Hjälp! Dammigt hö.

G

granit

Började ge hästarna av årets höskörd för några dar sedan. Storbalar. Min häst började redan hosta dagen efter jag gav av det nya höt. Har nu bytt till ett bättre hö. Men hostan håller i sig. Vad ska jag göra ?. Hade tänkt tävla nästa helg. Men det går knappt att träna för han hostar så. Har någon råkat ut för liknande med höet ? Vad gjorde ni då ?.

Sv: Hjälp! Dammigt hö.

Är du säker på att det nya höet är OK?

Jag tror inte riktigt på hö i storbalar just för att jag tror att det lätt blir dåligt.

Det nya höet luktar gott, och ser bra ut. Det gamla hade fläckar som luktade unk.( men inte mycket ) Har tyvär bara storbalar att köpa i min trakt. Blir det inte bättre så får jag köpa höensilage i småbalar. Enligt vet som jag pratade med idag, så kunde det ta ett par dagar för hostan att gå ner. Skulle tempa hästen. Fanns risk för lunginflamation. Hostan var bara att vänta ut sa dom.

Jag hade inte väntat. Sanera stallmiljön (bort med damm, halm, hö - inget inne i stallet). Blöt all mat. Har själv haft häst som började med hosta och som sedan utvecklade COPD (kronisk bronkit). Det gick väldigt snabbt.

Med rätt behandlig och miljö var han dock symptomfri.

Håller med L.
Fixa allt NU annars är risken stor att det blir kroniskt.
Speciellt om hästen får en inflamation.

Och ta det väldigt lugnt med motionen så länge hästen hostar! (mao ingen tävlingsridning.)
Byt ut ströet i boxen, dammpartiklarna sitter kvar!

Ni har inte bytt något annat i stallmiljön? (strö?)
Tänkte om nya höet är fräscht kan det ju vara något annat, även om det är mindre troligt..

Jag håller också med er andra.
Dessutom tycker jag att antingen var höet rejält dammigt och läskigt eller också hästen extra känslig. Jag undrar om de verkligen reagerar så snabbt och så länge annars. Jag har också en häst som har haft hosta. Det är inte så svårt att bli av med men man måste ta det på allvar och ändra på mkt i miljön för hästen. ju snabbare man gör det desto lättare går det säkert.

Det är den enda av fyra hästar som fått hosta. Den är förmodligen känsligare. Men också den enda som tränas. Har ej stallat in hästarna ännu. Så han står inte i nån dammig box. Han var bättre igår. Mer frustningar än hostningar. Ingen feber. Blötlägger all mat. Lungnare motion.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 496
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 860
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 034
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar