Hjälp att räkna förhållande mellan lyftvikt och dragvikt

dpmatte

Trådstartare
Om man har något som väger 1 ton eller 3 ton om man ska lyfta det. Hur räknar man om det till hur många kilon det blir när man drar det (förflyttning). Det sitter hjul på det som ska flyttas. Finns det någon koefficient man kan använda alltid?
 
Du behöver veta hur stor friktion det är på hjulen med just den belastningen och just det underlaget där förflyttningen ska ske, annars är det helt lönlöst att räkna.
 
Om man har något som väger 1 ton eller 3 ton om man ska lyfta det. Hur räknar man om det till hur många kilon det blir när man drar det (förflyttning). Det sitter hjul på det som ska flyttas. Finns det någon koefficient man kan använda alltid?
Som susanne skrev ovan.
Dessutom är det, både i teorin och praktiken, ännu litet bökigare om man vill vara noggrann.
Du har rullmotståndet som redan nämnts. Vill du veta maximal dragkraft behöver du också titta på accelerationen. Dessutom kommer luftmotståndet i högre hastigheter att skapa ytterligare en kraft som spelar roll. Allt under förutsättning att rullbanan är horisontell.
För att dra 1 ton på stålhjul på järnvägsräls i jämn promenadhastighet krävs knappast mer än något kilo dragkraft, men för att dra samma massa i form av exempelvis en hästtransport med fyra dåligt pumpade däck i 90 km/h gissar(!) jag att man hamnar i storleksordningen >50 kg (eller 500 N).
 
Tack för svaren.

Jag skulle kanske förklarat lite mer. Det handlar om weightpulling. Hundar drar en vagn på packad grus. När de största och starkaste hundarna drar så lastar man på så vagnen kan väga 3 ton lyftvikt. De har specialselar på sig och det är sådan jag ska sy. Frågan är då hur man räknar fram dragvikten. Det går inte fort alls, som när man går väldigt sakta, de ska bara dra vagnen i 5 meter. Frågan är hur mycket vikt bandet man syr selen av måste klara utan att brista.

Jag har en idé om att använda säkerhetsbältesband. Är det någon som vet var man kan köpa sådant band på rulle? Alltså utan att det är uppdelat som ett säkerhetsbälte och utan alla knäppen och liknande delar. Ska man använda säkerhetsbälten så måste man skarva och det blir inte så bra.
 
Ok, då förstår jag! I så fall kanske det är lättare att räkna från andra hållet - hur stor dragkraft kan en stor hund utveckla på packad grus? En snabb googling på just hundars dragkraft (både slädhundar och weightpulling) säger i storleksordningen max <200 N på snö eller grus. Med litet marginal för dynamisk kraft (ryck) kanske man hamnar runt 500 N (50 kg).
 
Ok, då förstår jag! I så fall kanske det är lättare att räkna från andra hållet - hur stor dragkraft kan en stor hund utveckla på packad grus? En snabb googling på just hundars dragkraft (både slädhundar och weightpulling) säger i storleksordningen max <200 N på snö eller grus. Med litet marginal för dynamisk kraft (ryck) kanske man hamnar runt 500 N (50 kg).
EN faktor till: Dragkraften är som störst då du går från stillastående (hastigheten v = 0 m/s).
Dragkraften för att UPPRÄTTHÅLLA en viss hastighet, är väsentligt lägre.
För att ytterligare komplicera det hela är friktionen (rullmotståndet) alltid HÖGRE initialt, dvs då du går från stillastående.
 
EN faktor till: Dragkraften är som störst då du går från stillastående (hastigheten v = 0 m/s).
Dragkraften för att UPPRÄTTHÅLLA en viss hastighet, är väsentligt lägre.
För att ytterligare komplicera det hela är friktionen (rullmotståndet) alltid HÖGRE initialt, dvs då du går från stillastående.
Absolut, fast accelerationen nämnde jag ju redan.
Lyckligtvis är det ju som sagt ändå hundens dragkraft som är begränsande; maximal friktion för fyra tassar på grus. :)
 
Jag har en idé om att använda säkerhetsbältesband. Är det någon som vet var man kan köpa sådant band på rulle? Alltså utan att det är uppdelat som ett säkerhetsbälte och utan alla knäppen och liknande delar. Ska man använda säkerhetsbälten så måste man skarva och det blir inte så bra.
En välsorterad tapetserare eller tygaffär kan säkert hjälpa dig.

Tapetserare håller reda på klassningar och hållfasthet iom att många av dem gör arbeten till offentlig miljö där det finns säkerhetskrav tex.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
944
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
24
· Visningar
940
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp