HJÄLP att rida in en travare!

M

magdus

jag har fått en travare som är 7 år. Hon har tävlat i trav där hon inte lyckats så bra så nu ska vi omskola henne till en rid häst. Hon har blivit riden förut,så att man har suttit på henne och ridit nogra varv runt travbanan. Nu när jag fick henne böt vi stall så hon bor nu med två stycken rid ponnyn. Man märker att hon trivs där. Men om man försöker komma upp på henne i det stallet hon nu bor så springer hon bara iväg :confused: . Vi provade en gång att köra ner henne till sitt förra stall, där fick man sedan stiga på henne hur lätt som helst, vad gör vi fel?

Hon motioneras varje dag antingen longeras,släpps lös på planen, eller bara går en länk. så nu vet jag inte alls vad ja skall göra..
TACKSAM FÖR SVAR!! :)

Sv: HJÄLP att rida in en travare!

Ta hjälp av/lämna bort hästen till någon som kan rida in hästar.
Jag lovar, det är ENDA tänkbara alternativet.
Det är SVÅRT att rida in hästar, och det kräver stor erfarenhet...det är absolut inget man kan lära sig genom att fråga på ett internetforum.

I all välmening :)

jag tycker att du ska ta hjälp av någon som kan hålla i hästen när du ska upp!
och först kanskje bara longera med sadeln tills hästen blir lite trött.
ha gärna en pall som hästen inte är rädd för, som du kan stå på och greja med stigbyglarna och sånt för å få hästen att vara lugn trotts att det händer någonting! ha någon som håller i hästen på marken så utifall hästen går i väg så du inte trillar ner från pallen och skrämmer hästen!;) PMa mig om du vill ha nå mer hjälp! har ridit många travare!:) lycka till!

Tack, vi provade faktiskt igår att stiga upp med pall hon lät meij komma nära o jag fick till och med lägga min"tyngd" på henne. så det börjar gå bättre. hon är så duktigt när man riktigt ser att hon försöker förstå en ! :)
om man kommer ensam eller högst med en annan till stallet så går det riktigt bra men är där mycket folk så blir hon ganska lätt stressad.. idag sak jag se igen hur det går :) men har det nogon skillnad om en annan häst/ponny också rids samtidigt som hon är på planen ? känner hon sig inte tryggare med det ? :)

jag vet inte riktigt! det beror ju lite på vad hon har för förhållande till den andra hästen! hon kan ju bli stressad av att den springer omkring också liksom! eller så blir hon lugnare! det är nog också väldigt individuellt på hästarna!
är hon lugnare i stallet när det är någon mer häst inne? då kan hon kanske vara lugnare om det är någon med när hon rids också! om den inte rusar runt i full galopp så klart utan håller sig till skritt iaf första gången!

fortsätt med att stå vid pallen och greja! när hon verkar lugn med allt så kan du ju stoppa foten i stigbygeln, är hon lugn då så lägg lite tyngd också i den!! beröm hela tiden.. inte bäbis röst utan riktiga "BRAAAA", om du har medhjälpare så kan den mata med morötter, hästarna blir ofta lugnare av att tugga!
blir hon stressad när du stoppar i foten så tar du ur den igen och låtsas som ingenting och fortsätter å pilla med sånt som hon inte blir stressad av! och så provar du igen och igen och igen! jag tycker inte man ska göra mer än så första dagen!
sen är det bara fortsätta med ena foten i stigbygeln att lägga mer och mer tyng, tillslut så kan du stå upp på hästens sida (om inte sadeln glider förståss):P
prova även att "lägga dig" över hästen! så att den får känna att något kan vara på andra sidan också!
du kan ju även ställa pallen på andra sidan och göra samma sak där så hon blir van med det på båda sidor!:)
håll inte på för länge utan hoppa ner från pallen och gå ett varv på stallplanen så hon inte måste stå vid pallen hela tiden å stå still! det kan vara nog så stressande för en travare som är van att springa iväg så fort grejerna är på!

Förutom att hålla med Kosmotanten kan jag även tillägga att de flesta travare är vana vid att få knalla iväg direkt utanför stalldörren.

själv så står inte mn häst stilla vid uppsittning, när jag är ensam ( vill säga 2veckor i månaden) så brukar jag fylla en IKEA kasse med hö och strö lite betfor över, sen ställer jag en pall brevid, försöker vara så smidig och snabb som möjligt och inte gör så stor affär utav det, berömma honom jätte mycke när jag kommit upp.

jag försökte med det här att gå lite runt, dra i sadeln osv, men det kändes mer som att det kanske var jag som sa till honom att detta med att sitta upp är lite jobbigt, så när jag struntade i att tramsa och bara helt enkelt satt upp så stod han still, nu kan jag även tillägga att han står inte stilla utan sin gottepåse och jag är igentligen emot mat mutningar, men det är ett problem vi får jobba bort när vi är 2 som kan hjälpas åt ;)

om hon springer iväg och är lite hoppig eller bockig, så rekommenderar jag en större tyngre och lite stabilare ryttare de 2 första uppsittningarna och ivägridningarna, så att hon inte vinner med sitt beteende, det funkade kanon för mig, är bara 160 och väger inte så mycke ;)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 914
Senast: Mabuse
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar