Hjälp att välja hingst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Brunkulla
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjälp att välja hingst.

Sen får man ju se hela kostnaden också. Lancier till exempel står på Öland. Hur långt har du att åka dit? Haydn står i Halmstad så du måste åka dit för att betäcka med honom. Vad blir bensinkostnaden?

Sen kostar det att ha stoet på hingststationen. Räkna med ca 70 kr/dygnet. Har man långt så väljer man inte att åka fram och tillbaka hur som helst utan man låter stoet stå kvar tills hon är ULad på i alla fall 17 dagar. Då kan man ta hem henne. Men sen behöver man ULa för att se hjärtslag på 30-40 dagar ungefär.

Sen kommer foster och fölförsäkring till om man vill försäkra de pengarna man har investerat. Och sen tillkommer mer foder till stoet mm.

För att inte snacka om DNA-testet och registreringen när fölet är fött.

Att avla är inte en billig väg att få en ny häst!

Tycker som de flesta andra här, vänta några år till, och spara ihop lite mer pengar!

De finns inga, mig veterligen, godkända hingstar för 4000.... Sen som sagt skall uppstallning, ukl, veterinär kostnader, bakterieprov, ev medicin, bensin, extra foder, xtra vaccination, registreringshandlingar (extra försäkring) mm mm räknas in!

Tips: Sätt dig ned o försök räkna ihop allt och plussa på några tusen lappa om en olycka skulle vara framme...Så du har full koll!

Det finns dock en A-hingst i år som är RIKTIGT billig; New Balance!

Kolla upp honom, har för mig att det var runt 5000 (+ moms)!!!!!! Men då är det på semination, och det skall då även till stationsavgift och ev transport beroende på vart du bor!

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

utan levande föl har jag redan blivit av med över 9000 kr.
Först seminavg , pg sprutor, baktprov, uppstallning, bensin, 16dagars avgift... Alltså, över 9000 redan. Sedan tillkommer fosterförsäkring, vacc mot abortvirus och sen för levande föl, 10 000 + moms. Detta föl kommer alltså gå på över 20 000 att bara tillverka. Det hade jag INTE räknat med, men så är det och har man gett sig in i det får man vara beredd på dessa extrakostnader. Du får ingen hingst för 4000. kanske grannens, men inget mer. Och hur ska du kunna vara säker på att saker som baktprov och pg sprutor inte behövs?

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 909
Senast: Kisseninan
·
Western Hej! Jag har ett quartersto på 18 år som jag funderar på att betäcka. Hon är efter Mesa Hesa. Hon är väldigt grov, 148 cm hög. Jag...
Svar
5
· Visningar
2 876
Senast: Brookieaa
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: yennork
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 119
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka