Hjälm eller ej?

alazzi

Trådstartare
Nu i söndags startade jag i reiningen med hjälm istället för hatt. Det fanns flera anledningar till det valet och jag var nyfiken på om detta skulle synas på resultatet. Tack och lov så fick jag inget synligt minus pga av mitt hjälmval. Nyfiken på hur ofta det händer att någon väljer att rida med hjälm i en vuxenklass istället för hatt? Har du märkt att det har påverkat resultatet?

Sv: Hjälm eller ej?

Självklart får du rida med hjälm och detta står i regelboken, det drar absolut inte ner resultatet. Det blir fler och fler vuxna som rider med hjälm även bland framstående duktiga tävlingsryttare.

På de tävlingar jag sett i år har jag inte kunnat se att någon skulle blivit särbedömd för att de haft hjälm. Domarna är vettiga nog att belöna god ridning i första hand, och det finns oftast något i ridningen som gör att de placerar ryttarna i den ordning de gör snarare än att de tycker att någon ser konstig ut i hjälm...

Jag har tävlat tre av årets fyra tävlinga iförd hjälm. Har placerat mig lika bra oavsett hjälm eller ej...

Man ska aldrig behöva skämmas för att ha hjälm, det finns många som tävlar som borde ha hjälm, då de inte har någon riktig kontroll över sina hästar varken på framridningen eller inne på banan...

Jag väljer hjälm ;) ...händer då och då att jag tränar utan beroende på hur hästen känns men som regel använder jag hjälm. Speciellt nu när jag har rätt unga hästar ...

Troxel, ett american hjalmmarke (www.troxel.com?) har en cowboyhat med inbyggd hjalm i den. Hjalmdelen ar den sa kallade schooling helmet, en valdigt latt hjalm som ar toppen, visst spricker den om man ramlar av och slar sig, MEN den gar inte sonder. Hatdelen ar val inte heller senaste mode men det ar cowboyhat model och man kan "stuka" till den ganska bra. Jag anvander det nar jag har varit pa trail dar man "maste" ha hat och folk tittar konstigt pa en om man kommer i hjalm.
Kostnad ar ungefar 800 sek, plus shipping om de inte har den i Europa ngnstans.. Kanske kan vara ett alternativ till vanlig "engelsk" hjalm?

< Hade en sadan nar jag fastnade och blev dragen 200 ft. Sande in den till firman och fick en ny i posten. Plus de bad mig skriva story om vad som hande for deras research>

De har inte hatthjälmarna längre, då de numera bara har SEI/SE-godkända hjälmar :) De har ju dock flera andra jättefina hjälmar. Beroende på vad man har för huvudform kan de dock se väldigt stora ut, men är supersäkra. www.troxelhelmets.com är adressen.

tack for link. och glad jag har min hjalmhat da om de inte har den langre.. jag har sett den for sale i flera affarer "over there" sa kanske det ar i europe de inte saljer, eller det ar gammalt lager som blir salt ut..
ja, det var en idea, man kan ju ocksa klamma en hat pa toppen av en vanlig hjalm..lol tala om BIG head..

Yakkay (http://www.yakkay.com/) har cykelhjälmar där man har en hatt eller annat ovanpå. De är ju inte godkända för ridning (men för cykling), men eftersom man inom western får rida utan hjälm borde inte det göra något. Nu finns det ingen westernhatt hos dom, men det kanske man kan fixa på annat sätt :)

Jag ska precis till att beställa min troxel dakota från us (de har inte tagits in till europa än). Har en gammal troxel spirit som jag är supernöjd med, men vill ha en som inte känna så mycket "fälttävlan" också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar