Hjälp! (Att komma vidare.) Tips och förslag mottages.

Nordthor

Trådstartare
Jag slutade rida i mitten av gymnasiet. Då hade jag ridit på ridskola i sex år. Jag slutade eftersom jag tappade intresset samt ”fastnade” i min ryttarutveckling. De två sista åren tragglade jag bara runt och snuddade då och då (dock alldeles för sällan) vid den där ”rätta” känslan när jag och hästen samarbetade, och hästen arbetade som den skulle. Här är jag fast än idag. Har försökt att ta upp ridningen ett antal gånger (på ridskola), men efter bara några lektioner har jag hamnat där jag slutade för massa år sedan. Jag får inga nya aha-upplevelser, och jag känner att jag fortfarande står stilla.

Nu vill jag börja med hästar igen, men jag vet inte hur jag ska börja! Med tanke på var jag stannat i min utveckling, så känns medryttare inte helt aktuellt. Vem skulle vilja ha mig som medryttare när jag sitter fast där jag gör? Att åka på provridning hade för mig känts som ett dåligt skämt mot hästägaren.

Så, kloka hästmänniskor på Buke, hur ska jag börja igen? Alla tips och idéer är välkomna! Hur ”hottar” jag upp min ridning utan att vända mig till en ridskola? Jag behöver mängdträning och en duktig instruktör – helst ensam, men var får man tag på detta om man inte har en egen häst eller en medryttarhäst?

Finns det någon hästägare här som överhuvudtaget hade accepterat en medryttare som inte kan rida så bra, men är villig att satsa stenhårt för att utvecklas? Eller är det helt kört för mig, ska jag hålla mig till mitt nya intresse hundarna?

//Rogan

Sv: Hjälp! (Att komma vidare.) Tips och förslag mottages.

Hej! Jag har själv haft uppehåll m ridning många år o när jag började igen gick det sååå långsamt o segt.Kändes som jag kom till en viss nivå men sedan tog det stopp på ridskolan. Älskar dock hästlivet så efter 1 år var jag modig o skaffade mig en medryttarhäst! Måste säga att rida en välskolad häst 2 ggr i veckan o alltid SAMMA häst har hjälpt mig mkt! Ridskolehästarna är inte alltid så arbetssugna o man kan bli tvungen att rida hästar man eg inte passar ihop med / gillar pga div. orsaker. Jag rider fortfarande kvar på ridskolan o känner även där att medis- hästen hjälpt mig framåt att rida andra hästar. Det jag mest tycker jag utvecklat är känslan, som ju är viktig.Jag rekommenderar varmt en medis- häst! Tror inte det borde vara ngt problem m din positiva inställning att hitta en häst:). Bara att vara ärlig!Lycka till!

Jag tror säkert att det finns de som vill ha dig som medryttare, bara du är ärlig. Vissa hästägare vill ha en medryttare som bara motionerar hästen i skogen, andra vill ha en som kan träna på hög nivå - alla är olika. Jag tycker inte att du ska ge upp tanken på medryttarhäst innan du ens har försökt. :)

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver ang. ridskolehästarna. De är ju inte alltid så lätta att ha att göra med (villket jag förstår). Jag bor i en större stad, och det är stort tryck på de ridskolor som finns. Hästarna slits ut snabbt (både psykiskt och fysiskt).

Det verkar (som du skriver) som att det är lättare att utvecklas på en häst som bara rids av ett fåtal personer, och det är därför jag funderat på det där med medryttarhäst. Dock så fegar jag som sagt, men friskt vågat, hälften vunnet (eller hur var det)? Får väl börja spana så smått.

Hur skaffade du din medryttarhäst? Slängde du ut en "medryttare finns"-annons, eller nappade du på någon som behövde en medis?

//Rogan

För två år sedan var jag ute och provred en häst som ägaren ville ha medryttare till. Dock så ångrade jag mig dagen innan, och ringde henne och försökte ställa in. Men, tjejen ifråga övertalade mig att iaf komma ut och försöka. Efter ganska så många vingliga varv i ridhuset hoppade jag av och fick utvärderingen: "det syns att du bara ridit på ridskola". (Ingen dålig utvärdering i sig, för feedback och synpunkter på min ridning välkomnar jag alltid.) Men tyvärr så har denna enda "testridningsupplevelse" gjort mig lite mer osäker :crazy:

Kanske får snickra ihop en annons där jag lägger korten på bordet (ungefär som jag gjort i denna tråden). Som jag skrev i mitt andra svar, så bor jag i en storstad. Det lär väl finnas både en och annan här som behöver hjälp med sin häst för att hinna med vardagslivet (och få hjälp med stallplatskostnaderna).. ;)

//Rogan

Jag tycker absolut att du ska satsa på medishäst istället för ridskola! Jag känner igen mig väldigt mycket i det du beskriver. Jag slutade på ridskolan när jag var 19 efter att ha harvat runt i samma nivågrupp i flera år. Jag tror jag tappade sugen, helt enkelt. Jag fick ju liksom bara "till det" ett par gånger per år (förvisso levde jag hela året på de lyckade ridpassen också :D)

Du behöver inte sitta på bana eller i ridhus för att utvecklas. Bara att komma bort från ridskolemiljön, och lära känna en och samma häst, är ett stort steg på vägen. Börja där, så tror jag nog att du kommer att tagga till :)

Tillägg: satsa på en skogsmulle istället för en "rida-i-ridhus-och-träna-"-häst.
Vem som helst kan göra en dålig provridning, ridskoleryttare eller ej! Kom ihåg det.

Om du inte hittar en lämplig medryttarhäst direkt så kan du alltid kolla om ridskolan erbjuder privatlektioner på deras egna hästar. Då kan du välja ut en häst du trivs bra ihop med och får ridlärarens fulla fokus, på så sätt blir det lättare att utvecklas fort och du får då förhoppningsvis självförtroende nog att åka iväg på fler provridningar och göra bra ifrån dig där.

Att ta en "skogsmulle-häst" hade faktiskt kännts mindre dramatiskt än att åka ut till någon som letar efter "någon som kan träna tävlingshästen i dressyr mellan hoppträningarna" :crazy:

Känns som att oddsen för att komma med i matchen igen ökar betydligt om man börjar lite lungt ;) (Plöjer annonssidor som en vilde nu i jakt på något lämpligt.)

//Rogan

Jag hittade nyss en spännande (liten?) verksamhet som erbjöd privatektioner på livsglada och välutbildade hästar. Man kanske skulle våga sig dit? :laugh:

//Rogan

Bor du möjligtvis i Stockholm?
Jag har ett väldigt bra tips i så fall på en liten verksamhet med en instruktör som är väldigt duktig och hästarna välutbildade. Dessutom kan man vara medryttare på de hästarna om man vill rida mer. Dock är det inte billigt...

Jag tror mig ha en liten aning om vilket ställe du menar, HeleneK. Men om jag utgår från info på deras hemsida så måste man "ligga på minst LA-nivå och rida de flesta hästar i en stadig form", för att få rida där.

Dessvärre inte. Men bara på den lilla beskrivningen du gjorde av verksamheten, så låter den väldigt lik den anläggning jag hittat som ligger utanför Malmö :)

Jag har lagt ett mail till ägaren, och väntar med spänning på svar :D

//Rogan

Det är nog den jag pratar om, men jag rider absolut inte så bra.
Jag har ridit på ridskola i 2-3 år och är bara i startgroparna av att rida hästar i form. Men jag har fått väldigt mycket hjälp där.
Men detta blir trådkap, så om du är nyfiken får du gärna PM:a.

Oh ooo, då får jag hålla tummarna för att de kanske inte har samma krav på stället jag nyss kontaktade. Stadig form får jag på en av femtio ridskolehästar, sisådär vartannat år :crazy:

Men, oavsett svar, så är detta iaf en början :laugh:

//Rogan

Äh, trådkap och trådkap, alla historier kring detta är inspirerande för min del. Men, som sagt, jag får se vad jag får för svar från företaget jag nyss kontaktade! Tack =)

//Rogan

Hoppas du får ett positivt svar! :) Jag hittade min medryttarhäst på annons på blocket, om du inte redan tittar där :) Det jag vill säga är att man inte bara ska snöa in sig på hästannonssidor utan även större annonssidor :)

Känner igen mig så mycket!

Jag tog ett uppehåll från ridningen eftersom jag kände just att jag stod still. Jag hade tappat känslan, kom ingen vart med vare sig ridningen eller med umgänget med hästarna och då var det helt enkelt inte roligt längre. Jag hade ridit både på ridskola och haft medryttarhäst, men inte hittat någon häst som jag riktigt fäst mig vid. Detsamma gällde ridningen, jag kunde omöjligt finna en bit där jag kände mig hemma.

Drygt två år och en flytt senare så började det krypa i hästfingrarna och jag bestämde mig för att leta efter en medryttarhäst. Nu visste jag vad det var jag ville ha - en skogsmulle. Sagt och gjort. Jag började annonsera, både på hästsidor och på vanliga annonssajter som Blocket. Många var de kvällar som jag tillbringade hemma i soffan ätandes godis och läsandes medryttarannonser.

Jag svarade på rätt många annonser. Ibland fick jag inget svar alls, ibland fick jag svar men kände när ägaren berättat lite mer om hästen att det nog inte var någonting för mig. Ibland kom jag så långt som till provridning, men varje gång kände jag, på vägen dit, någonstans inom mig att det inte var riktigt rätt.

Efter att ha provridit fyra eller fem hästar inom loppet av några månader började jag fundera på om ridning kanske inte var rätt aktivitet för mig längre. Kanske var den perioden i mitt liv förbi? Kanske var det därför det aldrig kändes rätt på provridningarna? Jag bestämde mig ändå för att fortsätta leta och det är jag glad för!! En sen kväll när jag kollade mejlen så hade jag fått svar på en av mina medryttarannonser - en hästägare sökte en medryttare till sin promenadhäst och det var en islandshäst, precis som jag allra helst ville ha :) Det blev provridning och det sa klick! Nu har jag en alldeles underbar medryttarhäst och det är ROLIGT att hålla på med hästar igen :)

Det jag vill säga med detta är att GE INTE UPP!! Den rätta hästen för dig finns därute någonstans :) Huruvida det är en medryttarhäst eller en häst på en ridskola får framtiden utvisa, men jag är övertygad om att du kommer att hitta hästen du söker :) Och visst finns det hästägare som inte alls kräver att medryttaren ska vara någon ryttarstjärna, många är glada så länge personkemin stämmer mellan häst och ryttare.

Hej igen! Jag satte in medryttar-annons o skrev ärligt lite om mig( ålder, ridbakgrund, att jag rider på ridskola också, hurdan häst jag sökte= trygg o stabil) själv o att jag ville ha mer av häst- o stalliv. Alltså att jag gärna hjälpte till m annat än o "bara" rida. Först nappade jag på en annons men den hästen var inte alls ngt för mig, red några ggr bara.Självförtroendet åkte ner till botten. Hade dock sparat telnr till en annan hästägare som hörde av sig senare.O det är verkligen dröm-medis- hästen!!!O ägaren är jättebra också.Det härligaste m medis- häst är också att man får en relation till den o mysa o gosa är lika härligt som att rida!:) Tycker du ska satsa på medis- häst. Ta ngn privatlektion på ridskola innan du ska provrida så kanske du får upp självförtroendet. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar