Hjälp! BeslutsÅNGEST(!)

Krati

Trådstartare
Hej! Innan ni läser måste jag säga att jag vill INTE ha några otrevliga nonchalanta svar. Detta är ett extremt känsligt ämne för mig, så har ni inget trevligt att skriva - låt bli.

Om ngn månad kommer jag och min pojkvän flytta. Vi har möjlighet att ta med hästarna. Tindur, 6, Gutti, 21 och Krati, 30.
Dom kommer troligtvis gå med ca 6 andra hästar och det jag oroar mig för är om det är ett egoistiskt beslut av mig att ta med Krati? Han är mina drömmars häst, han har hela mitt hjärta hos sig och jag kan inte nog beskriva hur mycket han betyder för mig och hur mycket jag älskar honom.
Men jag vet att han redan har svårt för Tindur som flyttade hit för 3 år sedan. Det är bättre nu, men i början mådde han riktigt dåligt (det berodde troligtvis mycket på att Tindur var klapphingst, utan att vi visste om det, och levde - bokstavligen - rövare dygnet runt).
Han har bott här hemma i ca 13 år och jag vet att min mamma gärna har kvar honom här.

Jag kan bara inte bestämma mig. Om jag ska kämpa för att kanske ha mina tre i en egen hage, men vet inte om det funkar.
Jag vill verkligen göra det bästa för min häst och stundtals tänker jag att det såklart skulle vara för honom att stanna kvar här i lugn och ro.
MEN, nu till den svåraste biten, om det händer ngt med honom så kommer jag gräva ner mig själv för att jag inte varit hos honom så mycket jag velat.
Å andra sidan, om han ska gå med andra hästar och riskerar att bli sparkad, eller vad som helst. Han är 30 år i år och hur mycket jag än försöker stänga det ute så vet jag ju att dom klarar inte det lika bra i den åldern som en yngre häst gör.

Förstår om det är rörigt. Men jag hoppas ni kan förstå hur det är i mitt huvud.
Han rids kanske 4 ggr i veckan av min kusindotter som är 7 år. Vilket han tycker är jättekul, han är väldigt pigg och glad.

Bara av att skriva detta inlägget gör att det vrider sig i magen på mig.
Jag skulle vilja veta vad andra, utomstående, tror om detta? Har ni någon erfarenhet?

Och igen, snälla rara - inga tykna kommentarer. Mår tillräckligt dåligt av att behöva fatta ett beslut.:cry:

Sv: Hjälp! BeslutsÅNGEST(!)

Jag hade lämnat kvar honom där han står nu. Det hade inte känts bra för mig att bara för min egen skull släpa iväg med en så gammal häst till ett nytt ställe. Tänk om något händer på nya stället, kan du leva med dig själv att du flyttat med honom - bara för din egen skull?

Jag hade lämnat honom där han är, medveten om att han mår bra och sköts om precis som vanligt. Hur långt ska ni flytta? Har kusindottern möjlighet att komma och rida 4 ggr i veckan även på det nya stället? Om inte tycker jag att det är ett väldigt starkt skäl för att låta hästen stå kvar, för både hästens och flickans skull!

Nej, självklart skulle jag inte klara att leva med mig själv då.
Vi ska flytta ca 20 min härifrån så det är en bit, men inte jättelångt.

Det är bara det att jag, i min egna lilla värld, tänker att jag "sviker" honom. Jag har sedan barnsben lovat honom att aldrig lämna honom. Och det känns som jag bara lämnar honom nu. Även fast det isf är till min mamma.
Åh. Fy vad jobbigt.

Jag hade lämnat kvar honom !
Det behöver du inte må dåligt över !
Snarare tvärtemot , för hans skull tror jag den lösningen är mycket bättre.

Nu vet jag inte om du skrev fel ..? .. Du flyttar "20 min" .. ( 20 minuters resa ?? ) därifrån .. du är ju där på ett kick , om du skulle hända ngt.
Annars , om du menade 20 mil , så antar jag att du litar på din mamma , att hon gör det absolut bästa , vid eventuell händelse ?

Jag tycker att du ska lämna kvar honom så länge han har sällskap av andra hästar.

Det känns nästan lite elakt att flytta en häst som är 30 år gammal.

Om han är kvar hos mamma och systerdottern kommer ca 4 ggr per vecka har han det säkert toppen där i sin vanliga invanda miljö :) Du kanske kan fara och hälsa på honom och mamma nån gång i veckan? Du behöver ju inte lämna honom fastän du inte tar med honom.

Det känns nästan lite elakt att flytta en häst som är 30 år gammal.

Inte för att vara sån, men det var sådana kommentarer jag inte ville ha
Men tack alla andra för era svar!

Och det var 20 minuter, ja :)

Alltså stopp nu! Du bad om råd och fick ett råd med en motivering och så blir du sur? :crazy:

Du älskar hästen men älskar han dig tillbaka på samma sätt? Jag är INTE taskig mot dig utan realistisk. Vad vill din häst ha? Jo mat, vatten, motion och omvårdnad. Tror du att han bryr sig så mycket om VEM som ger det till honom?
Jag tror att vi är mer beroende av våra djur än vad de är av oss. Du har lovat att aldrig lämna honom, hade det inte varit bättre att lova honom att alltid sätta hans behov i första rummet? Vad mår HAN bäst av?

Jag håller med ramona, lämna kvar honom.

En 30 årig häst är för gammal för att flyttas.

Jag upplevde inte alls Ramonas kommentar som dryg eller elak. :confused:

Jag hade nog låtit honom gå kvar där han är van att gå och med människor som han är van vid. Du verkar ju bo ganska nära fortsättningsvis också så det borde inte vara nåt stort problem. :) Du kan ju fara dit snabbt om det är något.

Har själv haft en äldre herre som fick somna in hemma på gården nära 30-årsstrecket och jag har nu en äldre dam som jag verkligen kommer göra mitt bästa för så länge hon lever. Jag vet hur jobbigt det är när man verkligen vill göra det bästa för hästen.

Men som det låter på din beskrivning så tror jag att han har det bäst hemma i sin invanda miljö och med sin lilla ryttare. :)
Lycka till hur du än gör.

kl

Hur ska du göra med sällskap åt honom om du skulle lämna kvar honom hos din mamma? Som jag förstod det så gick dina tre hästar ihop och två av dem ska definitivt med?

Om det står mellan att flytta honom tillsammans med hans kompisar eller låta honom stanna utan sina kompisar och utan någon häst han känner (kanske har din mamma fler hästar i intilliggande hagar??) vet jag inte vad som är bäst...

Jag tycker verkligen inte att du sviker honom genom att inte ta med honom, om det är vad du bestämmer dig för att göra. Du gör det ju för hans bästa.

Jag menar inte att jag inte vill ha råd. men som jag skrev innan var att jag inte ville ha onödiga otrevliga kommentarer och dyl. Men förstår att man inte riktigt kan komma ifrån det oavsett vad man skriver.

Stannar han här så är tanken att min mamma ska köpa en häst till sig. Hon vill ha en snäll lugn, kanske lite äldre, häst som hon kan rida på utan några större risker, då hon haft en del problem med ryggen. Så ni behöver inte oroa er att jag låter honom gå ensam. Jag vet hur man hanterar hästar osv.

Jag är tacksam för era svar. Visste redan innan att det snällaste valet är att låta honom stanna här. Men ni måste förstå att det gör ont att flytta ifrån sin bästa vän, även fast det inte är långt borta så känns det ändå någonstans i hjärtat.
Och om ni inte förstår det, så försök respektera mina känslor :)

Och Sickan, ja, han älskar mig. Det vet jag. Han är en "enmanshäst" och han accepterade BARA mig dom förstå 8 åren, nu accepterar han både mamma och lilltjejen. Killar/män går däremot inte bra.

Tack igen för svaren! Tror jag bara behöver en spark i baken och lite uppmuntran om att jag inte gör honom lika olycklig som mig ;)

Men 20 min avstånd är ju ingenting! Det är vad jag kommer att ha enkel väg till stallet from juni och jag åker minst 6 dagar i veckan. Lämna kvar gammelman du.

Jag har just nu 2 mil till stallet enkel resa. Tar väl ca 20 min att köra. Upplever det inte som ett problem, tvärtom tycker jag att det är nära (jämfört med innan när jag hade nästan dubbelt så långt), men det är ju en vanesak. :) För den som är van vid att ha stallet utanför knuten är det antagligen hur långt som helst.

TS: Jag tycker att det låter som att du försöker ordna så bra du kan för honom och jag tror det är bra att han är kvar på sitt vanliga ställe. :)

Och Sickan, ja, han älskar mig. Det vet jag. Han är en "enmanshäst" och han accepterade BARA mig dom förstå 8 åren, nu accepterar han både mamma och lilltjejen.

Som du skriver själv så trivs han med din mamma & lilltjejen. Tycker han ska få vara kvar i sitt trygga hem. Du har inte skrivit hur ofta du rider honom & hälsar på honom :confused:.Lilltjejen verkar rida honom oftare än dig & ger henne stor glädje. Du har ju två till att pyssla med som jag förstår det.
Vad är 20 min restid ? Där jag bor är det minst 20 min vart jag än ska, det är väl ingen resa att göra för att hälsa på gammelman.

Även om han :love: dig så är det viktigaste med en trygg miljö, bra hagkompisar , att han bor hos din mamma på gården är ju det ultimata för honom. Som skrivits tidigare så är det vi människor som har svårast att släppa taget, djuren lever i nuet..........................

Min dotter hade liknande beslutsångest när hon skulle flytta hemifrån som du har nu. Hennes häst är dock bara arton men pga hans bakgrund så har vi lovat honom att han aldrig ska behöva flytta igen. Men ändå, hon ville ju inte lämna honom även om hon visste att han skulle ha det precis som vanligt här hemma med sin kompis.

Han är också en enmanshäst, det tog tid innan han ens accepterade mej när vi köpt honom men bara några månader efter dotterns flytt så är jag nästan lika bra som hon i hans ögon ;) Men säger jag min dotters namn så lystrar han och tittar mot dörren på huset och hoppas att hon ska komma ut. Han blir alltid överlycklig när hon kommer hem.
Du kommer ju dessutom bo såpass nära ditt föräldrahem att du kan åka dit flera gånger i veckan om du vill för att hälsa på honom.

Jag tycker att du ska lämna din häst hemma. Jag tror att en såpass gammal häst mår bäst av att få stanna i sin egen trygga miljö. Särskilt om hans lilla ryttare fortsätter rida honom regelbundet. Förhoppningsvis så hittar din mamma en häst som han kan bli riktigt bra kompis med.
Jag tror att en flytt kan påverka honom negativt på det sättet att han måste anpassa sig till så mycket nytt. Även om han kommer få anpassa sig till en ny kompis så är ju allt annat som vanligt och det tror jag är bra. Det ger trygghet och ro och han kan lägga sin energi på att må bra.

Jag tror som många andra här att han mår bäst av att stanna där han känner sig trygg! Han är ju såpass gammal nu. Och 20 minuter är ju ingenting, du kan ju åka och hälsa på så ofta du känner för det :) Jag själv hade min häst 20 min bort och jag åkte dit varje dag i 7 månader. Med undantag för någon enstaka dag då jag var riktigt sjuk.

Jag har 20 minuters bilresa till stallet som jag är i varje dag. Så om du låter honom vara kvar så kan du ju lätt åka dit varje dag om du vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar