hälta är en av dem:
Är hästen halt i både skritt och trav? Skiljer sig hältorna nåt. DÄRFÖR linar jag ALLTID en häst som jag sen ska konsultera vet om. I den här hästens fall så har ju hästen först varit tydligt halt i hagen och nu var den INTE halt i hagen och INTE halt i skritt. Är det då inte naturligt att man kontrollerar om hästen är halt i trav då?

Ringer man vet och bara säger... IGÅR var han halt i skritt och idag är han inte halt i skritt längre... så LÄR ju vet säga AVVAKTA hellre än - åk in till klinik! Vilket kanske i den här hästens fall kommer visa sig vara nödvändigt. Men det hade man ju inte vetat om man inte kollat om hästen är HALT eller inte, även i trav?

Åker man sen in till klinik så är det ju en sak som är tämligen säker att såvida inte hästen är blockhalt i skritt så kommer vet att begära att hästen ska travas. Troligen både rakt fram (på löpargången) och på lina. Vad blir då skillnaden för hästens välbefinnande?

Jag håller dessvärre med Grängesberg, jag skulle aldrig lina en häst på volt varv på varv heller med en så färsk och diffus hälta. Det går bra att ge veterinären en generell uppfattning om det syns ngn hälta på rakt spår i ett sånt läge, och några meters springande brukar räcka för att få en sån generell uppfattning.

ang din sista fråga, så är det väl ändå en viss fundamental skillnad mellan att för hemmabruk kolla av hästen hemma och vara på en detaljerad utredning på kliniken.... då har man ju liksom kammat sin sista, i och med att man tvingats åka till klinik för inget annat har hjälpt, så att veterinären då utreder mer detaljerat är ju självklart - där har man inte längre ngt att förlora.

AlexandraW - hur är han idag? :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30