H
hubinette
Sv: Hjälp att hitta nytt, bra kraftfoder!
Glömde fråga vad V.S.L är för något?
Glömde fråga vad V.S.L är för något?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är inte intresserad av att få föreläsningar om foderstater eftersom jag själv har gått utbildningar där det ingått.
Ja det här med moraltanter och experter kan jag inte med. Det viktiga är väl att hästen mår bra och ser fin ut också.
Vet flera hästar som skulle se hemska ut på en uträknad foderstat. En del har ett mycket större behov än vad som man räknar ut. En travhäst jag känner till som sprungit in 2 miljoner hade ett jättestort behov att protein. Det översteg foderstatsberäkningen rejält. Tränaren fick skita i beräkningarna och gå på sin egen känsla. Och det gick bra. Skulle dock inte gått med en uträknad foderstat.
Hästarna är ju så individuella. Även om man räknat ut en foderstat så får man ofta gå på känn ändå.
milly skrev:
Precis vad jag tänkte skriva när jag läst igenom tråden!!
Att man analyserar höet behöver ju inte betyda att man utgår ifrån någta tabeller och exakta foderstater. Man anapssar givetvis det efter hästen, behöver den mer protein - sätt en högre kvot då!! Behöver den mer MJ? Lägg den på 10MJ till då. osv.
Coffeaclub skrev:Ja, vad jag har förstått (även i tidigare trådar) så tänker vi nog ganska lika när det gäller utfodring av oanalyserat grovfoder.
Fattar inte varför man slänger ut en massa pengar på onödigt dyra kraftfoderblandningar som kanske inte ens passar in i foderstaten och till råga på allt, vägrar inse att en analys naturligtvis är den bästa utgångspunkten att ha. Inte andras erfarenheter av diverse kraftfoder (som då dessutom fodrat med ett annat grovfoder). Vissa som inte analyserar, vill få oss som uppmanar att analysera, att verka vara besserwissrar, moraltanter osv... Med detta är ju ren FAKTA! Milly- Vissa vill bara inte förstå, de älskar att mixtra med olika, som de tror, superkraftfoder.
hubinette skrev:Hästen åt lusern när han var liten. Då var grovfodret dåligt men det fanns analys på det. Hade till och med en uträknad foderstat! Hör och häpna:smirk:
Han fick även breed och havre. Men det räckte ändå inte.
Miloo2 skrev:Säger som dej Cofeaclub!man vill ju bara hjälpa och komma med ideer
försöka så gott man kan...men vissa här tar åt sej och blir nästan ilskna...bättre att vara öppen och vänlig!Öppen för ideer..:smirk:
Ha det Gott alla
Att räkna på en foderstat innebär inte att man ska totalt strunta i hur hästens individuella behov ser ut. En uträknad foderstat innebär inte att man blundar för hur hästen reagerar därför att tabellerna SÄGER att en viss häst har ett visst behov. Tabellen är medelhästen och den hästen finns sällan i verkligheten.hubinette skrev:Ja det här med moraltanter och experter kan jag inte med. Det viktiga är väl att hästen mår bra och ser fin ut också.
Vet flera hästar som skulle se hemska ut på en uträknad foderstat. En del har ett mycket större behov än vad som man räknar ut. En travhäst jag känner till som sprungit in 2 miljoner hade ett jättestort behov att protein. Det översteg foderstatsberäkningen rejält. Tränaren fick skita i beräkningarna och gå på sin egen känsla. Och det gick bra. Skulle dock inte gått med en uträknad foderstat.
Hästarna är ju så individuella. Även om man räknat ut en foderstat så får man ofta gå på känn ändå.