HJÄLP! Äter spånet!!

R

rosita

Hade tänkt ha mina hästar på spån i år, det är bara det att när jag haft pållarna inne en stund så har ena pållen mumsat i sig en massa spån:eek:

Även fast jag lagt in hö,så käkar han på spånet,mumsar rejält.

Han har aldrig stått på spån förr och tror uppenbarligen att det är mat.

Vågar inte lämna honom i boxen,tänk om han käkar upp all spån:eek:

Hur farligt är det,nån som har erfarenhet,tror ni han slutar?

Har aldrig hört talas om hästar som inte kan stå på spån för att de äter det.
Jag som köpt hem för hela vintern:confused:

Sv: HJÄLP! Äter spånet!!

Ingen som har efarenhet,eller nåt råd!

Min vallack äter spån ibland. En i stallet sa att jag kunde lägga in en gren eller ngt som han kunde tugga på istället. Värt att testa kanske...
Det var en sån grej han började med, han har alltid ståt på spån vad jag vet, eller iafa ända sen han kom till sverige, men det tog ett bra tag innan han började äta spånet.

Tack för tipset.
Finns det ingen mer som har erfarenhet av detta "fenomen"

Märkligt, min dam, som jag haft på spån, mumsar i sig av torven som vi ska ha i boxarna i år. Skitläskigt, man tror ju att de ska få kolik. Var värst de första gångerna hon kom in i boxen. Än så länge är hon bara i boxen när jag gör iordning henne. Men om några veckor ska de ju stallas upp nattetid. Kommer att bli stor ströåtgång i år.:eek:

Fullblodet, som HATAR att stå på spån, misstänker vi faktiskt åt av spånet. Vi lade in mycket spån till honom (då han tenderade att vandra när han stod på spån), ändå var det betänligt mycket mindre när man mockade dagen därpå.

Om hästen får in halm, äter h*n av den istället för spån?

Ja, han äter av halmen om han får halm.

Men ,trots att jag hade hö i boxen så åt han av spånet.

Hade ni vågat låta honom stå inne en natt?
:confused:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 789
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 112
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Höstföräldrar 2023