Hjälm vid hantering??

Jenny1

Trådstartare
Olyckan som skett i Hjo gjorde mina funderingar aktuella... Jag brukar ibland tänka att jag borde ha hjälm när jag hanterar hästarna också! Alltså leder dem till och från hagen t ex. Jag har faktiskt hjälm när jag tömkör unghästen nu, det har jag inte haft med tidigare unghästar.. Hur gör ni andra? Är det bara hjälm vid ridning eller vid andra tillfällen också? (Jag förutsätter att alla har hjälm när de rider.. Annat vore ju idiotiskt och idioter finns det väl inte här?) :banana: Huvudet är ju rätt ömtåligt...

Sv: Hjälm vid hantering??

Hjälmen sitter aldrig i vägen. Bättre att ha hjälm på en gång för mycket än en gång för litet.
Jag har det bara när jag rider, ska villigt erkännas.
Kvinnan i Hjo blev väl träffad på halsen (vilken version av förloppet man nu väljer att tro på) och då hjälper det ju inte med hjälm, men många andra olyckor vid hantering hade kunnat undvikas om människan haft hjälm på sig.

Aaa det e klart man ska ha och specilt med unghästar och överhuvud taget ska man ha hjälm när man håller på med hästar det är ju ett väldigt stårt djur:P

Jag ska försöka skärpa mig, ha hjälm oftare, det tycker jag att ni andra ska också! Jag tycker i alla fall att jag är duktig som har det när jag tömkör.. Började med det eftersom den unghäst jag har nu tidigare haft en tendens att slå mot pisken bara man petar på henne. Hon har i och för sig vant sig vid pisken nu, att den inte gör illa henne, bara fungerar som en "förlängd arm", men för säkerhets skull har jag hjälm och tänker fortsätta med det, även när jag kör sedan.

Jag såg också att kvinnan i Hjo blivit träffad i halsen, så för henne hade kanske hjälmen inte hjälpt, men för andra kanske...

Jag ska också börja använda det när jag tömkör. Som sagt, olyckor kan ju inträffa.

Att använda hjälm vid ALL hantering av hästarna på skolan jag går på är tvungen, vilket jag tycker är jättebra. Själv kan jag slarva med det ganska mycket, men om det väl händer nåt är krukan alltid bra och ha.

jag har ALLTID hjälm när jag leder, llongerar elelr vad som helst!

När jag håller på med min unghäst har jag alltid hjälm och väst.
Även vid in och utsläpp fram tills hon var 2 för hon var bånglig.

Annars aldrig väst, alltid hjälm vid ridning.

Hjälmen är alltid på vid ridning, longering och arbetande för hand. Det har den varit sen jag åkte av för ett par år sen och landade på näsan vilket gjorde extremt ont och jag blev lite rädd (skadade rätt många delar på mig själv då :cry: )

Däremot är den inte på vid ledning och i hagen där den kanske borde vara på ändå. Lite "fy skäms" på mig där...

Tycker det är så oansvarigt att rida utan hjälm. För även om man själv inte bryr sig så har man ju säkerligen folk runt omkring sig som gör det! Tycker även inte om folk som gör "undervisnings" videor och inte använder hjälm, som Kyra. Ger ingen bra bild utav hur det borde se ut!

Jenny1 skrev:
Hur gör ni andra? Är det bara hjälm vid ridning eller vid andra tillfällen också? (Jag förutsätter att alla har hjälm när de rider.. Annat vore ju idiotiskt och idioter finns det väl inte här?) :banana: Huvudet är ju rätt ömtåligt...

Förutom vid ridning har jag hjälm när jag kör och tömkör, oavsett vilken häst. hästen jag pysslar med nu går jag inte nära utan hjälm - vet inte riktigt vad hon kan hitta på. till o från hagen har jag sällan det, fast det borde man egentligen, särskilt på anläggningar där hästarna bara är ute 4 timmar om dagen och utsläppen lätt blir cirkus!

Skönt att man inte är ensam.
Jag har själv i dagarna börjat använda hjälm vid all hästhantering. Ridning med hjälm är ju självklart för mej, och sedan min man åkte iväg på jobb i tisdags har jag alltid hjälm när jag pysslar med hästarna. För- vem skulle sakna mej om jag skulle råka bli knockad vid t ex kvällsfodringen klockan 21? Tidigast nästa dag kanske någon skulle reagera över att hästarna inte var ute, och då kanske det skulle vara försent...

Immer

Självklart tycker jag att man borde ha hjälm när man rider (jag har alltid det) men det är ju ens eget val... Man kan ju skada sig JÄMT så igenkligen: Varför blir alla så upprörda om någon rider utan hjälm..? Man kan ju ramla & bryta nacken, krocka med bilen på väg till stallet, få en metior i huvudet, ramla med cyckeln, få hjärtattack eller vad som helst igenkligen! chansen är ju inte så stor men den finns! så jag tycker det är allas egna val om man använder hjälm när man rider, leder, tömkör hästen osv! Någon som håller med?! :)

Den som inte använder hjälm har inget att skydda! :D

Visst är det väl var och ens eget val om man har hjälm eller inte. Men med tanke på att vi vuxna ska vara förebilder för barn som rider så tycker jag att vi borde ha hjälm.. Dessutom är det, i mina ögon, oerhört korkat att sätta sig på en häst utan hjälm. Att man inte alltid har hjälm när man hanterar hästen är en annan sak, men rida utan hjälm - idiotiskt! Precis som jag har bälte när jag åker bil och anpassar hastigheten för att inte ta onödiga risker!

Visst kan man ramla och bryta nacken också, men varför ta onödiga risker för det? Jag har faktiskt nu mera också väst på mig när jag rider, jämt. Min dotter funderade över varför jag inte hade det när hon behövde ha det och jag hade inget bra svar. Dessutom var ridtravaren inte så lättriden till att börja med.. Vi gick omkull och hade oss, då satt västen bra... Så nu åker den alltid på.

Gott nytt år!

jag har bara hjälm när jag rider, inte när jag hanterar.

Jag har bara hjälm när jag rider, och ibland när jag tömkör/longerar. Jag vill inte ha det vid hantering av stallets hästar. Nä rjag är med ska de ha fyra fötter i marken och bete sig lugnt och sansat. Jag ska inte bheöva ha någon hjälm.

jag har alltid hjälm när jag rider, skulle alldrig komma på tanken att inte ha det. har väst om det är terräng ridning. jag har inte hjälm när jag hanerar min häst men definitint vid hantring av unghästar, hingstar eller stissiga hästar som jag inte känner. jag blev sparkad i huvudet at en stegrande 3årig hingst när jag var 16år, så efter det är man lite mer försiktig och vet vad som kan hända om olyckan är framme. jag kan säga att han var inte hingst länge till efter den händelsen.

Jag har alltid hjälm när jag tömkör eller när jag är ute på promenad, inte när jag tar in hästarna från hagen dock även om jag kanske borde:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022