Hjälp att planera stall mottages tacksamt!

S

simplythetruth

Ni var ju många som var duktiga på att rita och komma med idéer!
Innermåtten är 7*28 m.

Det ska vara 4-6 boxar. Alla till ridhäst, två fölboxar.

Stalldelen kommer antagligen att vara öppen till nock, dvs kallstall. I anslutning till stalldelen kommer det att vara en isolerad del med uppvärmd sadelkammare, vattenspilta och ryktplats.

Självklart bör det finnas plats kvar för foder. Gärna även en del där släp och båt kan stå, men det behöver ni ju inte rita med!

Tacksam för alla tips och idéer! :bow:

Sv: Hjälp att planera stall mottages tacksamt!

Först, grattis till gården :banana:
Läget ser ut som en dröm.

Den isolerade delen är alltså en "extra" del som inte inrymms i detta måttet om jag förstått det rätt?

Isåfall, skulle jag använda den ena kortsidan till foder 2x7 m = 14 kvm.
Om du vill ha en bred stallgång, så skulle jag låta stallgången vara 3 meter, då har du fyra meter kvar till box om man räknar kortsidan.
5 boxar á 12 kvm och 1 box om 16 kvm blir 19 meter och du har 7 kvm kvar att spela på, kanske utrymme för skottkärra krattor etc.

Spännande att klura på. Hoppas ngn svarar som är duktig på att rita. Lycka till
//Jezz

Senast ändrad av en moderator:

Tack!

Så här har jag ritat på 4 boxar. Inte det minsta skalenligt men med mycket fantasi! :D

Ser ju ut så här idag:

Men den delen i mitten som är så sned kan vi antagligen räta upp eller ta bort. Rätar vi upp den kan vi ha foder där och släp/båt i själva ladugårdsdelen.

Tacksam för flera tips!

Tack!

Så här har jag ritat på 4 boxar. Inte det minsta skalenligt men med mycket fantasi! :D

Ser ju ut så här idag:

Men den delen i mitten som är så sned kan vi antagligen räta upp eller ta bort. Rätar vi upp den kan vi ha foder där och släp/båt i själva ladugårdsdelen.

Tacksam för flera tips!

Hej hej,

Byt plats på spolspiltan med sadelkammaren, så att du får spolspiltan vid utgången, för det blir väldigt fuktigt där.
Tänk på att ha två utgångar (tyckte det var inritat) så att du har
en alternativ nödutgång vid brand.
//Jezz

Tack! Visst var det smartare som du skrev!

Putt!!!! :)

Kolla med BeastieBabe:idea: Hon brukar sysselsätta sig med att skissa på olika stallritningar...

Har pm-at henne! :) Hoppas på hjälp!

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar