Sv: Hjälp ang. form/inverkan/sits på bild
hmm, ja då blir det klart svårare (när man rider i grupp)... men gör som ett 'program' när du driver, 1. liten knack med skänkeln (du talar) 2, liten bank (varnar, för steg 3) 3. använd spöet och bank igen och ge dig inte förrän du har effekt. Ge upprepade 'stötar' (använd ett dressyrspö, med liten 'klatch' på änden så det blir som en liten elstöt på rumpan (bara flicka till med handleden, alltså inte nita) och driv med skänkeln tills du känner att han har ökat, då måste du ge eftergift i handen och lugna sätet igen och berömma (mkt). OM han faller in i galopp så bara beröm. Om du är konsekvent med stegen kommer han att lära sig denna och komma på att det är lika bra att lyssna direkt.
Parantes som kommer till användning när dom svarar för hjälperna; Jämför bakbenen med motorn, som genererar energi, och yttertygeln reglerar hur mkt energi du släpper iväg. Släpper du ytter, så ökar hästen fram, och du driver ut och fram energin, men om du håller kvar ytter så samlar du ihop energin, och laddar, energin går uppåt och du får mera samling (bakbenen kommer mer under hästen).
Det viktiga är att du inte nöjer dig, har du sagt fram så ska det bli det. Steg tre kommer också att successivt behövas färre och färre gånger och inte lika mkt (när den behövs, brukar räcka med en 'stöt'). Ofta när man tränar så konsekvent så brukar man få bra reaktion på steg 2.
Beröm är viktigt (och det är vi som ryttare ofta dåliga på), så när han gör rätt, tala om detta för honom, han är glad när du är glad =) Brukar också berömma hästarna efter passet (även om vissa menar att dom inte fattar vad man berömmer) men jag ser det som ett "tack kompis!", och när dom kommer in i stallet så ska dom ha det glada, mysiga närmast i minnet =)
Öva på tempoväxlingar i trav (gärna på en volt). Rid framåt (med samma princip som ovan) och öva på att ta tillbaka - utan att ta i tygeln. Öka så mkt att du fortfarande kan sitta med och minska så mkt du kan, så att han nästan bryter av (det gör inget om det tar lite längre tid, bara du minskar tills du blir nöjd) om han bryter av gör det ingenting, det lär bara dig att känna gränsen, beröm, sedan fram i trav igen och fortsätt. Med denna övningen så har du ställt in 'volymen' hur mkt han ska reagera på dina hjälper.
Jag bor i 'andra änden', på västkusten, så det blir lite långt. Något längre än mitt inlägg här : P