Hjälp att hitta nytt, bra kraftfoder!

Sv: Hjälp att hitta nytt, bra kraftfoder!

Glömde fråga vad V.S.L är för något?

Jag är inte intresserad av att få föreläsningar om foderstater eftersom jag själv har gått utbildningar där det ingått.

Då borde du väl isf veta vikten av en uträknad foderstat och ett analyserat hö? :confused: Min ena häst följer inte heller tabellerna, utan frångår dem ganska grovt. Men har jag ingen analys på grovfodret så famlar jag ju i blindo och vet ju aldrig hans egentliga behov. För att slippa lägga ut en massa pengar på onödiga tillskott, så är det ju bättre att analysera grovfodret, räkna foderstat och justera den efter hand om det behövs. Har du ingen analys på grovfodret vet du ju inte om hästen t ex får tillräckligt mkt protein. Den kanske är fin under hösten/vintern, men tappar massor på våren p g a proteinbrist. Du vet ju heller inte om hästen får i sig tillräckligt med makromineraler samt och Ca/P kvoten är ok. Dessa problem visar sig ju inte på en gång.

Ja det här med moraltanter och experter kan jag inte med. Det viktiga är väl att hästen mår bra och ser fin ut också.
Vet flera hästar som skulle se hemska ut på en uträknad foderstat. En del har ett mycket större behov än vad som man räknar ut. En travhäst jag känner till som sprungit in 2 miljoner hade ett jättestort behov att protein. Det översteg foderstatsberäkningen rejält. Tränaren fick skita i beräkningarna och gå på sin egen känsla. Och det gick bra. Skulle dock inte gått med en uträknad foderstat.
Hästarna är ju så individuella. Även om man räknat ut en foderstat så får man ofta gå på känn ändå.

Nä, jag kan inte heller med s.k. moraltanter och experter utan utgår alltid från fakta och verkliga omständigheter, men varför prova sig fram med en massa olika kraftfoder och lägga ut onödiga pengar när man kan betala 500 kr för en analys och få ett riktmärke om vilket kraftfoder som kan passa? Min ena häst skulle också se hemsk ut på foderstat uträknad enligt tabellerna, medan den andra följer tabellerna ganska exakt. Som sagt, hästar är individer och har olika behov, men har du väl kommit underfund med vilka behov hästen har, så har du det mkt lättare när du nästa år skall räkna ut foderstat, med ett annat grovfoder.

Skall väl vara någorlunda snäll nu och tillägga att jag i första hand hade utfodrat med lusern om jag hade haft oanalyserat grovfoder. Blir det ett proteinöverskott i foderstaten, så är det ingen fara då överskottet kommer från grovfodret (men det visste du väl redan). Hade bara lagt till Miner vit som mineraler som innehåller mkt fosfor, då lusernet är kalciumrikt.

:bow: :bow: :bow:

Precis vad jag tänkte skriva när jag läst igenom tråden!!

Att man analyserar höet behöver ju inte betyda att man utgår ifrån någta tabeller och exakta foderstater. Man anapssar givetvis det efter hästen, behöver den mer protein - sätt en högre kvot då!! Behöver den mer MJ? Lägg den på 10MJ till då. osv.

milly skrev:
:bow: :bow: :bow:

Precis vad jag tänkte skriva när jag läst igenom tråden!!

Att man analyserar höet behöver ju inte betyda att man utgår ifrån någta tabeller och exakta foderstater. Man anapssar givetvis det efter hästen, behöver den mer protein - sätt en högre kvot då!! Behöver den mer MJ? Lägg den på 10MJ till då. osv.

Ja, vad jag har förstått (även i tidigare trådar) så tänker vi nog ganska lika när det gäller utfodring av oanalyserat grovfoder. ;)

Fattar inte varför man slänger ut en massa pengar på onödigt dyra kraftfoderblandningar som kanske inte ens passar in i foderstaten och till råga på allt, vägrar inse att en analys naturligtvis är den bästa utgångspunkten att ha. Inte andras erfarenheter av diverse kraftfoder (som då dessutom fodrat med ett annat grovfoder). Vissa som inte analyserar, vill få oss som uppmanar att analysera, att verka vara besserwissrar, moraltanter osv... Med detta är ju ren FAKTA! Milly- Vissa vill bara inte förstå, de älskar att mixtra med olika, som de tror, superkraftfoder. ;) :rofl:

Inte krafft grov......utan kraffts + grön är det som har minst stärkelse 50g/kg foder.

Det ångkokta skall iaf. för flera år sedan vara lämpligare som fångfoder så jag provade det då och det fungerade alldels utmärkt trots sin högre stärkelseandel. Dock så märkte jag ganska snart att proteinmängden räckte inte så jag fick även ge soja (även det lite stärkelse).

Skulle jag välja mellan Dynavena och D&H skulle jag satsa på D&H för de har en större bredd och är smakligare och billigare än Dynavena.
Värdena är inte omräknade i svenska siffror så därför är de missvisande, kommer ej ihåg nu men det blir lägre värden än vad som står på säcken/hemsidorna. Fråga återförsäljarna.

Det bästa fodret (om man står ut med lite stärkelse) när det gäller att sätta lite mer "kött" på kroppen är Åseborfoder deras blackwinner är suveränt har även en hög råfetthalt.

Senast ändrad:

Ja, jag vet att man "bör" analysera grovfodret och räkna ut foderstater. Men man behöver inte slaviskt följa dem eftersom de ofta inte funkar i praktiken.

Det största problemet som jag hela tiden har, är att grovfodret är för dåligt. Min häst skulle behöva ett riktigt bra grovfoder. Då hade han inte behövt så mycket kraftfoder. Han behöver även gå på ett superbra bete, annars faller han ur.

Däremot så behöver inte de andra hästarna här det. Hästarna har fri tillgång på hö ute så jag kan inte hålla på att ha olika hö till dem. Har sett att det finns olika typer av tillskottsgrovfoder som ska uppväga ett dåligt hö. Kanske kan vara något?

Tyvärr så har inte vi här i norr lika lätt att få tag i bra grovfoder. I bland önskar man att man bodde i Skåne:smirk:

Jag ska ta och göra en analys så nu behöver vi inte snacka mer om det! Men har ni fler förslag på kraftfoder så blir jag glad:bump:

Förlåt jag läste/skrev fel!

Nä, att slaviskt föja dem hoppas jag att inga är så dumma att de gör. Man märker ju om hästen funkar på foderstaten eller inte. Vad jag menar är att det är svårt att ge bra råd om kraftfoderblandningar, när man inte vet vad som behövs eftersom analys saknas. Du kan ju behöva mkt protein eller mkt energi, eller helt enkelt lite av båda eftersom hästen, trots ev. bra värden, inte klarar sig på enbart grovfoder. Varför testar du inte med lusern, som faktiskt är ett bra grovfoder? Då slipper du all onödig stärkelse bl a. Märker du att hästen har muskler, men saknar hull så kan du ju tillsätta olja, som är ren energi, om inte endast lusernen räcker.

Jag är inte en sån som håller på och mixtrar en massa. Då pratar du om någon annan:angel:
Jag vill bara ha lite tips på vilka foder som finns. Att höra om vilka foder som finns och vad andra har för kunskap och erfarenhet av foder, är inte samma som att tro på superfoder. Vad jag vet så finns inget sådant:devil:
Tror heller inte på något förrän jag provat det själv.

Hästen är normalt musklad och normal i hull. Vill bara ha lite mer muskler! Matte alltså:)
Hästen åt lusern när han var liten. Då var grovfodret dåligt men det fanns analys på det. Hade till och med en uträknad foderstat! Hör och häpna:smirk:
Han fick även breed och havre. Men det räckte ändå inte. Han var då uppstallad på ett travstuteri.
Höet var så dåligt att jag fixade ett annat hö till mina hästar.

Min häst har växt väldigt mycket eftersom han är så stor. Och han är väl inte färdig än heller:confused:

Det var inte riktat, just till dig! De som känner sig träffade får väl ta åt sig! ;) Erfarenheterna folk har av diverse foderbalndningar måste ju bero på hur väl de passat in i foderstaten, eller hur? För en och samma person kanske t ex Krafft Grund passat bra ett år och ett annat år inte alls, så det är ju svårt att säga.

Coffeaclub skrev:
Ja, vad jag har förstått (även i tidigare trådar) så tänker vi nog ganska lika när det gäller utfodring av oanalyserat grovfoder. ;)

Fattar inte varför man slänger ut en massa pengar på onödigt dyra kraftfoderblandningar som kanske inte ens passar in i foderstaten och till råga på allt, vägrar inse att en analys naturligtvis är den bästa utgångspunkten att ha. Inte andras erfarenheter av diverse kraftfoder (som då dessutom fodrat med ett annat grovfoder). Vissa som inte analyserar, vill få oss som uppmanar att analysera, att verka vara besserwissrar, moraltanter osv... Med detta är ju ren FAKTA! Milly- Vissa vill bara inte förstå, de älskar att mixtra med olika, som de tror, superkraftfoder. ;) :rofl:

Du tog orden ur min mun! ;)

Jag blir så frustrerad på alla sånna som vill gå "andra vägar" - för jag vill ju bara få dom att förstå att det ÄR så mycket enklare och vettigare att man utgår ifrån en analys på höet!! :smirk:

Jag vill absolut inte vara moraltant och verka smartare än andra, eller nåt. Jag vill ju bara VÄL! Hur ska man förklara??

hubinette skrev:
Hästen åt lusern när han var liten. Då var grovfodret dåligt men det fanns analys på det. Hade till och med en uträknad foderstat! Hör och häpna:smirk:
Han fick även breed och havre. Men det räckte ändå inte.

Men varför då lämna den uträknade foderstaten HELT? varför inte öka fodret till MÄNGDEN i så fall så att man fortfarande har en god balans mellan MJ/smbrp och mellan mineralämnena??

Fungerar det inte med t ex 10kg och 1kg havre, hästen sätter inte hull trots att det är uträknat till den, så varför inte öka höet till 12kg och havren till 2kg? Vips, så går man fortfarande efter "en uträknad foderstat" bara att man ökat på behoven men behåller alltså balansen. Det är BALANSEN som är det viktigaste!

Prova havre och kraftprotein och fri tillgång på hö...Kraftprotein är bra om man skulle ha dåligt proteinvärde i grovfodret...Kratfprotein ska man ej ge så mycket av och bara så länge hästen behöver det...
Billigt och enkelt(har räknat ut att det går åt 1 säck kraftprotein i kvartalet,4 säckar om året..1 säck kostar 365kr)...varför krångla till det...funkar på min..som går under medelhård träning...En ganska kraftigt och stor halvblodsvalack..
Föresten...när man gör en analys av höet så ska man inte bara ta prov från en bal utan flera...eftersom höet kan vara taget på flera vallar..Har fått olika värden från olika balar...Ett tips!
Mvh miloo2:bow:

Samma här - Man vill ju bara VÄL, man vill ju HJÄLPA TILL och dela med sig av den kunskap man har idag, som man tidigare inte hade, till de som kanske inta har den idag, inte knäppa folk på näsan! :(

Till trådskaparen - Lösningen på utfodringsproblemen om man har uträknad foderstat och analys på höet, är många gånger inte kraftfoderblandningen (Om den passar in) , utan som Milly säger, MÄNGDEN foder. Jag har själv gjort samma misstag, men också lärt mig av dem. Enligt tabellerna så behövde min gammelhäst si och så mkt energi, protein och makromineraler. Jag gav honom fri tillgång på grovfoder och nåt kilo Kraftfoder och fattade inte varför han inte la på sig, då han överskred tabellvärdena med råge och började mixtra med olika kraftfoder (trots analys). Hade jag hållt mig till samma och bara ökat kraftfodret så hade jag ändå fortfarande haft kvar balansen i foderstaten. Nu var ju min gammelpålle en annan sak iofs eftersom han inte tillgodogör sig grovfoder, hack och hel spannmål så bra, så jag fick ju tänka mkt själv på vad han verkligen kunde behöva för sorts foder. Antar att det inte är sånt problem i ditt fall.

Säger som dej Cofeaclub!man vill ju bara hjälpa och komma med ideer
försöka så gott man kan...men vissa här tar åt sej och blir nästan ilskna...bättre att vara öppen och vänlig!Öppen för ideer..:smirk:
Ha det Gott alla:banana:

Miloo2 skrev:
Säger som dej Cofeaclub!man vill ju bara hjälpa och komma med ideer
försöka så gott man kan...men vissa här tar åt sej och blir nästan ilskna...bättre att vara öppen och vänlig!Öppen för ideer..:smirk:
Ha det Gott alla:banana:

Det blir lätt missförstånd... tyvärr... Men synd att folk blir ILSKNA och tar åt sig så! Det är inte meningen ju. :(

Vi får lära oss att leva med det! :cool: ;)

Jag har inte mixtrat med några "superkrafter"... Har fodrat med just groov, betfor och mycket hö i måååånga år. Har alltid funkat för mina pållar. Har som tidigare skrivit analyserat höt, men gör det inte längre.

V.S.L är en E-vitamin, selen och lysin tillskott som Biofarmab har. Det skulle jag nästan kalla superkraft dock ;)

hubinette skrev:
Ja det här med moraltanter och experter kan jag inte med. Det viktiga är väl att hästen mår bra och ser fin ut också.
Vet flera hästar som skulle se hemska ut på en uträknad foderstat. En del har ett mycket större behov än vad som man räknar ut. En travhäst jag känner till som sprungit in 2 miljoner hade ett jättestort behov att protein. Det översteg foderstatsberäkningen rejält. Tränaren fick skita i beräkningarna och gå på sin egen känsla. Och det gick bra. Skulle dock inte gått med en uträknad foderstat.
Hästarna är ju så individuella. Även om man räknat ut en foderstat så får man ofta gå på känn ändå.
Att räkna på en foderstat innebär inte att man ska totalt strunta i hur hästens individuella behov ser ut. En uträknad foderstat innebär inte att man blundar för hur hästen reagerar därför att tabellerna SÄGER att en viss häst har ett visst behov. Tabellen är medelhästen och den hästen finns sällan i verkligheten.
En uträknad foderstat innebär en viss balans mellan ämnena som inte kan uppnås med oanalyserat grovfoder (om man inte har tur). En uträknad foderstat innebär att du första året lär dig vad din häst har för behov så att du följande år lättare kan räkna fram en balanserad foderstat till just din häst.
Många här inne som inte analyserar men har gjort det kommer ofta med argumentet att hästen inte fungerade på en uträknad foderstat. Då har man definitivt inte förstått hästens behov utan stirrat på siffrorna i den fina tabellen.
Hade man i stället kompenserat ett tex för lågt energiintag med mer MJ och balanserat övriga värden så hade man till slut hittat en bra uträknad foderstat.
Likaså med proteinet. Har en häst större behov av protein så ska den ha mer protein. Med en uträknad foderstat hade man lärt sig att hästen x ska ha en sbrp/MJ kvot på 8 så kunde man nästa vinter lagt hästen direkt på kvoten 8.
När man inte har analys på grovfodret så är det inte lätt att hitta den lämpliga kvoten och vintern efter är risken att hästen antingen inte får så mycket protein som den behöver eller att man i onödan fodrar med extra protein som inte behövs pga grovfodrets värden. Så man kan tom spara pengar på att analysera sitt grovfoder.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 404
Senast: fijja
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: orcide
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 633
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar