Re: Funderingar på morgonkvisten

:)..men jag menar mer varifrån produkten kommer..typ biofarmab, eclipse, eller equimins..
 
Med risk för att låta gnällig...
Men är du verkligen tvungen att ge hästen alla de där färdigproducerade fodrena?
Dels är de dyra och dels innehåller de en massa onödigt trams.

Har du läst C. Plancks böcker om utfodring?
Där finns värden på många "basfoder" (sädesslag).
Med hjälp av några få olika fodermedel kan man enkelt kombinera ihop en bra foderstat (själv har jag soja, betfor, havre och vetekli). Alla fodermedel fyller en funktion och ger hästen det den BEHÖVER, och det kostar inte skjortan....

Vet du vad din häst behöver?


Även om man gärna vill tro det så finns det inga bevis för att hästen mår bättre av att få tillskott av både det ena och det andra, och Planck skriver också tydligt att ett fodermedels värde bestäms av vilka komponeneter man för tillfället behöver....
Överskott på vissa ämnen kan hämma upptaget av andra ämnen eller renta av vara skadligt.
Har du koll på att mineralgivan är balanserad?

Färdigfoder är allt som oftast bara ett sätt för producenten att tjäna pengar. Och ett sätt för ägaren att känna sig trygg -"om jag ger för mycket av allting har han i alla fall inte brist på något"
 
Nej, självklart vet jag inte exakt vad han behöver - hur vet man det? :o

Inte heller har jag ju koll på mineralvärdena - som du sett av tråden. :o :o

DÄREMOT så har jag efter att jag gått över från en foderstat bestående av havre, betfor och korn och en häst med RISIG mage nu fått en välmående, blank och fin häst. Efter byte till detta foder. SÅ, jag VÅGAR inte sluta... :D Dessutom är det smakligt, luktar gott och inte så farligt dyrt heller faktiskt tycker jag inte. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 926
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 552
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 370
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp