Hjälp ang. form/inverkan/sits på bild

S

stallbacken

Skulle bli glad om ni kunde ge tips på vad jag kan förbättra i min sits och inverkan på hästen för att få den i en lite mer ärlig form eftersom jag inte tyckte att det gick så bra igår när jag tränade, fick inte den där maffiga känslan som jag brukar få när han verkligen höjer ryggen och trapar på och går på lodplanet.

Kan till lägga att det gick dåligare en vad det brukade igår, kändes lite som om min ridning hade blivit sämre efter att jag hade ridit en annan häst ett tag medans hästen jag red igår vilade, så jag har alltså inte ridit denna häst på ca 4 månader och innan pausen så gick det jätte bra.

Kändes också som om jag tänkte för mycket och gjorde för lite och bara tryckte med benen.

Tack på förhand!:laugh:

Sv: Hjälp ang. form/inverkan/sits på bild

Här kommer bilden:
img_8603_137112677.jpg

Det är lite svårt att säga utifrån en bild, speciellt med den vinkeln och när du rider lätt och precis har rest dig.
Däremot skulle jag önska att du har en högre handställning, och inte har händerna så brett isär som du har nu.
Du hade säkert bara en dålig dag och som du säger, har ridit en annan häst ett tag och behöver hamna i fas med den här hästen igen :)

Senast ändrad:

Tack för svar! :)

Hm, men om du tittar på hästens huvud, tramp bakifrån bara utifrån bilden, vad skulle du säga då?

Det är ju som sagt en ögonblicksbild, men rent spontant utifrån bilden så skulle nog hästen kunna länga ut sig /höja upp sig mer över ryggen och skjuta på mer bakifrån. Ser kanske lite spänt ut :) Men jag är ingen expert på något sätt. ^^

Jag skulle säga att den inte är helt lösgjord.. Upp med handen och rid lite övningar sidvärts så den kommer in och under med bakbenen och blir mjuk. vet inte alls hur den är i munnen, men en grej som jag tycker har funkat bra ofta är tempoväxlingar i trav på volt (ca 15 m), då måste dom komma fram till bettet och sätta under sig för att behålla bra balans. Det är också svårt att se hur framåtbjudningen är på en bild, men den är mkt viktig. 'framåtbjuding kommer med lösgjordhet', så lösgör i sidorna och hitta 'turbo-knappen'. Många delar ska finnas på plats, men just framåtbjudning är superviktigt!

Av det lilla man ser så har den ju inte gett efter ordentligt i ställningen (på den bilden iaf), utan böjer halsen och lägger huvudet på sned.

Här kommer bilden:
img_8603_137112677.jpg

Det är inte en bra bild att utgå ifrån - tagen snett uppifrån? Du står ju dessutom i stigbyglarna som någon annan redan skrivit.

Hästen är inte eftergiven i nacken, eller så sitter du och tjuvhåller i ytter så att han måste vinkla huvudet. Handställningen är för bred... Angående om hästen är lösgjord så går det inte att komma med någon egentlig bedömning utan en film sekvens. En bild säger inte så mycket...

Men det är en himlans söt häst!

Senast ändrad:

Här kommer bilden:
img_8603_137112677.jpg

Om man lixom sitter precis ovan på hästen är det lättare att hålla händerna rätt och skänklarna stilla och man får betydligt bättre sits. Försök tänk att nacken ska uppåt! Om du känner att du lutar inåt på volterna (svårt att säga från bild, det handlar ju om hur det känns!) så försök att titta på ytterörat. Då kommer du mer över hästen direkt. :)

Japp, det är Goliath :) tyckte att det gick så dåligt igår så var bara tvungen att ladda upp här, han brukar ju annars vara så himla fin - världens bästa ridskolehäst ^^
Men jag antar att det kommer gå bättre nästa gång, var nog mitt fel att det blev sådär - har ju ridit Pimpim ganska länge nu så jag har väll ställt in mig på Pimpim ridning och han är ju nästan motsattsen till Goliath så ja ;)

Till er andra så kommer det en bättre bild/film till nästa vecka som jag gärna skulle vilja att ni bedömmer för att kolla om det har blivit någe bättre ;)

Det kanske är en synvilla men jag tycker att sadeln sitter lite långt fram.
Sen anar jag att du på bilden rider på ett voltspår. Jag hade velat ha hästen mer formad för ytterhjälperna. Innerhjälper ställer hästen, ytterhjälper hjälper till att forma.
Sen tycker jag att du verkar ha en bra grundsits. :) Tänk på att lossa lite i knäna kanske och komma tillbaka lite mer.
Och som sagt, alla har dåliga dagar. Både hästar och människor. Det går säkert bättre snart ska du se.

Men åh... vilken söt häst!

Ja, han är socker söt ! :)

Jag har alltid blivit tillsagd att jag har för 'lösa' knän och att jag skall trycka dem mot sadeln för att få en stabilare skänkel.. :(
Vi var påväg in i en serpentinbåge tror jag (vet inte exakt).

Ja, jag hoppas verkligen att vi hittar tillbaka till det vi hade förut :)

Haha jag tänkte väl att det såg ut som honom ;). rider du ofta samma hästar :O?

irival: jga tror det e en synvilla, hon står ju upp (vilkt gör att hon hamnar mer fram på sadeln) ochn det e så mörkt så det e nog antagligen schabraket du ser i fram :) det e en allroundsdel med, men det e vad ja tror :)!

*svar till er båda*

Stallbacken: Spänn inte knäna. Du kan inte spänna dig i knäna, då spänns hela kroppen och du har mycket svårare att komma ner i sadeln ordentligt, speciellt när det blir lite skumpigt, och du har också svårare att hålla om med skänklarna på ett vettigt sätt. Det är hela underkroppen som ska jobba. :) Hur kan man ha för lösa knän? :confused:

ffengvall: Nja, jag tyckte att vulstret såg ut att ligga rätt nära bogbladen vilket i så fall skulle kunna göra att hästen inte vill gå på ordentligt.

Men det är svårt att utgöra från en bild. Men skicka in en video så är det nog lättare. :)

Frida: Ja, eller asså förra terminen fick jag nästan alltid rida Goliath bara för att jag bönade och bad ;)
Så hela förra terminen red jag Goliath (förutom en lektion där jag fick rida Lola).

Irival: Nej jag förstår inte heller riktigt men Cornelia Rylen så det till mig efter att hon hade sett en liten filmsnutt och eftersom hon tävlar ganska högt i hoppning samt att hon rider sina hästar på ett bra sätt så tänkte jag att hon måste ha rätt, så jag gjorde som hon sa helt enkelt ^^

Knän (tillsammans med resten av benen) ska ligga an mot hästen men inte spännas. Spända knän är låsta knän och därmed låser du skänkeln. Om du dessutopm kniper med knäna pressas du ur sadeln.
Jag läste en annan tråd du skrivit om att du tappar balansen eller hur det nu var och speciellt i avsaktning från galopp till trav. Min erfarenhet som både hopp- och dressyrryttare säger att det är det som är grunden till det problemet. Du tappar balansen eftersom att du kniper med knäna när du egentligen måste lossa benen och hitta balansen på dina sittben. (:

det är väldigt svårt att se med just den bilden.. men armbågarna ska vara mot kroppen, och händerna inte för långt ifrån varandra, då kommer hästen börja lita mer på din hand. och titta upp! gör inte mitt fel och kolla ner snett ner på hästen, det blir en belastning för hästen mot t.ex vänster. som att du bär en sne ryggsäck. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 497
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama