Hjälp ang. föl!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Barro
  • Startdatum Startdatum
B

Barro

Min kompis har ett ponnysto. Ägaren till stallet vill ta föl på min kompis sto med sin egen hingst och själv ha fölet (kompisen med stoet vill inte ha fölet)
Hingstägaren föreslog att stå för stoets alla utgifter tills fölet klarar sig själv.

Nu undrar jag, borde inte min kompis ta betalt för fölet?
Annars ger hon ju i princip bort fölet. Det kommer ju endast att kosta stallägaren foder till stoet eftersom hon äger hela stallet... Vad tycker ni?

Tacksam för hjälp! Mvh Carro

Sv: Hjälp ang. föl!

Jag tycker att det låter som lite för lösa boliner.

Men visst kan man låna ut magen.
Men man skall vara väldigt noga med vem som står för vad och ffa om ngt händer med stoet/fölet.

Okej!
Jo precis, det kännde jag med, det låter lite långsökt.
Tack så mkt för att du svarade :)

Efter som stoägaren inte vill ta något föl så ska det väl inte vara några problem eller?
Sedan finns det ju alltid risker med betäckning, dräktighet och fölning för stoet så vill man inte själv att ens sto ska ha föl så ska ingen annan heller försöka tvinga sig till ett.

Får hon gratis hyra under en del av dräktigheten/tills fölet är avvänt så kan det ju vara värt det! Jag har själv fått ta föl från ett väldigt trevligt sto i vårt stall genom att hjälpa till med utbildning av häst och ryttare (+ att ägaren är en väldigt trevlig person som gärna ville ge mig en häst då min förra tragiskt nog var tvungen att slaktas).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka