HJÄLP! Blod i hovarna!!

Marlan

Trådstartare
Har precis ridit en pigg och spallig häst.
Pysslade om han som vanligt efter ridtur, borsta av och kratsade ur hovarna. Då upptäckte jag något som ser ut som blod i hovarna, i 3 av dom. :confused: :eek:
Han verkade inte halt eller öm. Tog av skorna i tisdags, första dagen jag rider sedan dess. Va bara skodd i ca 10v. annars gått barfota i ca 3-4 år.
vad kan detta va tro??? :crazy:

Har tagit foton och lagt upp. :idea:

http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id20187_page0.html

Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Blod i hovarna!!

Vi hade också såna där blodsamlingarna i en hov på vårann häst, Vi tog dit hovslagare som öppnade upp litegrann och blodet där rann ut, Sen höll vi bara rent och satt dit bandage,Men det behöver ju inte vara samma sak.. Men ta dit hovslagare och titta på den ? =) Hoppas det går bra..

me usch.... i tre fötter?
såg din hästs hovar liknande ut som min gör?
man ser det tydligast på när bilderna, i de övre delarna av hovarna på dom fotona. Det ser värre ut än det gör på korten :crazy:

Ja det var det jag tyckte var så konstigt att det var i tre fötter

Men så där såg det ut för oss iaf, Men våran var lite öm...Men kläm igenom hoven med visitertång om du har någon och se i fall att han reagerar, Annars skulle jag rekommendera att ta dit hovslagare

Det tar lång tid för hästar att vänja sig att gå utan/med skor.

Ser ut som hovis verkat bort ganska myckat av sulan för att ha gjort det för 10 veckor sen dessutom, så det blev kanske överbelastat?

Jag skulle ta ut en hovslagare som får kolla närmare.

hon tog bort rellativt lite i tisdags bara för att minmera risken att han skulle ömma, vilket han ine heller gjort.
Han har inte visat något, red bara på mjukt å fint gräs idag.

jag får se hu det ser ut i morgon, om ingenförändring sker så tar jag med bilderna upp til hovis som bor ca 5 min här ifrån...

Okey det förklarar ju saken ;) Trodde det såg ut sådär efter 10 veckor :)

Skönt med hovis så nära!

det ser ut som blåmäken på bilderna, och då är skadan skedd för ett par-tre månader sedan. Om det är blåmärken är det inget akut att oroa sig för nu, det är en indikation på att något tryckte på sulläderhuden när sulhornet producerades. se till att sulan är jämn och lagom "skålformad" så kommer blåmärkena att sluta produceras.

Älska din häst!
/migo

Tycker det ser ut som vanliga stengallor. Orsakas av tryck. Försök hålla dig till mjukare underlag så länge...Själv har stengallor på mina hästar självläkt, men det kan ju uppstå en infektion om man har otur.

Detta är inget att ropa hjälp för då det är precis som det är sagt här, stengallor. Stengallor uppkommer då hästen trampar på en sten eller annan hård ojämnhet och sulhornet av en eller annan orsak inte är tillräckligt tjockt för att klara av det punktryck som sulan utsätts för. Det uppstår då en blödning i lamelläderhuden vilket kan ge hästen hälta. Jämför det med att du klämmer en nagel och får en blödning under nageln,så kan man förklara det lättast.

Det ser ut som om du ridit den barfota på grusväg med massa stenar.
Alla hästar har olika tjocklek samt kvalite på sulhornet och i dom fallen sulan är så mjuk,tunn,eller plattfotad så gör man klokast i att sko den med en skyddande sula.

Jag ser dock inga problem med hovarna på dina bilder,blödningarna ser utifrån färgen ut att inte vara mer än ca 3-8 dagar gammla och så vida den nu inte får nya stengallor så kommer det att vara självutläkt inom 10-14 dagar. Du gör klokt i att hålla dig till mjukt underlag för trampar den på något som är så vasst eller sticker upp så mycket att den ovanpå allt perforerar sulan (det går hål i sulan) ja då får du stora problem med infektion som följd och då e det bara att gipsa in den.

jag har bara ridit på fin gräsmark utan stenar..men det kanske har hänt i hagen...?
han kan inte ha skor för hans hovar ruttnar upp då.
Har kratsat dom minst två ggr per dag och sprayat med jodopax...
fast med samma resultat.
Han har för övrigt mycket bra hovar och horn.
tror du på gympaskor? :cool:
isf vilka?
han behöver skor för att han haft kotledsinflamation i båda bak och behöver stötdämning... litet dilemma.... :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 814
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 713
Senast: ainasoja
·
Hästvård I tisdags skoddes hästen då hände en olycka :/ Hovslagaren skulle slå i första sömmen på ett bak ben o hästen sliter benet ur hans grepp...
2
Svar
26
· Visningar
4 731
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17