Sv: hjälm
Själv tycker jag att det är upp till var och en, det hanlar om ett val man gör innn man hoppar upp på hästen. Att rida fram och känna frihetskänslan kanske är värt det, den 56 gången kanske det händer något, men kanske har man uppskattat ridturerna så mycket att det är värt det? Eller annars den olyckan aldrig kommer.
Andra kanske sitter och oroar sig under hela stunden de rider utan hjälm, så kanske de som rider med hjälm känner på ett sätt också, "gu vad det kliar, jag vill bara ha av den o.s.v. och bara tänker på det"
Själv så rider jag nästan alltid med hjälm, just för att man inte kan kontrollera allt som sker omkring en och att det är levande varelser med egen vilja man handskas med. Men, jag kan också erkänna att det händer också de gånger då jag skippar hjälmen när jag rider min egna. Känslan man upplever går inte att förklara, det är helt annat mot att rida med hjälm, det är det.
När se Hempfling rider, hur ofta använder han hjälm? Sådan stor hästikon som han är kommer inte många att bli, men han använder sig inte av hjälm, och så många hästar han jobbar och utbildar är det inte många som gör. Tar sig an hästar som ägarna själva inte klarar av och får ordning på dom.
Jag tycker inte att det är fel att rida utan hjälm, samtidigt vill jag inte uppmana till att rida utan. Bara man gör det som man själv tycker känns rätt. Sedan är det så typiskt ryttare, rider man själv med hjälm, jo då är det rätt. Kan man inte bara låta folk göra vad dom själva vill?
Inte menat till någon spec.
LIA