Hjälp att hitta nytt, bra kraftfoder!

Sv: Hjälp att hitta nytt, bra kraftfoder!

Hästen har alltid haft fri tillgång på hö. Det går inte heller att proppa i en häst hur mycket kraftfoder som helst.

Jag tycker Krafft nya groov är superbra. Gillar man inte pelleterat så är det enkelt att låta det svälla i vatten. Det går fort dessutom. Det kostar lika för 30 kg som annat foder för 20 kg. Blir 30% billigare... Annars gillar jag D&H. Men man får ju göra en foderstat utifrån grovfodret och se vad som passar. Groov passar min plånbok och hästens behov iaf.

Kan rekommendera DoHs musli, alltid fräscht foder i säcken, inget damm och verkar vara smakligt.
Jag använde ett tag Hippos musli (vet inte om det finns fortfarande), tror att den är lite billigare.

mahlmt skrev:
Att räkna på en foderstat innebär inte att man ska totalt strunta i hur hästens individuella behov ser ut. En uträknad foderstat innebär inte att man blundar för hur hästen reagerar därför att tabellerna SÄGER att en viss häst har ett visst behov. Tabellen är medelhästen och den hästen finns sällan i verkligheten.
En uträknad foderstat innebär en viss balans mellan ämnena som inte kan uppnås med oanalyserat grovfoder (om man inte har tur). En uträknad foderstat innebär att du första året lär dig vad din häst har för behov så att du följande år lättare kan räkna fram en balanserad foderstat till just din häst.
Många här inne som inte analyserar men har gjort det kommer ofta med argumentet att hästen inte fungerade på en uträknad foderstat. Då har man definitivt inte förstått hästens behov utan stirrat på siffrorna i den fina tabellen.
Hade man i stället kompenserat ett tex för lågt energiintag med mer MJ och balanserat övriga värden så hade man till slut hittat en bra uträknad foderstat.
Likaså med proteinet. Har en häst större behov av protein så ska den ha mer protein. Med en uträknad foderstat hade man lärt sig att hästen x ska ha en sbrp/MJ kvot på 8 så kunde man nästa vinter lagt hästen direkt på kvoten 8.
När man inte har analys på grovfodret så är det inte lätt att hitta den lämpliga kvoten och vintern efter är risken att hästen antingen inte får så mycket protein som den behöver eller att man i onödan fodrar med extra protein som inte behövs pga grovfodrets värden. Så man kan tom spara pengar på att analysera sitt grovfoder.
// Linda

:bow: :bow: :bow:

Underbart! Tack för att du förklarade det där så bra!! Hoppas att trådskaparen och andra läser igenom ditt inlägg och förstår innebörden. :idea:

hubinette skrev:
Hästen har alltid haft fri tillgång på hö. Det går inte heller att proppa i en häst hur mycket kraftfoder som helst.

:confused: Var det riktat till mig? I så fall förstår jag inte VAD du svarade på...

Tack för alla svar! Har fått en del bra svar på foder som jag ska kolla vidare på. Orkar dock inte diskutera mera om foderstater eftersom det inte var det tråden gällde.

hubinette skrev:
Tack för alla svar! Har fått en del bra svar på foder som jag ska kolla vidare på. Orkar dock inte diskutera mera om foderstater eftersom det inte var det tråden gällde.

Okej!
Förstår att du åtminstone är lite insatt och bra att du nu har bestämt dig för att analysera. :bow: :smirk:

Förstår du iaf att vi menar bara väl och försöker bara förklara hur det ligger till? Vill ju bara att alla ska förstår det vi har insett själva rätt så nyligen? :idea:

I mitt stall är det en tjej som fodrar med D & H's foder och hon är supernöjd. Hon har fölsto och två unghästar. D & H har ett brett sortiment, nackdelen är att de är förhållandevis dyra. Själv tycker jag det blir för dyrt, har tittat på Fibergi i stället, men jag har en gammal häst som bara promenadrids och han har ju inte samma behov som din. :D

Hoppas att du hittar ett bra foder till din häst!

Hoppas du hittar ett bra foder:) . Det är synd att folk ska förstöra bra trådar med att snöa in på sina egen personliga åsikter som ingen har bett om, och inte tillför något till trådskaparen. Kan man inte ge något bra råd är det bättre att låta bli!

hubinette skrev:
Hejsan!

Jag håller på att kolla på kraftfoder till min häst. Jag behöver hjälp och råd av er som har erfarenhet av olika kraftfoder.

Hästen är 5 år och väger ca: 650 kg. Tränas lätt men ska tränas medelhårt. Hästen är ca: 1.75 i mkh och behöver musklas mer. Hästen går på lösdrift. Höet är normalbra. Inget topphö direkt. Det är inte analyserat. Hästen äter nu av krafts sortiment, men jag vill gärna byta.

Är främst intresserad av müsliblandningar och inte pellets. Vill att fodret ska vara lätt för hästen att tillgodogöra sig.

Vill att det ska vara ett helfoder så man inte behöver hålla på att dutta.

Högt innehåll av energi och protein. Vill helst kunna ge en så liten mängd som möjligt.

Så lite stärkelse som möjligt.

Bra pris- Man bör inte bli ruinerad!

Har kollat lite på Eggersman, Dodson and Horrel och Dynavena.

Är det någon som har något förslag eller erfarenhet av ett muskeluppbyggande foder som är bra för hela hästen?

Förslag: Dynavena Active 100. Hög proteinhalt, låg socker halt, är ett muslifoder. Tyvärr dyrt. Men jag och mina medarbetare tycker det är värt varje spänn. dynavena.nu

Sock skrev:
Hoppas du hittar ett bra foder:) . Det är synd att folk ska förstöra bra trådar med att snöa in på sina egen personliga åsikter som ingen har bett om, och inte tillför något till trådskaparen. Kan man inte ge något bra råd är det bättre att låta bli!

Om det är oss du syftar på, som försöker rådgöra till att analysera höet och därefter se vilket kraftfoder som passar, så förstår jag inte hur det INTE kan tillföra något till trådskaparen? :confused:

Förstår inte hur man kan överhuvudtaget ge råd om "det och det" kraftfodret när man inte har nån aning om hur vederbörandes hö är! Det utgör ju alltid GRUNDEN.

milly skrev:
Om det är oss du syftar på, som försöker rådgöra till att analysera höet och därefter se vilket kraftfoder som passar, så förstår jag inte hur det INTE kan tillföra något till trådskaparen? :confused:

Förstår inte hur man kan överhuvudtaget ge råd om "det och det" kraftfodret när man inte har nån aning om hur vederbörandes hö är! Det utgör ju alltid GRUNDEN.

:bow: :bow:

Om det är några som förstör s.k. "bra" trådar, så är de ju de som ger förslag om det och det kraftfodret och inte tar hänsyn till fakta och verkliga omständigheter. Bra råd är de som inte är baserade på eget "tyckande". :mad:

Coffeaclub skrev:
:bow: :bow:

Om det är några som förstör s.k. "bra" trådar, så är de ju de som ger förslag om det och det kraftfodret och inte tar hänsyn till fakta och verkliga omständigheter. Bra råd är de som inte är baserade på eget "tyckande". :mad:

Ja, du Coffeaclub... du och jag är ju alltid överens! ;) Men hur ska vi få andra att förstå detta? *suck*

Vet inte :confused: Vill man inte förstå och vill man inte utgå från hästens bästa, så är det svårt att övertyga nån att göra det. Trots bra förklaringar och hänvisningar till forskning och framtagen fakta, så struntar många i det bara för att de tror att de vet bäst. Vi tror ju inte att vi vet bäst, utan delar bara med oss av viktig kunskap för att hjälpa till och vara vänliga, då vi själva varit okunniga inom ämnet för inte så himla länge sen. Tyvärr fattar inte alla det, utan ser det som påhopp och besserwisserfasoner. Om det är några som är besserwissrar så är du ju dom som utgår från eget tyckande och anser sig hålla på mkt "bra kunskap" som dock inte överensstämmer med ren och framtagen FAKTA. Egentligen är det ju inte ens värt att försöka hjälpa såna personer. Vi får väl hjälpa de tacksamma själarna ;) Fast man vill ju alla hästars bästa förstås :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 404
Senast: fijja
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: orcide
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 633
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar