Sv: hjälm

Jag rider i stort sett alltid med hjälm. Är rädd om huvudet helt enkelt. Sen känner jag mig ganska naken utan den. Har ridit i 30 år och är van att ha den på. Men visst kan det hända någon enstaka gång att jag rider utan i paddocken. Dock aldrig i skogen.

Har inget bra svar på det eftersom det aldrig skulle falla mig in att rida utan hjälm!!!

Jag rider oftast med hjälm, men den hjälmen jag har nu sitter inte bekvämt, sitter inte bra och jag lär snart hellre rida i keps än med den i alla fall, så nu är stora projektet efter sadel att invertera i en Champion - den skönaste hjälmen som vart i närheten av min skalle...

Den som inte använder någon hjälm har antagligen inget att skydda..
Haha, :bow: ! Ett vanligt citat.
Det bästa jag vet på sommaren är att galoppera på en stor äng utan hjälm och känna hur vinden leker i mitt hår. UNDERBART! Men det är en stor risk, jag vet att jag kanske kan ramla av och bli förlamad för resten av mitt liv. - men vore livet utan risker?

*Varför använder man inte cykelhjälm?
-Därför att man kan cykla, till och med utan att hålla i styret!
*Du är bra på att cykla ja, men hur vet du att föraren i bilen du möter längre fram inte är oerfaren, full eller kommer fram i en dold korsning?

*Varför använder man inte ridhjälm?
-Därför att jag kan rida, jag har världens balans och litar till 100% på hästen.
*Du är bra på att rida ja, men hur vet du att det inte kommer en bil/ett djur bakom nästa hörn? Alla hästar kan bli rädda.

Senast ändrad av en moderator:

Eiche skrev:
Hej! Jag skulle vilja höra era åsikter om använding av hjälm!
Varför rider man utan hjälm?

För att man är korkad skulle jag tro. Eller extremt fåfäng.

Finns bra lättviktshjälmar med mkt ventilation nuförtiden. Så glöm alla dom där argumenten om att det skulle vara tungt, klumpigt eller varmt.

Rider själv alltid med sån hjälm.

av "gamal och ohejdad vana ":angel:

men har blivit "jättebra" på att använda kask i dag, känns väldigt klumpigt med många hjälmar, fick prova ett "gäng" innan det blev den jag har.

vet inte om den gamla ens fyllde någon funktion, hård glasfiber (tom.skärmen). tunt sidenfoder med kanske 2mm skumgummi som sitter i tyget, och gummiband..men så såg dom ut då....

hade det funnits säkerhetsväst när jag va ung, hade jag sluppit min ryggskada.....

så allting går framåt.....:banana: :banana: man lär sig

axel skrev:
För att man är korkad:angel: Man tror att man inte ska ramla av o att man är odödlig.
Det är inte kul om man har ridit en häst o sen ska rida fler.Hur många hjälmar måstae man ha?
När man är vuxen är man medveten om risken.
Jag har alltid hjälm när jag rider min yngre, STORA häst.
Men inte alltid på min äldre som jag tycker mig känna efter 14 år.

vad har detta med hjälmen att göra?:confused: har du olika hjälmar på olika hästar eller är du bara orolig för frisyren efter att ha ridit en häst med hjälm o sen ska rida en häst utan hjälm.....? varför i så fall inte behålla hjälmen på? det gör juh ingen "skada" vet du

jag skulle aldrig rida utan hjälm, efter x antal avfallningar o en hjärnskakning som ledde till akutbesök på sjukhuset är jag medveten om riskerna. oavsett om jag rider en treåring eller stallets "gamla brunte".

Eiche skrev:
Hej! Jag skulle vilja höra era åsikter om använding av hjälm!
Varför rider man utan hjälm?
Troligtvis för att man inte har något innanför pannbenet som är värt att skydda. :smirk:

Jag känner mig naken utan hjälm (ett av mina skönaste "plagg", kan gå runt med den en hel dag och glömma bort den...) och jag känner ingen som skulle sitta upp utan, oavsett hur länge de haft sin häst eller hur vansinnigt duktiga de är.

Och jag STÅR för att när jag ser någon utan hjälm tänker jag "Jaha, där kommer en sån korkskalle som inte har nåt innanför pannbenet"

Ja, sån är jag. :cool: :angel: Och ni behöver inte försöka med övertalning att det är säkert för just ER! En häst är ett flyktdjur och KAN bli rädd, när man minst anar det.

mirage_ skrev:
*Varför använder man inte cykelhjälm?
-Därför att man kan cykla, till och med utan att hålla i styret!
*Du är bra på att cykla ja, men hur vet du att föraren i bilen du möter längre fram inte är oerfaren, full eller kommer fram i en dold korsning?

*Varför använder man inte ridhjälm?
-Därför att jag kan rida, jag har världens balans och litar till 100% på hästen.
*Du är bra på att rida ja, men hur vet du att det inte kommer en bil/ett djur bakom nästa hörn? Alla hästar kan bli rädda.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Så sant så sant!!! Jag rider med min hjälm, oavsett väderlek och häst. Jag vill inte heller sitta upp utan min säkerhetsväst.
En bekant till mig blev påkörd när hon var ute och red. Jag vet inte hur mkt hjälmen skyddade henne men man inser hur lätt det kan ske en olycka.
Och i ridhuset är man inte mer säker, här hos oss har det rasat snö från taket i flera veckor och det kan skrämma den snällaste hästen.

//Lillan

Lillan_tuff skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Så sant så sant!!! Jag rider med min hjälm, oavsett väderlek och häst. Jag vill inte heller sitta upp utan min säkerhetsväst.
En bekant till mig blev påkörd när hon var ute och red. Jag vet inte hur mkt hjälmen skyddade henne men man inser hur lätt det kan ske en olycka.
Och i ridhuset är man inte mer säker, här hos oss har det rasat snö från taket i flera veckor och det kan skrämma den snällaste hästen.

//Lillan

Hjälm och väst ska det vara :D Till och med varma sommardagar. Det finns ju dusch lixx :p

Håller med.

En bekant till mig ledde en turridning när det kom en rattonykter och körde rätt in i gruppen :cry: :cry: :cry:

Så alla faktorer styr man inte själv över.

jag minns inte riktigt men jag har för mig att det var en av ryttarna som avled. :( Eller någon av hästarna kanske. Oj, nu låter jag inte särskilt trovärdig, jag är säker på händelseförloppet men inte riktigt vilka påföljderna blev, det finns dock att läsa om man söker i gamla tidningsarkiv.

mirage_ skrev:
Hjälm och väst ska det vara :D Till och med varma sommardagar. Det finns ju dusch lixx :p

Jag håller med dig. Jag fick tyvärr sitta av min häst vid ett tillfälle nere vid ridhuset och ta av mig säkerhetsvästen då karborren hela tiden lossnade och den stunden som jag red utan var jättehemsk! Jag kände mig inte alls bekväm och det kändes inte osm om jag kunde sitta rakt eller nånting!!!

Det är verklign värt att lägga pengar på en bra väst som man trivs med tycker jag!

//Lillan

På ridskolan hyr jag en väst, 100:- per termin känns som en billig livförsäkring. Annars så har jag precis köpt en begagnad som är lite sliten, men ändå är bättre än inget tills jag har råd med en ny.
Man tror att det ska vara jätteobekvämt när man ser en väst eller provar en stel ouppvärmd i en affär, men de är inte i vägen på något sätt. Heja ridvästar! :D

Allmänt!
Ventilerar synpunkter.

För några dagar sedan var det en häftig diskussion om hjälmar mm. En person sades ha avlidit, ev efter en hästrelaterad olycka. Här kanske vi tar det lite lugnare.

Man tror att hjälm och säkerhetsväst mm hindrar olyckor, är en livförsäkring osv. Det är verklighetsflykt! Inga prylar i världen kan garantera att man slipper olyckor, handikapp eller tom dödsfall. Vad man kan hoppas på är att konsekvenserna blir mindre om olyckan är framme.
Varför tror man att hjälmen automatiskt skyddar vid t ex hästspark eller fall mot sten? Den kan skydda eller mildra skadorna, men det är långt ifrån säkert. Samma förhållande gäller västarna mm.

Se i olika trådar, inkl den här. Varför denna blinda tilltro på skydd via prylar?

När ska den effektivaste av alla säkerhetsåtgärder tas på allvar? När man börjar tänka istället för att följa tillverkares och affärers lockrop och tomma löften?
När ska man börja i källan till riskerna, nämligen relation hästen och människan?
När ska man inse att hästar kan påverkas så att risker minskas till nivåer lägre än hjälmar och annat taget tillsammans?
När ska man inse att människan själv är den största riskfaktorn av alla i sitt umgänge med hästar?

När ska det etablerade hästsverige vakna?

Till slut en logisk fråga: Man löper alltid risk för olyckor även utanför hästlivet. Är det lika självklart för skyddsfreaken att ha alla slags tänkbara skydd alltid? I bilen, på jobbet, på dansgolvet, i köket osv, osv?
Om inte, varför inte???

LIA

Man gör som man vill...
Med eller utan hjälm..
Jag rider utan ibland men oftast med..

Det är också lite skönare att "känna vinden i håret"
hehe ;)

Varav västar så är det nog det mest obekväma jag har haft på mig.. hehe

Ja, din tanke är fin!! Och visst, hjälm och väst KAN vara en falsk trygghet.

Om jag förstår dig rätt :confused: menar du att vi ska jobba med ledarskapet och vår hantering (ja, alldelses för få människor inser att det är dom som är problemet, inte hästarna) och om denna skulle vara perfekt skulle vi inte behöva hjälm och väst... Är jag på rätt spår?

Då skulle jag, precis som i ett av mina tidigare inlägg, vilja påpeka att det är inte alltid vi själva som har full kontroll på allt, tex bilar eller andra djur.
Vem kunde förutse att bilen skulle köra rätt in i hästflocken? Vem kunde förutse att en dåre hade satt upp snubbeltrådar över en ridväg här i närheten??

Och även om man strävar efter en klockren relation med sin häst är det oftast en liten väg dit...

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Utrustning Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
14 101
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur