HjÄlp, akut

Apollo 13

Trådstartare
Jag sålde min häst igår och hon åkte igår till nya ägaren.
Idag ringde nya ägaren och var helt förtvivlad för att hästen börjat väva som en dåre. Trotts mat och sällskap blev det inte bättre.
Ägaren berättar för mig att dom blir utkastade från staller IMORGON om hästen inte lugnar ner sig.
VAD GÖR JAG?!
Hon har absolut INTE vävt här och det har inte vart några som helst problem. Det har jag folk som kan intyga. Dock har dom en veterinär på gården som menar att det MÅSTE ha pågått innan, och att det inte kan uppkommit under en natt. (Vilket det verkligen har, hon har ALDRIG vävt här)

Vad är det som gäller? Är detta ett dolt fel då det verkligen inte förekommit här? Jag har ingen möjlighet att ta tillbaka hästen och nya ägaren vill ju självklart inte ha en häst som väver som en galning.

Jag måste ju givetvis vända mig till en advokat, problemet är att jag inte får tag på någon förens på måndag och imorgon står dom utan stallplats om hon inte lugnat ner sig efter dagen i hagen.
Jag känner att jag inte vågar ta hem hästen (i förvaring eftersom dom inte har någon stallplats imorgon) för att det mer eller mindre blir en accept på problemet och att jag tar tillbaka henne.

Vad gör jag? Jag bryr mig självklart om hästen hur mycket som helst, men det fanns ju en anledning till att jag sålde och jag vill inte ha kvar hästen längre.
Vad säger lagen om dolda fel i det här fallet? Är det ett dolt fel?

(kontrakt är skrivet, sådana som man köper på hööks, inget öppet köp eller prövotid. i kontraktet står det också att "köparen har låtit veterinär undersöka hästen och bekräftar häred att hästen är i avtalat skick")

snälla hjälp!!! :cry::cry::cry:

Sv: HjÄlp, akut

Men vilken otur! Kan du inte be att få tala med stallägaren där hästen står nu och förklara att det är ett helt nytt beteende och aldrig hänt förut? De har ju aldrig träffat dig och känner kanske att de fått en inbiten vävare till stallet som de absolut inte vill ha?

Tänkte om du pratar med dem så ger de hästen någon vecka i alla fall? Så kanske beteendet är borta sedan? Tycker det är lite taskigt att bara ge hästen ett dygn, självklart är den lite uppstressad över sitautionen och man vet ju inte i förväg hur alla hästar reagerar.

Jag råkade ut för samma sak fast tvärtom. Jag köpte en häst som började väva när jag fick hem honom. Han lugnade sig efter nått dygn och sen var det inga problem.
Håller tummarna för dig.

Men vad är det för ett konstigt, okunnigt stall som slänger ut en häst som väver? Har de gått på myten att det smittar? Be att de läser aktuell forskning. Det sprider sig inte till andra hästar.

Det är inte konstigt att en häst reagerar i ny miljö. Ibland kan det vara så att gamla beteenden kommer tillbaks. Jag vet inte hur länge du haft hästen, men kanske har den vävt i yngre år. Det funkade i den miljö den var trygg i hos dig, men nu när den flyttade kom det gamla tillbaks. Det brukar sällan komma helt nya beteenden helt plötsligt.

Vi har haft en häst som luftsnappade som ung, men som slutade med det eftersom. När vi köpte och hästen bytte miljö kom det tillbaks. Höll på några månader innan hästen blev trygg i vår miljö. Har även varit med om en häst som matvägrat första tiden i vårt stall, men som gav med sig efter ett tag. Idag är hästen matglad och jättefin i kroppen.

Få inte panik som säljare.

Norrland

Har hon stått bakom galler hos dig förut? Om INTE, så kan det oxå vara en utlösande faktor att hon börjat, men självklart är det säkert oxå en stress i miljöombytet.
Vävning är inte ett dolt fel. HAR hon inte gjort så innan, kan inte DU ha ansvar för att hon börjat nu.
Jag menar, vem kan "se" att en häst tänker börja väva eller bli boxwalker etc, etc....?
Hennes nya hem är kanske ett stressigt ställe??
Placeringar i box intill andra hästar kan utlösa det, hon har kanske inte haft nå granne förut....?
Hur som helst, det är inte ditt ansvar längre..
Lycka till, hoppas det blir en bra lösning till slut.

Under förutsättning att du ger rätt information här, så finns det en lokal orsak till att hästen väver. Den protesterar helt enkelt mot den plats/miljö/sällskap/annat där den hamnat. Vilketdera är ju egentligen den nya ägarens sak att ta reda på. Varför inte låta hästen vara ute?? Eller byta box?

Jag har sett många exempel på hur hästar har betett sig "konstigt" och omotiverat på främmande ställen, utan att någon kunnat förstå varför. Det enda man kan vara säker på är, att hästen vet orsaken.

Hästens vävande kan ju i o f s vara ett dolt fel, eftersom den kanske kan ha vävt tidigare innan den kom till dig. Men så trivdes den där och tog paus i vävandet. En hypotes!

Om du känner dig säker och trygg kan du ju erbjuda köparen att ha hästen hos dig x antal dygn för att visa att den inte väver. Det torde minska risken för "dolda fel".

LIA

Men vad är det för ett konstigt, okunnigt stall som slänger ut en häst som väver? Har de gått på myten att det smittar? Be att de läser aktuell forskning. Det sprider sig inte till andra hästar.

Det är inte konstigt att en häst reagerar i ny miljö. Ibland kan det vara så att gamla beteenden kommer tillbaks. Jag vet inte hur länge du haft hästen, men kanske har den vävt i yngre år. Det funkade i den miljö den var trygg i hos dig, men nu när den flyttade kom det gamla tillbaks. Det brukar sällan komma helt nya beteenden helt plötsligt.

Vi har haft en häst som luftsnappade som ung, men som slutade med det eftersom. När vi köpte och hästen bytte miljö kom det tillbaks. Höll på några månader innan hästen blev trygg i vår miljö. Har även varit med om en häst som matvägrat första tiden i vårt stall, men som gav med sig efter ett tag. Idag är hästen matglad och jättefin i kroppen.

Få inte panik som säljare.

Norrland

Håller med...aningen okunnigt stall som hotar slänga ut hästen:eek:
borde ju åtminstone ge den lite tid att anpassa sig...kanske byta plats i stallet,,:cool:

Ville bara berätta att en av mina gjorde så också när det var dags för installning. Hade gått på bete direkt efter köp. Men det var liksom bara just då. Har inte sett det efteråt. Men oj vad orolig jag blev. Trodde jag köpt en vävare (och flög iväg i tanken ang ev lösdriftstall).

Är det långt från dig som hästen står nu ? Om det är överkommligt avstånd så åk dit, dels för att det kan räcka med den trygghet det ger för hästen att se att du kommer dit. Dels visar du då ditt goda intresse i saken att du bryr dig och verkligen vill få det att funka, dels kan du på plats kanske ana vad som inte fungerar för hästen om det är annat än otrygghet som utlöst det, dels kan du då prata med stallägaren.

svar till alla.

just nu sitter jag bara villrådig och vet varken in eller ut!
jag har inte haft hästen jätte länge, i ca 8 månader, men när jag köpte henne fick jag ingen som helst information om att det skulle vart några som helst problem med vävning innan, det nämdes inte ens och ALLT annat som sades vid köpet har stämt på punkt och pricka, jag och ägaren innan mig har alltid kommit väldigt bra överens och allt har verkligen varit rätt, därför har jag väldigt svårt att tro i skrivande stund att det skulle varit några som helst problem eftersom jag litar till fullo på henne.

just nu känner jag att jag inte vill dömma ut nuvarande stallägaren och definitivt inte ägaren heller. nr ett vill jag inte sätta mig i en dum situation och "snacka skit" på nätet och jag har inte sett hur hästen beter sig.
Dessutom förstår jag deras situation. De har köpt en häst, en veterinär påstår att den absolut måste haft det beteendet innan (vilket hon absolut inte haft) och självklart är dom förtvivlade, dom vill ju lika lite som vem som helst köpa en vävare.
Jag har hur som helst försökt prata med ägaren, och sagt att vi ska försöka lösa det här på något sätt, det viktiga är bara att det blir RÄTT och att den som verkligen bär ansvaret ska ta ansvaret. Jag tror inte att ägaren på något sätt skulle smita undan sitt ansvar och hon vill utan tvekan hästens bästa, men efter deras veterinär uttalat sig så är hon övertygad om att JAG bär ansvaret. Jag har ca tio personer, hovslagare, inackorderingar, medryttare, nära och kära som kan intyga att hästen INTE vävt hos mig, ska även försöka vända mig till förra ägaren och höra om hon och ev tidigare stallägare/hovslagare/veterinärer el dyligt kan intyga det.

Jag försöker inte på något sätt smita från mitt ansvar, OM ansvaret skulle vara mitt så skulle jag utan att tveka ta det, men eftersom problemet verkligen inte funnits här så känns det som att jag nu får ta ett ansvar som inte längre är mitt.

Hur som helst så lovade ägaren att höra av sig idag efter insläpp, tyvärr fick jag ingen kontakt så jag skickade ett sms för att höra hur det gått och fick ett kort svar tillbaka om att det var "Lita bättre." Vad det betyder kan jag inte svara på men vi får höras mer imorgon.

Jag är bara orolig för hästen, OM ansvaret hamnar på mig, så vill jag ju inte ha en häst som står och väver som en galning, det riskerar ju att förstöra hennes leder och ligament, i det fallet vill jag ju ha hem henne på en gång. Men samtidigt vill jag inte ha hit henne på en gång om ansvaret inte är mitt. Att ta hem henne riskerar ju att bli en accept på ansvaret.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag ska hur som helst försöka ta mig över dit imorgon och försöka kolla läget och se hur hon mår. Just nu är bara allt jobbigt, för mig och för nya ägaren, det här blev en situation som varken hon eller jag ville hamna i så klart. Det värsta är ju om hon blir utkastad imorgon. Vad tusan gör vi då? Hästen kan ju inte stå bunden på deras gräsmatta lixom. Jag vill inte agera förens jag pratat med en advokat/jurist, det förstår nya ägaren, men hon sitter ju i en för jävla vidrig situation om hon blir utkastad imorgon.

Jösses.. jag ska ALDRIG mer sälja en häst. NÅGONSIN, detta var första och sista.

På vilka grunder kan stallägaren skicka ut hyresgästen med en dags varsel? Hur ser uppstallningskontraktet ut mellan stallägare och hyresgäst, vilken uppsägningstid har de?
Att hästen väver är inte i sig en grund för att kunna slänga ut en hyresgäst utan uppsägningstid.

Kan köparen bevisa att vävandet förelegat vid köp ( dvs hästen har tidlgare visat tendensen hos dig eller tidigare ägare, kan det anses vara ett fel i juridisk mening ) dock är domstolarna väldigt restrektiva med att bedöma beteendeströrningar som fel då de lika väl kan ha uppkommit i ny miljö/hos ny ägare.
Dock verkar hästen må fruktansvärt dåligt och du som säljare har, om än inte juridiskt ansvar, så moraliskt att se till att hästen mår bättre.

Hästen kan mycket väl ha haft problemet innan. Du har haft den en kort tid (8 månader) och det betyder inte att den varit symtomfri innan dess.

Jag har också svårt att tro att detta kommer över en natt, men det ger ju inte stallägaren mer rätt att slänga ut hästen.

Att den varit symtomfri hos dig betyder inte att den inte haft tendensen eller beteendet innan.

nej jag kan ju omöjligt garantera att det inte varit ett problem innan. men ägaren innan mig hade henne i 6 år + och jag fick ingen som helst information av henne om att hon skulle vävt hos dem och jag är övertygad om att hon skulle ha berättat det om det vart ett problem. jag ska ringa och prata med henne efter kontakt med nya ägaren. väntar fortfarande på kontakt från dem. om det blir problem så har jag tio stycken som kan intyga att hon inte vävt hos mig och sedan får jag ju som sagt be ägaren innan mig att intyga det samt få hjälp av henne om att få det intygat av fd stallägare, hovslagare, veterinärer, medryttare osv. så garantin över hur det vart tidigare får de som vet stå för.

Lite OT... Ska du inte ha nån häst nu? Eller har jag missat nåt? För du sålde väl Apollo för att rida denna mer?

Hoppas det går bra med den här soppan nu!! Lycka till!!:bow:

självklart vill jag hästens bästa och efter kontakt med nya ägaren ska jag höra om jag kan komma över till dem och se om jag kan hjälpa dem med något. jag vill ju visa dem att jag är där för att ta ansvaret OM det är mitt ansvar, men samtidigt är jag ju absolut villig att hjälpa dem att lösa problemet även om det är dom som bär ansvaret. jag är ju trotts allt mån om hästen och vill att hon ska ha det bra, det vet jag också att ägaren innan mig vill och hon kommer alltid finnas där. men jag vill ju inte ha hem hästen av flera anledningar. nr ett så sålde jag av en anledning, nr två så får jag tillbaka en häst med ett problem som jag inte lämnade bort den med, dessutom kommer jag ju fortfarande vilja sälja och hur lätt blir det att sälja en häst som haft de här problemen vid en tidigare flytt? jag VÄGRAR sälja en häst och ljuga (eller för den delen undanhålla information) och vem vill köpa en häst som visat de här tendenserna. nuvarande ägaren säger att hon vävt tio cm djupa hål i betonggolvet MINST under en natt.
om hon väver så mycket där.. och dom menar att hon skulle gjort likadant här, så hade hon ju knappast gått igenom ua på besiktningen i frambena, dom skulle ju vart helt tokförstörda om hon nu hade vävt så mycket här. dessutom är hästen aldrig behandlad under vare sig tiden hos mig eller hos ägaren innan mig, det VET jag eftersom jag kollade upp försäkringshistoriken när jag köpte henne. så hon har inte haft några förslitningsskador eller liknande om hon nu skulle vävt tidigare i livet.

Lite OT... Ska du inte ha nån häst nu? Eller har jag missat nåt? För du sålde väl Apollo för att rida denna mer?

Hoppas det går bra med den här soppan nu!! Lycka till!!:bow:

nej apollo är inte såld, han står här utanför i hagen, han kommer jag aldrig sälja.

jag sålde henne för att köpa en tävlingshäst.

Oj, om hästen vävt och skrapat upp en decimeter djupa hål i betonggolvet kan jag förstå att stallägaren inte vill ha hästen i stallet. Skulle inte jag heller vilja. Dyrt och knepigt att reparera.

Så konstigt att det blev så. Men kan fortfarande vara något väldigt gammalt beteende som kommer fram. Kan vara tillfälligt.

Om det är ett dolt fel eller inte är svårt att säga. Jag tror att det blir svårt för nya ägaren att reklamera pga vävningen. Nya ägaren har bevisbördan att påvisa att hästen haft problemet före riskens övergång. Har du vittnen på att hästen inte vävt hos dig, blir det svårt. Mitt råd är återigen - få inte panik som säljare. Avvakta. Rådgör med advokat, de flesta hästadvokater har gratis rådgivning.

Men jag förstår att det är en jättetrist situation. Otroligt jobbigt, för alla parter. Det är så himla lätt att det blir ovänskap och konflikter när det gäller hästaffärer.

Norrland

dom menar att hålen i betongen är TIO cm djupa minst (hon betonade minst). i skrivande stund när jag inte ens sett det så har jag svårt att tro att det ens skulle gå att lyckas med det, hon måste ju stått prick stilla och vävt på exakt samma plats hela hela natten och varken skor eller hovar kan ju finnas kvar. dom har också vart ute och ridit på hästen så skorna måste finnas kvar hon hovarna också. jag får det inte att gå ihop, men jag har ju som sagt inte sett hästen så jag vet ju inte.

det här är JÄTTE frustrerande. jag har verkligen vart jätte ärlig rakt igenom försäljningen och vart jätte tydlig med allt. jag har nekat folk att köpa henne för att jag vart så mån om att allt verkligen ska vara SÅ RÄTT... och så blev det så här!!!

jag känner absolut att JAG kan avvakta, jag har ingen panik men är frustrerad för att dom är övertygade om att jag bär ansvaret. står dom dessutom utan stallplats idag kan ju jag inte ha på mitt hjärta att låta dem stå utan stallplats inatt.
nya ägaren står ju i en fruktansvärd situation om det inte blivit bättre och är ju fult inställd på att jag måste ta hem henne. samtidigt säger hon att hon absolut hoppas att problemet skulle bli bättre tills idag.

just nu e jag bara nervös över hennes samtal.. vid det här laget borde de ju veta om det blivit bättre under natten eller inte, och om hon nu inte blivit det så borde de ju hört av sig till mig kan man tycka. men vad vet jag.

stackars stackars stackars häst.

Tycker också att det låter lite konstigt att det skulle ha blivit så djupa hål...

Men du, det är inte ditt ansvar att hästen har stallplats. Det är nya ägarens ansvar. Det du ska göra som säljare är att finnas tillgänglig för dialog, men du har också rätt att kolla upp situationen utifrån ditt perspektiv.

Ibland kan folk överdriva saker bara för att tvinga fram något... Ligg lågt - är inte säkert att stallplatsen är hotad alls. Men jag förstår hur frusterande och jobbigt det är för dig! Det är riktigt tufft att hamna i en sån här konflikt, helt säkert.

Norrland

Måste bara säga att jag tycker att det är ett väldigt dumt uttalnde ifrån deras veterinär, någon gång är ju den första som hästen börjar att väva och stress är en vanlig utlösande faktor. Har en vänninna vars häst hamnade på klinikuppstallning och där började tokväva. Detta hade hästen bevisligen ALDRIG gjort tidigare då det var en egen uppfödning. Efter detta har beteendet ibland kommit tillbaka vid stressiga situationer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 594
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka