Hjälp att hålla stigbygeln på plats

A

Admiral

Mitt problem när jag rider är att oftast när jag sitter ner i sadeln under trav om de blir lite skumpigt så åker alltid stigbygeln för långt in på foten. Jag tycker att jag håller ner hälen rätt bra, men det verkar inte räcka. Vad är det man ska tänka på? Några tips? Eller är det mest en träningssak?

Caroline

Sv: Hjälp att hålla stigbygeln på plats

Å äntligen någon med samma problem som mig. Alltid högel fot som smyger sig in längre och längre i stigbygeln under galoppen.
Har funderat på om de har något att göra med att jag är starkare i vänster ben. Så höger inte pallar att hålla sig kvar ordentligt.

Nyfiken på svar.

Försök fokusera mindre på var du har hälen och mer på var du har tårna.
Känn efter så du inte kniper med tårna och tänk mer "tårna upp" än "hälen ner".
Det tipset har iallafall hjälpt mig jättemycket

Förmodligen så spänner du dig och drar upp knäna. Då åker stigbygeln in på foten oavsett hur sänkta hälar du har. Träna på att rida utan stigbyglar, att slappna av och låta benen komma så långt ner som möjligt,

Alltid högel fot som smyger sig in längre och längre i stigbygeln under galoppen.

Det låter som att du sitter lite snett i sadeln, då är det svårt att hålla kvar stigbygeln på plats. Koncentrera dig på att sitta rakt över hästen och slappna av i knäna.

Har aldrig tänkt på det, men nu när du säger det så tror jag nog att det stämmer. Undrar varför man gör så, för de är ju inget medvetet. Det borde ju ha med balansen att göra, att jag spänner mig för att jag försöker sitta bra i sadeln när jag egentligen kanske bara behöver slappna av?

Ja, det låter rimligt ;) Jag gjorde själv så innan, speciellt i anridningen mot hinder. Jag drog upp knäna för att försöka "trycka ner" mig i sadeln eller nåt :crazy:

Ska försöka tänka på det nästa gång. Med övning så blir de nog bättre:)

Det låter som att du sitter lite snett i sadeln, då är det svårt att hålla kvar stigbygeln på plats. Koncentrera dig på att sitta rakt över hästen och slappna av i knäna.

Hehe det där har jag aldrig hört förr =P
Jo, jag sitter snett men har aldrig tänkt på att det skulle vara orsaken till det.

kom precis hem från en ridlektion, idag gick det mycket bättre. försökte verkligen slappna av i benen o det funkade :)

Härligt att det är fler än jag som kämpar med stigbyglarna. För min del åker vänstern av oftast. Tror att jag spänner mig lite när jag sitter ner i trav just för att behålla byglarna för när jag släpper dem går det bättre.

Mitt problem när jag rider är att oftast när jag sitter ner i sadeln under trav om de blir lite skumpigt så åker alltid stigbygeln för långt in på foten. Jag tycker att jag håller ner hälen rätt bra, men det verkar inte räcka. Vad är det man ska tänka på? Några tips? Eller är det mest en träningssak?

Caroline

Samma problem har jag!!!!:confused:

Förmodligen så spänner du dig och drar upp knäna. Då åker stigbygeln in på foten oavsett hur sänkta hälar du har. Träna på att rida utan stigbyglar, att slappna av och låta benen komma så långt ner som möjligt,

Då får du samma svar också ;)

På våran ena häst har jag oxå samma problem men det finns en grej du kan köpa så att du inte får in mer än en viss del av foten och det funkar utmärkt tycker jag.:)

Har oxå haft samma problem som du ända sen jag återupptog ridningen för ett år sen (har haft ett riduppehåll på 7 år). Kan inte minnas att jag hade detta problem när jag var yngre o red.

Jag tappar nämligen stigbyglarna hela tiden eller så åker foten för långt in, ibland e dehöger o ibland vänster. Min ridlärare har tjatat på mig o sänka hälarna o släppa knäna varje lektion men det har inte direkt blivit bättre. Men förra veckan så kom hon på vad felet var! :idea:
Jag sitter nämligen ett par decimeter snett.... Kände mig så otroligt dum, hur kan jag inte ha varit medveten om det tidigare? Men genast när hon sa det så blev jag väldigt medveten om hur snett jag sitter o då kunde jag börja rätta till det. Resultatet märktes genast, både på mina stigbyglar och på hästen! Så nu har man lite jobb framför sig o bli av med den här ovanan. Ska bli skönt o ha kvar fötterna i stigbyglarna, men tycker så synd om de stackars hästarna som har haft mig hängandes vid sidan o stigbyglarna fladdrandes... :cry: Hoppas de förlåter mig!

Be nån kolla så att du sitter mitt över hästen, för det är inte alltid lätt o märka det själv...

En bra sadel kan hjälpa upp det hela ordentligt. Har haft samma problem men har nu en utprovad dressyrsadel som sätter mig rätt, dvs sitter på sittbenen och ger bra stöd för skänkeln. Och plötsligt sitter också stigbyglarna på plats. Fastän jag har en häst med stora rörelser som är rätt svår att sitta på. Så mycket sitsträning och en bra sadel skulle jag rekommendera.

jo de är ju skitsvårt att sitta rätt. Jag kollade in mig själv i spegeln nyss när jag red och det ser ut som att jag sitter rakt. Jag tror nog som sagt att det är för att jag spänner åt med knäna när jag ska sitta ner i sadeln och då hoppas stigbyglarna in. Jag fick kämpa med det idag. Men det är bara träning o åter träning som gäller. Jag rider ju på ridskola så att jag ska springa o köpa sadel är inte aktuellt =)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 614
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka