HJÄLiP!! Zuidenwind eller Damino???

Johanna89

Trådstartare
Jag har ett 12 årit Coretz zto, som jag ska betäcka, för första gången. Och jag kan verkligen inte bestämma mig mellan Zuidenwind eller damino! Jag vill ha en modern dressyrhäst som rör sig bra! Nån som har nåt förslag? Börjar bli bråttom nu.....:crazy:

Sv: HJÄLiP!! Zuidenwind eller Damino???

Vad har stoet mer för kvalitéer som gör att hon är lämpligt för dressyravel?
Cortez är ju inte precis den första man tänker på när det gäller dressyr även om han inte lämnat dåligt. Så vad är det mer för stam och typ på stoet?

Drar en kort story om henne :)
Hon är 1.65 hör = perfekt stl för mig.
Hon är ganska liten och lätt i typen, väldigt vacker och feminin, hon har världens bästa temprament!!!
Hon har gått msv. hopp och msv. dress. Med godkända result.
Hon har dock inte så jätte bra grund gångarter, med det går att "rida fram lite".

Om någon vill så kan ni kolla på bilder på henne på min blogg; elinosterberg.blogg.se

Tacksam för svar :)

Glömde skriva stammen!

e.04972723 Cortez
679 Cor de la Bryère Rantzau xx Foxlight xx
Rancune xx
Quenotte (Ang.N.) Lurioso (Ang.N.)
Vestale (Ang.N.)
Ohlala Ronald Ramiro
95009
Adrette
Inis 2 Roman
Magdalenchen
U.Expected Winner (18)
04801896 Warrigall
560 Vagabond
433 Drabant
315
Harriet
5957
Westa II (48)
8684 Hurricane xx
95268
Vesta
5024
Pêle-Mêle (18)
8005 Rockad
406 Tokajer
240
Rustina II (5)
5316
Prisma (18)
6902 Polarstern
319
Palett II
5173
Porträtt

Blev lite rörigt.....

Jag har ett 12 årit Coretz zto, som jag ska betäcka, för första gången. Och jag kan verkligen inte bestämma mig mellan Zuidenwind eller damino! Jag vill ha en modern dressyrhäst som rör sig bra! Nån som har nåt förslag? Börjar bli bråttom nu.....:crazy:

Jag skulle välja Zuidenwind. Han har fina gångarter och verkar framför allt fantastiskt ridbar.

Har du bestämt dig än? Zuidenwind är jättefin men det är Damino också så jag förstår ditt dilemma. Damino är godkänd som gångartshäst men i släkten ligger även många bra hopphästar. Mamman har ju lämnat avkomma med hoppdiplom också. Eftersom ditt sto är e. Cortez är ju chansen stor att det blir en dubbeltalang om du skulle betäcka med Damino.
Berätta vad det blir.

Jag röstar på Damino!
AVN:s användnings råd 2008 om Damino SD (det står mer men jag tog bara detta)
Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel, allra helst för förbättrande av frampartiet och utav grundgångarterna.

Tycker att du ska välja Zuidenwind. Han har en bra typ naturlig och verkar vara hållbart byggd . Ett bra temperament, ridbarhet/gång, långa ben. Kan det bli bättre:d. Han har i år skickats till 22 ston, varav 7 kollade ston var samtliga dräktiga.
Tycker personligen att det är mer spännande med en hingst som kanske inte så många väljer. Och om man ska sälja avkomman så kanske den är mer attraktiv o lättsåld om det inte finns så många fölisar efter hingsten;). Damino (är en jätte fin o bra hingst. har träffat honom live) Han kommer förmodligen att ha över 100 ston i år. Och det kommer att finnas många fölisar efter honom, men ska man ha den för eget bruk då är det en annan sak.

Jag är också nyfiken... vilken hingst valde du??

Jag hoppas du valde Damino, eftersom jag själv har en avkomma efter honom som är helt underbar :love:

^

vem färg din sto? som passar till färg.:)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 325
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
543
Senast: sthu
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 741
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka