Hjälp ang. form/inverkan/sits på bild

Sv: Hjälp ang. form/inverkan/sits på bild

Japp det är älskade Goliath :)
Ja jo jag vet, ska verkligen få det att gå bättre i övermorgon och jag kan nästan lova att det kommer bilder därifrån :)

Här kommer en bild från i Torsdags vet inte i riktigt vad jag tyckte om ridpasset - det gick bättre med samtidigt inte lika bra som det gjorde innan avbrottet.

img_0214_138400310.jpg

I hop med handerna, in med armbagarna - jag vill se mer vinkel i dina armar med. Laga tunga hander - brett i sar blir starkt. Tank mer att du ska "lyfta" upp hans bogar det kan hjalpa dig med dina hander. Ihop med skulderbladen med. Du ser spand ut - skulle gissa att du behover komma ner mer i sadeln, jag far en "kladnype" kansla, dels pga spanningarna jag tycker mig se, dels pga dina skanklar dar jag vill se dina tar mer pekandes frammat. Underskankel ar smalben - inte hal ;) (Jag gor samma grej... dalig vana som ar Jattesvar att bli av med tycker jag >.<)

Och det kan vara at h-lvete fel med, knasig bildvinkel igen och bara 1 bild - men eftersom jag kan jamfora med forsta bilden sa ar dina hander, axlar och hans "tjafsande" i stallningen mot bettet det samma och da ar dar ett monster. ;)

Fler bilder - somsagt vi är inne i en period där vi måst hitta varandra igen eftersom jag inte har ridit honom på 4 - 5 månader ^^

img_0209_138451749.jpg

img_0205_138451579.jpg

img_0202_138451462.jpg

img_0199_138451344.jpg

Ganesco: Japp, Goliath i egen hög person ;)

Stallbacken: Vet du vem jag är också :O?

Vad jag kan gissa från bilderna är att du jobbar ganska mkt, men du får inte ut någon effekt. Du knådar med skänkeln och vill ta ner huvudet, men det blir liksom för mkt jobb på samma gång. Om någon kan longera dig en lektion så vore det toppen. Du ska då få fokusera på att släppa ner skänkeln, och ha buren hand och du hinner känna efter. (Jag har precis haft ridlektion men en tjej som gör likadant) : P Om du dessutom har en linförare kan denna reglera tempo (iaf till en början) så du inte behöver bekymra dig om det.

Som jag sa till min elev, omdupratarhelatidensåblirdetväldigtdvårtatthöravadusägereftersomdetintefinnstidattlyssna... samma om du driver hela tiden, eller jobbar med handen, då lär man hästen att den behöver inte lyssna (eftersom man ändå fortsätter att 'prata'). Du är 'tyst' tills du har något att säga. Gå fram. och då måste han göra detta (omedelbums, inte 10 min senare!) sedan 'tyst' igen.

Om du tar upp handen så är det också ett sätt att placera formen, låga breda händer blir som sagt starka (och ger inte mer än motstånd i handen). Så fokusera på att slappna av i sätet, åk häst, känn takten, hur hästen rör sig och ha kvar händerna framför dig, till dit du har händerna ska du driva in honom (rid honom bakifrån till handen). Du får inte ändra handen, han kommer till dig. Så fokus på avslappnad sits och säg det du ska klart och tydligt, sedan lugn igen. När han svarar för dina hjälper har du hittat framåtbjudningen, (så har du också hittat bakbenen = motorn) då kommer han också fram till bettet. =)

ffengvall: Ja, jag vet vem du är ;)

Ponnyryttaren_: Det kan absolut vara som du säger - att jag jobbar för mycket men får ingen effekt. Det värsta är att om jag försöker göra sådär (säga det jag vill och sen vara lugn igen) är att jag endå inte får någon effekt, han verkar helt enkelt inte bry sig om mig och jag har även använt spöet ett par gånger men det har han heller ingen respekt för (inte när jag rider honom, men det finns en tjej som heter Rebecca som rider honom jätte bra) så jag förstår inte riktigt hur jag skall få honom att få lite mer respekt för både skänkel, röst, säte när jag rider honom? ska jag bara fortsätta sådär tills det ger effekt?

Tyvärr har jag ingen som kan longera mig, jag rider ju lektion en gång i veckan och där är det ju en hel grupp. Sen är min häst utlånad p.g.a platsbrist och min medryttarhäst rider jag själv och det finns inget ridhus/ridbana och ingen som kan longera mig där så det blir tyvärr svårt :( Var bor du? Du verkar vara väldigt kunnig osv. så då kanske man kan få ta en lektion? ;)

hmm, ja då blir det klart svårare (när man rider i grupp)... men gör som ett 'program' när du driver, 1. liten knack med skänkeln (du talar) 2, liten bank (varnar, för steg 3) 3. använd spöet och bank igen och ge dig inte förrän du har effekt. Ge upprepade 'stötar' (använd ett dressyrspö, med liten 'klatch' på änden så det blir som en liten elstöt på rumpan (bara flicka till med handleden, alltså inte nita) och driv med skänkeln tills du känner att han har ökat, då måste du ge eftergift i handen och lugna sätet igen och berömma (mkt). OM han faller in i galopp så bara beröm. Om du är konsekvent med stegen kommer han att lära sig denna och komma på att det är lika bra att lyssna direkt.

Parantes som kommer till användning när dom svarar för hjälperna; Jämför bakbenen med motorn, som genererar energi, och yttertygeln reglerar hur mkt energi du släpper iväg. Släpper du ytter, så ökar hästen fram, och du driver ut och fram energin, men om du håller kvar ytter så samlar du ihop energin, och laddar, energin går uppåt och du får mera samling (bakbenen kommer mer under hästen).

Det viktiga är att du inte nöjer dig, har du sagt fram så ska det bli det. Steg tre kommer också att successivt behövas färre och färre gånger och inte lika mkt (när den behövs, brukar räcka med en 'stöt'). Ofta när man tränar så konsekvent så brukar man få bra reaktion på steg 2.

Beröm är viktigt (och det är vi som ryttare ofta dåliga på), så när han gör rätt, tala om detta för honom, han är glad när du är glad =) Brukar också berömma hästarna efter passet (även om vissa menar att dom inte fattar vad man berömmer) men jag ser det som ett "tack kompis!", och när dom kommer in i stallet så ska dom ha det glada, mysiga närmast i minnet =)

Öva på tempoväxlingar i trav (gärna på en volt). Rid framåt (med samma princip som ovan) och öva på att ta tillbaka - utan att ta i tygeln. Öka så mkt att du fortfarande kan sitta med och minska så mkt du kan, så att han nästan bryter av (det gör inget om det tar lite längre tid, bara du minskar tills du blir nöjd) om han bryter av gör det ingenting, det lär bara dig att känna gränsen, beröm, sedan fram i trav igen och fortsätt. Med denna övningen så har du ställt in 'volymen' hur mkt han ska reagera på dina hjälper.

Jag bor i 'andra änden', på västkusten, så det blir lite långt. Något längre än mitt inlägg här : P

tänk på att din handställning ska vara lika bred som bettets bredd, alltså kring en dm, inte så mycket mer och inte så mycket mindre :)

lite lagom ot, men hah hurdå :) ? Jag tror inte jag har någon aning om vem du är sålänge du inte är skötare?

va nej jag är inte någon skötare :) gav bara ett tips, för ser att du har lite för bred handställning och tänkte bara att säga att det bara ska vara kring en decimeters bredd mellan händerna :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama