Sv: hjälm

Använd hjälm!.det finns många snygga och bekväma tänk inte på fresyren för det är det dummaste jag har hört!tar inga risker.

Jag tycker det är upp till var och en om man vill använda hjälm eller inte, men samtidigt är det en billig försäkring och om man skulle ramla av så gör det nog väääldigt ont om man inte har hjälm .. Men det är upp till var och en om de vill riskera att dö bara för att inte förstöra frisyren :smirk:

Själv tycker jag att det är upp till var och en, det hanlar om ett val man gör innn man hoppar upp på hästen. Att rida fram och känna frihetskänslan kanske är värt det, den 56 gången kanske det händer något, men kanske har man uppskattat ridturerna så mycket att det är värt det? Eller annars den olyckan aldrig kommer.

Andra kanske sitter och oroar sig under hela stunden de rider utan hjälm, så kanske de som rider med hjälm känner på ett sätt också, "gu vad det kliar, jag vill bara ha av den o.s.v. och bara tänker på det"

Själv så rider jag nästan alltid med hjälm, just för att man inte kan kontrollera allt som sker omkring en och att det är levande varelser med egen vilja man handskas med. Men, jag kan också erkänna att det händer också de gånger då jag skippar hjälmen när jag rider min egna. Känslan man upplever går inte att förklara, det är helt annat mot att rida med hjälm, det är det.

När se Hempfling rider, hur ofta använder han hjälm? Sådan stor hästikon som han är kommer inte många att bli, men han använder sig inte av hjälm, och så många hästar han jobbar och utbildar är det inte många som gör. Tar sig an hästar som ägarna själva inte klarar av och får ordning på dom.

Jag tycker inte att det är fel att rida utan hjälm, samtidigt vill jag inte uppmana till att rida utan. Bara man gör det som man själv tycker känns rätt. Sedan är det så typiskt ryttare, rider man själv med hjälm, jo då är det rätt. Kan man inte bara låta folk göra vad dom själva vill?
Inte menat till någon spec.

LIA :bow: :bow: :bow:

*lånar knapp*

Jag undrar vad det är med detta ämne som kan få så många att bli tokiga över något som rör den enskilda personen? Händer detta nuförtiden även om man cyklar utan hjälm? Är det helt ok att kalla folk för tomma i bollen för att de cyklar utan skydd på skallen? När jag var liten hade INGEN cykelhjälm och jag skulle aldrig använda en nu om jag till äventyrs skulle plocka fram den gamla cykeln. Kommer jag att bli påhoppad av någon på gatan då och utskälld för att jag inte har hjälm?
Jag förstår inte helt enkelt varför inte folk kan få göra som de vill utan att behöva stå till svars för det? Så länge det inte är lag på att använda hjälm vid ridning så måste det väl ändå vara upp till var och en?
Jag är genuint intresserad av svar på dessa frågor. Postar någon en film eller en bild på sig själva ridandes utan hjälm så kommer den tråden OSVIKLIGEN att handla om trådskaparens försvarstal till de användare som om och om igen frågar varför hon/han rider utan hjälm. Vad tror de att de skall få för svar? Något annat än "det är mitt huvud och mitt beslut" skulle väl chocka livet ur oss alla vid det här laget.
Och som avslut vill jag säja att jag alltid rider med hjälm. Det är MITT beslut jag tagit själv. Låt de som rider utan hjälm stå för sina beslut utan att behöva försvara sig dagligen här på Buke. I slutändan får vi alla personligen stå till svars för våra beslut i alla fall. Inför oss själva.

Jag brukar säga (med glimten i ögat;) ) att de som rider utan hjälm ändå inte har något att vara rädda om.... Om ni fattar vad jag menar.... Anser man själv att man har något som man är rädd om så skyddar man det ju!

Senast ändrad av en moderator:

Tycker de é rätt idiotiskt å rida utan hjälm. Visst, för de mesta händer ju inget å så, men dom gånger som de verkligen händer något är det så otroligt bra att faktiskt ha hjälm!

Skulle tro att dom som rider utan hjälm gör de för att dom känner sej säkra å inte tror att nått ska hända å så tycker dom väl de é snyggare me el nått skulle ja tro...

Detta är bara min åsikt men, dom som rider utan hjälm, tycker alltså att dom är så duktiga på att rida och att dom aldrig ramlar av, så att dom inte behöver hjälm. Men, om dom ramlar av och slår huvudet i en sten(vilket är ganska möjligt om man ramlar av i skogen) och typ dör. Då har dom inte ens försökt att rädda sina liv...Rätt dumt egentligen, om man tänker efter att det kan rädda ens liv! Ska man tycka synd om dom eller bara säga att "Dom får skylla sig själva"?? :confused:

Häftigt? Hur många tror du bryr sig om du rider utan hjälm? Det är ju upp till dig, men bara ett råd: Om du ramlar av i skogen och slår i huvudet och kanske dör, vore du då inte tacksam om du hade haft hjälm på dig?:confused:

Det var en kvinna som var väldigt skicklig på bilkörning. Hon kunde köra i sömnen och behövde absolut inte bälte. (...)

*En älg springer ut på vägen och de krockar på en 100dels sekund
*Ett rattfyllo krockar rakt in i henne och bilen exploderar
*Vägarbetare har glömt att skylta och hon kör ner för ett stup
Hon dör, eller i bästa fall blir döv, stum och förlamad från halsen och neråt.

Tyvärr kan man inte förutse en olycka, det är det som är grejjen. Använd hjälm!:)

Men en sån tur att kvinnan hade hjälm! :)
Inte en skråma trots att bilen blir mosad, exploderar och kör utför ett stup.

Fantastiskt vad en hjälm kan betyda. :bow:

Så jag antar att Lina alltid har hjälm på sig utom när hon sover?
För en takpanna kan ju komma ramlandes eller en trädgren eller något annat...

LIA

Läs ovanstående inlägg så förstår ni nog vad jag menade i mitt förra inlägg....

Muppe00 skrev:
Jag brukar säga (med glimten i ögat;) ) att de som rider utan hjälm ändå inte har något att vara rädda om.... Om ni fattar vad jag menar.... Anser man själv att man har något som man är rädd om så skyddar man det ju!
:bow: :bow:

Nej absolut inte! Men det är ju som sagt valfritt och jag väljer för min och mina barns skull att skydda min underbara och enda hjärna.

Lina_ skrev:
*Ett rattfyllo krockar rakt in i henne och bilen exploderar

Jag förstår vad du vill komma med ditt inlägg, men detta är en MKT OVANLIG FÖRETEELSE då de börjat bygga in gummi i biltankarna för att bensinen inte ska kunna rinna ut/antändas av gnista vid kollision eller liknande. Då är risken större att det börjar flyga ut saker ur bilen som blivit större av värmen och därför far iväg...

//Lillan- som tittar alldeles för mkt på dokumentärkanalerna

Lillan_tuff skrev:
Jag har en kompis som lånade väst på ridskolan för nåt år sen och när hon satt av så fastnade liksom underkanten på västen mot sadeln och då gled västen upp mot halsen på henne.
Det var absolut ingen fara, men väldigt obehagligt och om hon tar på sig en väst nu så känner hon sig instängd och kvävd...

Jag personligen tycker att västarna är väldigt olika beroend epå modell, men jag tänker inte skälla på nån som int eklarar av att ha väst av olika anledningar...

//Lillan

Min vän rider alltid med säkerhetsväst men då hon red dressyr i paddocken bad tränaren att hon skulle ta av den eftersom hon inte sitter korrekt med armarna annars..
Jag har testat en väst 1 gång i mitt liv och jag skulle aldrig kunna rida inn en för det var det mest obekväma jag varit med om.
Men jag tvingar på min lilla syster en när hon ska rida min häst :rofl: dubbel moral eller vaddå?:angel:

Jag rider med ridhjälm då;
*Jag rider en häst som jag inte känner
*Jag rider ut
*Jag hoppar

Jag rider endast utan då;
*Jag rider i paddock (som hästen är van vid)
*I ridhus (som hästen är van vid)
Och dessa gånger är det endast på hästar "jag känner"
(dvs min egen och en annan häst jag rider för tillfället)

Varför?
Jag svettas under hjälmen (det kliar) och jag tycker den är obekväm

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Utrustning Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
14 101
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama