Hjälp att tyda provsvar.....

C

Colansmatte

Jag har testat min häst och sitter med provsvaret i handen. Men jag får inte tag i någon veterinär som kan svara mej på vad proverna i praktiken visar. Är det någon här som vet?

Resultat:

Borrelia burgdorferi 1:8 (1:8 och högre räknas som positivt)

Granulocytär ehrlichios 1:640 (1:40 och högre räknas som positivt)

Blodutstyckning: Inga Ehrlichiaorganismer påvisade.

Hur ska man tyda det här?????
:confused:

inte en susning men verkar väl som om den skulle kunna ha ehrlichios eftersom den hade högre värde än vad som var negativt. :confused:

Ja det låter troligt *kliar mej i skallen*
Jäkla skit att man ska få provsvaren en fredag eftermiddag då man inte får tag i en veterinär

:(

Min Stormy hade 1:40 på Elichiosen och den var enl. mina papper postivt samt att han visade en hel massa problemrelaterade åkommor som kunde härledas till Erlichos.
Enl. dina papper så har hästen Erlichios och jag skulle nog även påstå att han kan ha Borrelia.

Där skulle jag inte godta något annat än ytterligare koller och åtgärder, framför allt om hästen påvisar minsta lilla symtom av dessa sjukdomar. Det kan ju vara så att det akuta på Elichiosen är över men det verkar skumt att inget hittats enl. provsvaret.
Här skule jag definitivt gå på siffrorna samt hur verkligheten ser ut med hästen.

MVH/

Heide verkar må hur bra som helst. Det är bara sista veckorna som hon snubblat lite med bakbenen. När jag tog hem vet. visade hon en ½-1 grad hälta efter böjprov på ett framben. (16 årig häst så det är inget jätte konstigt med det)
I övrigt verkar hon pigg och frisk.

Öööh...mysko och konstigt :confused:.
Proverna visar ju att Heide har erlichios...borrelia likaså.

Hm....*fundeliderar*

Ja men hur sjuk är hon? En lite släng av det eller är det katastrofläge?????

*orolig matte*

:confused: :cry:

Hejsan!

När man tar prov för borrelia och ehrlichia mäter man antikroppstitern i blodet, dvs man gör en spädningsserie där analyssvaret är analogt med den största utspädning man kan göra och fortfarande detektera antikroppar. Alltså har din häst antikroppar mot såväl borrelia som ehrlichia.

Men, nu till "problemet". Att hästen har antikroppar betyder inte att den är sjuk i borrelia och/eller ehrlichia. Det enda man med säkerhet kan säga är att din häst stött på smittan, dvs den har alltså blivit biten av en eller annan fästing som burit på smittan.

Att man kommer i kontakt med en smitta innebär inte nödvändigtvis att man blir sjuk (infekterad). T ex kanske ett antal personer på din skola/arbetsplats har en rejäl förkylning. Du umgås med dem, dvs utsätts för smittan, men insjuknar ändå inte, eftersom ditt immunförsvar lyckats bekämpa infektionen, bla med hjälp av antikropparna i blodet. Antikropparna kvarstår sedan under flera månader i blodet och går alltså att mäta vid provtagning trots att du är frisk.

Blodutstryket gällande ehrlichia är däremot en relativt säker analysmetod. Om hästen har en akut ehlichios syns organismerna i de vita blodkropparna (neutrofilerna) som så kallade inklusionskroppar.

För att ställa en säker diagnos måste man ta stor hänsyn till de symptom hästen visar. Om antikroppstitern ligger högt (1:640 är relativt högt för ehrlichia, likaså 1:80 för borrelia) bör man ta ett parprov, dvs analysera blodet en gång till om tre till fyra veckor. Om hästen då har en ännu högre (eller eventuellt oförändrad) titer tyder detta på en pågående infektion som kan/bör behandlas.

Nästan alla hästar har en titer mot ehrlichios. 1:640 är relativt högt och jag tycker att man bör ta om ett sådant prov. Blodutstryket är iofs negativt vilket ger en rätt klar indikation på att hästen inte lider av en ehrlichiainfektion.

Mot borrelia har färre hästar antikroppstiter och en titer på 1:80 bör definitivt föranleda vidare undersökningar. Om nu hästen visar klara symptom på fästingburen infektion kan man till och med sätta in en behandling mot borrelia i dagsläget (men då går det bra med vanligt vitt penicillin som inte alls är lika riskabelt att ge som tetracyklinet).

Hoppas detta bringar dig någon klarhet!!

Åh tack så mycke för svaret.
Nu känns det som om jag har bra mycke bättre koll på hur det fungerar.

Kram
Lisa och Heide

Liknande trådar

Hästvård Då min häst inte vill lägga på sig några muskler på ryggen och har tappat i vikt på betet så bestämde jag mej för att ta prover på...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: tello
·
Hästvård I min andra tråd om denna shettis står det ju att prov är tagna på hästen. Nu har proven kommit. Men det står så jäkla konstigt, är...
Svar
3
· Visningar
946
Senast: Quinn
·
Hästvård Har fått tillbaka resultat från en borrelia undersökning. det står "Antikroppar påvisade avseende Borrelia burgdorferi, titer: 1:160...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: krambanan
·
Övr. Katt Äntligen har vi fått provsvar om vår lille kille. Det var INTE FeLV eller FIV vilket jag är oerhört lättad för. Har varit så rädd för...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj