Hjälp! Ang.labbsvar på lungprov

Sv: Hjälp! Ang.labbsvar på lungprov

Neutrofila är en sorts vita blodkroppar som kroppen använder i sitt försvar mot bl.a. bakterier.

Lymfocyter är en sorts vita blodkroppar som ingår i det adaptiva immunförsvaret.

Makrofager/ätarceller är en typ av vita blodkroppar som ingår i det ospecifika immunförsvaret.

Basofila granulocyter är en vit blodkropp. Dess funktion är att bilda och transportera histamin och heparin

Tack båda för era svar!

Provet är taget med nån slang genom näsan,
var dock inte med själv när detta gjordes...

Detta gjordes i förrgår och labbet vart inte klart med proverna förrens idag(min mor jobbar på labbet och det är därför jag har fått veta resultatet redan nu)
Så närmaste kontakt med vet. blir inte förrens mån men jag är otålig och ville helst ha vetat igår vad som är fel...

Neutrofila är en sorts vita blodkroppar som kroppen använder i sitt försvar mot bl.a. bakterier.

Lymfocyter är en sorts vita blodkroppar som ingår i det adaptiva immunförsvaret.

Makrofager/ätarceller är en typ av vita blodkroppar som ingår i det ospecifika immunförsvaret.

Basofila granulocyter är en vit blodkropp. Dess funktion är att bilda och transportera histamin och heparin

Imponerande!
Hade aldrig kunnat hålla reda på allt det här...
Du råkar inte ha koll på hur % ska se ut på de olika sakerna också?

Några av värdena är förhöjda (om labbet använder samma referenser som de jag har); neutrofiler och makrofager. Detta tyder på att hästen har en inflammatorisk process i lungorna, t ex RAO. Eller fö den delen en infektion. Har man kontrollerat förekomst av bakterier etc?

Vädena måste sättas i relation till hästens symptombild och övriga prover.

Vad är RAO?

Bakterier är inte kollat,vad jag vet...det som är gjort på lab. är iaf bara det som stod i första inlägget..

Saken är den att hästen är utan symptom,han skulle besiktigas inför försäljning och vet. märkte då att han hade ett förändrat andningsljud och hon rådde mej då att ha hästen ute så mkt som möjligt,byta stall och motionera han två ggr dag.

Sagt o gjort men ljudet fanns kvar efter ett par veckor.

Kollade då han med endoskopi och hon kunde se att det fanns lite slem och att en av broskringarna som luftrören är gjorda av hade kolappsat,
medicinering i 5 veckor.

Återbesök häromdagen men inget hade förändrats:confused:
Så jag antar att lungprovet är taget för att fastställa vad han ska medicineras för...?

om jag har förstått rätt från andra trådar är RAO samma som kvickdrag?

Men kan det vara det även att han är helt hostfri?
Han är lite lite rinnig i näsan,genomskinligt till lite vitfärgat..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 561
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 160
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 703
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Melodifestivalen goes Byhåla!
  • Appar
  • Semeltider stundar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka