Sv: hjälm

Ja, du är på rätt spår men drar slutsatsen lite för långt.
Det finns alldeles som du säger förhållanden som man själv inte har någion som hest kontroll över. Dom med bilen och tråden är sådana jag inte skulle ha hjälm för, eftersom händelser av det slaget är så ytterst sällsynta. Skulle jag i mitt hästliv gardera mig mot allts sådant som kan inträffa, för det gör det ju trots allt, vore den självklara konsekvensen att aldrig ge mig ut med häst någonstans. Ja, inte gå utanför dörren!

Risken att hästen exempelvis ska snubbla och ramla eller skutta till så jag åker av med huvudet före är mycket större. Med tanke på det är det inte bortkastat att ha hjälm och väst. Så jag propagerar verkligen inte mot dom.

Jag vände mig i mitt inlägg dels mot överdrifterna ang hjälm jag tyckte mig se i flera av inläggen, dels mot att man inte verkar inse var den stora säkerhetsvinsten finns att hämta.

LIA

intressant diskussion!! :)

Hoppas fler hänger på och ventilerar.

Hur ofta trillar människor över bord? Kan inte heller vara så ofta (om man räknar bort de som är onyktra då), ändå tycker jag att man ska använda flytväst...

Men du har rätt i att man inte ska gå runt och oroa sig i onödan.

Du skriver så här:
dels mot att man inte verkar inse var den stora säkerhetsvinsten finns att hämta
Utveckla gärna var du tycker den stora säkerhetsvinsten finns att hämta :)

Jo, det händer ofta att folk trillar överbord! Även nyktra och även från bryggor, kajkanter etc. Alltså, ska vi alltid ha flytväst när vi är nära vatten? Även när vi åker Finlandsbåt? Det händer att folk ramlar av dom och oftast med dödlig utgång.

Nu gissar jag... men är det inte troligen fler som drunknar per år än som avlider i hästolyckor?
Vi ska kanske även ha s k överlevnadsdräkt? Och sändare som anger vår position där i vattnet?

Bilisterna då? Hjälm måste vara minimum tillsammans med flamsäker dräkt. Att ha en gubbe med röd flagga framför varje bil borde införas (som tidigare) tillsammans med körförbud annat än i dagsljus.
Titta på alla fr a äldre som halkade i vintras och bröt armar och ben. Obligatorisk gåstol för alla under den kalla årstiden, tack! Och på tal om brutna lemmar, gör något åt alla utförsåkare! Hastighetsbegränsningar i alla backar, vilka dessutom ska planas ut, samt obligatoriska skyddskuddar som löser ut vid minsta tänkbara incident.

Yeahhh! Nu är vi verkligen på rätt spår! :D :bump:

Jag undrar fortfarande över skyddsresonemangen? :confused:

Utveckla gärna var du tycker den stora säkerhetsvinsten finns att hämta
Den har du ju själv varit inne på! ;)

LIA

Haha.. fast jag envisas nog fortfarande med att flertalet drunkolyckor har med sprit att göra...
Och tja, bilister har väl "nästan" hjälmar, idag poppar det ju ut airbags från varenda håll...
Men jag förstår att det inte är det som ditt resonemang går ut på..

Till din lila lista skulle du kunna lägga till skottsäker väst eftersom det finns någon enstaka jägare som inte kan skilja på ryttare och älgar... :angel: :smirk:

Har jag fört skyddsresonemanget? Mer än att jag gett exempel på att vi inte kan styra alla faktorer?

Förresten vet jag människor som nästan druttar i backen varenda gång de ska sitta av, det skulle väl kunna va ett bra argument i skyddsresonemanget? :D

mirage_ skrev:
*Varför använder man inte cykelhjälm?
-Därför att man kan cykla, till och med utan att hålla i styret!
*Du är bra på att cykla ja, men hur vet du att föraren i bilen du möter längre fram inte är oerfaren, full eller kommer fram i en dold korsning?

*Varför använder man inte ridhjälm?
-Därför att jag kan rida, jag har världens balans och litar till 100% på hästen.
*Du är bra på att rida ja, men hur vet du att det inte kommer en bil/ett djur bakom nästa hörn? Alla hästar kan bli rädda.
Bra sagt! Det ska jag komma ihåg i all framtid, många frågar mig varför jag inte ens kan skritta av min häst utan hjälm, nästa gång ska jag svara något i denna stilen :bow:

Har jag fört skyddsresonemanget? Mer än att jag gett exempel på att vi inte kan styra alla faktorer?
Nej, men kolla i övriga inlägg här och i några andra trådar.

Spelar väl inte så stor roll om man är nykter eller inte om man drullar i vattnet? Flytvästy alltid!
Jag vet, den som köper sprit får låna flytväst gratis om dom anger att dom ska dricka och vara vid vatten! :idea:

Obligatorisk skottsäker väst under jaktsäsong för alla som ska kliva ut i naturen är en utmärkt idé!

Snart har vi lindat in allt och alla i bomull! :banana: Man snackar om curlingföräldrar...
Vad är vi? Hela folkets hönsmammor? :D

LIA

Eiche skrev:
Hej! Jag skulle vilja höra era åsikter om använding av hjälm!
Varför rider man utan hjälm?

finns ingen vetig orsak till att inte använda hjälm. kommer aldrig rida utan och jag vet, att icke häst intresserade människor ser ner på dem som rider utan hjälm. alla har ett val, antingen rider man med hjälm och visar att man har något innanför pannbenet, eller så riden man utam hjälm och bevisar att man är korkad.
Det finns massa olika "orsaker" som de som inte använder hjälm säger:
- det är fult
-det är varmt
- jag vill inte tvätta håret varje dag
- förstör frisyren mm

fattar inte vad man vill bevisa genom att rida utan hjälm, måste ju tycka att dem är väldigt coola. Hoppas dem får ett kul liv på sjukhuset den dagen dem åker av och får skallskador som man kunnat undvika med hjälm. Jag kommer då inte tycka synd om dem.

Jisses jag har hört argumenten...

*Det är så kallt respektive varmt beroende på säsong
*Jag tävlar ju ändå med hatt (både western och dressyr)
*Det är så obekvämt

...och jag förstår inte...

Nu ska erkännas att jag själv har ridit utan hjälm ett antal gånger som går att räkna på mina egna fingrar (dvs. väldigt sällan) med dumma argument men jag kommer aldrig att göra det igen, av en god anledning. Satt nämligen barbacka utan hjälm på "världen snällaste häst" på ett stort tomt fält bredvid en avstängd väg och då kom plötsligt en hästtransport som lastade ut en häst som dom tappade och som började galoppera runt, Behöver jag säga att jag hoppade av illa kvickt eftersom "min häst" reste sig på bakbenen i frustration? Jag insåg då att jag är inte är odödlig och att man aldrig kan lita på en häst hur snäll den än är eftersom den i grunden ändå är ett flyktdjur och sen dess har jag ALLTID undagtagslöst ridit med hjälm.

LIA skrev:
Allmänt!
Ventilerar synpunkter.

Man tror att hjälm och säkerhetsväst mm hindrar olyckor, är en livförsäkring osv. Det är verklighetsflykt! Inga prylar i världen kan garantera att man slipper olyckor, handikapp eller tom dödsfall. Vad man kan hoppas på är att konsekvenserna blir mindre om olyckan är framme.
Varför tror man att hjälmen automatiskt skyddar vid t ex hästspark eller fall mot sten? Den kan skydda eller mildra skadorna, men det är långt ifrån säkert. Samma förhållande gäller västarna mm.

LIA

Detta håller jag med om. Självklart blir inte den busiga unghingsten som ett lamm när jag tar på mig hjälmen, men hjälmen skyddar faktiskt mitt huvud om jag blir sparkad/omkulldragen. Visst jag kan fortfarande bli skadad, men risken är inte lika stor för allvarliga skador.
Självklart ska man inte lita blint på all säkerhetsutrustning, men man ska inte heller hoppa över den.

Jag använder hjälm och väst när jag rider då jag vet att en ofrivillig avsittning kan komma som ett brev på posten. Jag tycker inte att det är värt att vara utan hjälm/väst, jag rider inte så bra nu och jag kommer aldrig att göra det heller...

//Lillan

Spegelboll skrev:
Det spelar ingen roll hur snygg frisyren är utan hjälm. Ramlar du av så är de inte säkert att du nånsin kan se dig i spegeln mer ändå.

HAHA ! själv kommer jag alltid tillbaka med håret kletigt hängandes i ansiktet, med rosiga kinder och en hållning som är väldigt fin :D
(när jag jobbat hårt ) HAHAHA :D ;)

Andrea :devil:

Utan hjälm rider man för att man tror att det inte händer något. Man kan sin häst (tror man)
Men när 600 kg häst blir skrämd så är man inte lika tuff om man åker av och får en skallskada .
Hjälm är en självklarhet om man är rädd om sitt eget liv.

Jeg forestiller meg alltid det verste som kan skje, så jeg rir aldri uten hjelm. Jeg bruker også hjelm når jeg longerer, tømmekjører, leier og arbeider med hester fra marken. Hesten min står på en rideskole hvor de fleste rytterne er veldig unge, så jeg innbiller meg at jeg kan være et godt forbilde... :idea:

jag fattar inte varför man inte ska det? man ser ju aldrig någon på motorcykel som kör utan:crazy:

Eiche skrev:
Hej! Jag skulle vilja höra era åsikter om använding av hjälm!
Varför rider man utan hjälm?

Använder alltid hjälm! Det är som bilbälte; Du har åkt bil 99ggr. Den 100:ade gången du sätter dig i bilen råkar du ut för en enorm olycka:smirk:

Men jag låter dom som vill rida utan hjälm göra det, jag är inte deras mamma.
Men när en nära vän sätter sig i sadeln utan hjälm så brukar jag säga lite på halvskämt "tom lada behöver inge tak:angel:"

Lillan_tuff skrev:
Jag håller med dig. Jag fick tyvärr sitta av min häst vid ett tillfälle nere vid ridhuset och ta av mig säkerhetsvästen då karborren hela tiden lossnade och den stunden som jag red utan var jättehemsk! Jag kände mig inte alls bekväm och det kändes inte osm om jag kunde sitta rakt eller nånting!!!

Det är verklign värt att lägga pengar på en bra väst som man trivs med tycker jag!

//Lillan

Själv lutar jag bara mig framåt när jag har säkerhetsväst, vet inte varför och kan inte hjälpa det :crazy: Rider oftast utan men inte ifall jag inte känner hästen, men hjälp rider jag ALLTID med, hur gammal och trygg hästen än är så kan den alltid bli skrämd.

FridaW skrev:
Själv lutar jag bara mig framåt när jag har säkerhetsväst, vet inte varför och kan inte hjälpa det :crazy: Rider oftast utan men inte ifall jag inte känner hästen, men hjälp rider jag ALLTID med, hur gammal och trygg hästen än är så kan den alltid bli skrämd.

Jag har en kompis som lånade väst på ridskolan för nåt år sen och när hon satt av så fastnade liksom underkanten på västen mot sadeln och då gled västen upp mot halsen på henne.
Det var absolut ingen fara, men väldigt obehagligt och om hon tar på sig en väst nu så känner hon sig instängd och kvävd...

Jag personligen tycker att västarna är väldigt olika beroend epå modell, men jag tänker inte skälla på nån som int eklarar av att ha väst av olika anledningar...

//Lillan

Lillan_tuff skrev:
Jag har en kompis som lånade väst på ridskolan för nåt år sen och när hon satt av så fastnade liksom underkanten på västen mot sadeln och då gled västen upp mot halsen på henne.
Det var absolut ingen fara, men väldigt obehagligt och om hon tar på sig en väst nu så känner hon sig instängd och kvävd...

Jag personligen tycker att västarna är väldigt olika beroend epå modell, men jag tänker inte skälla på nån som int eklarar av att ha väst av olika anledningar...

//Lillan
Usch vad läskigt, har ju aldrig varit med om nåt sånt iallafall :o :bow:

Lillan_tuff skrev:

//Lillan

Så har det blivit för mig med, med skillnaden att jag fastnade så att jag landade på ändan i stället för på fötterna :p Det beror på vilken sorts väst det är och hur man sitter av, man får ta lite fart ut från hästen när man ska av.

FridaW skrev:
Bra sagt! Det ska jag komma ihåg i all framtid, många frågar mig varför jag inte ens kan skritta av min häst utan hjälm, nästa gång ska jag svara något i denna stilen :bow:

Glad att kunna vara till hjälp:)

mirage_ skrev:
Så har det blivit för mig med, med skillnaden att jag fastnade så att jag landade på ändan i stället för på fötterna :p Det beror på vilken sorts väst det är och hur man sitter av, man får ta lite fart ut från hästen när man ska av.

Ja det är det man får göra. Till grejen hör att min kompis varit överviktig och haft problem med upp/avsittning. Och att hitta rätt storlek på västen också...
Jag är glad at tjag aldrig varit med om något liknande och hoppas att jag slipper också. Hon gjorde sig inte illa, men det är klart obehagligt med något som plötsligt stramar åt om halsen...

//Lillan

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Utrustning Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
14 101
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama