SaraMara

Trådstartare
Sliter mitt hår, rodnar, börjar snart grina och inser att jag kan INGENTING om foderstater.

Hade gett mig tusan på att FÖRSÖKA SJÄLV - men nu behöver jag hjälp ändå. :o Så SNÄLLA, hjälp mig.

Jag har problem med typ allt... :galet: Dels vet jag vilka foder jag VILL använda, eftersom de fungerat så bra hittills osv, dels har jag analyserat hö, men bara till viss del. Missades vid inskickningen på silaget att man även skulle ha mineralanalys, alltså finns inga värden för Ca och P. På torrhöt har jag bara fått värden på protein och energi även där, där finns det utförligare analys, men eftersom jag vill sitta och klura redan idag vill jag räkna med "normala" värden. Visst är jag lätt att tas med? ;)
Och värre blir det.

Har försökt med Freefarms uträkning, men det fungerar inte eftersom han får fler typer av foder än vad som ges möjlighet att räkna med osv. :crazy: :o

Så, nu vädjar jag om hjälp. Om någon orkar och har tid vill säga... :angel: *fjäskar*

Han får idag:

3 kg hösilage: 41 g smrp och energi 7,7
8 kg hö: 40 g smrp och energi 7,8 (som sagt - inga Ca/P-värden)

375 g havre
500 g Pasture Mix: Protein 95, energi 9,0
500 g Barley Conditioner: Protein: 110, energi 12,7
1 dl b-jäst
samt ungefär 1,5 dl Fiber Chaff: Protein: 150, energi 5,5

Utöver detta får han ca 50 g Surelimb mineraltillskott: Protein 70, Ca: 140 och P: 80
E-vitamin 22g/dag
samt 20 ml Flexijoint (glukosamin, msm osv)

SNÄLLA, jag VEEET att jag är krånglig och jobbig som få, men snälla... :angel: HJÄLP! ;)
 
Har försökt där med nu, men får det inte att fungera... :cry: Antagligen pga att jag inte har alla de värden som krävs där på de foder jag ger. :crazy: :(

Men tack för tipset! :bow:
 
Jag har svarat på mule med...

Glöm räkna med "standardvärden" avseende mineraler, det finns inga standardvärden ;)

Sen behöver jag mer information för att kunna hjälpa dig. Vad innehåller kraftfodret avseende Ca, P och Mg? Vad innehåller mineralfodret (SureLimb) i Mg?

Vad VÄGER 1.5 dl Fiber Chaff? 1.5 dl säger mig inget, och för att räkna måste jag veta vikten eftersom analysen är per kilo foder. Chaff i den formen jag vet det är typ hackad halm och väger typ *ingenting*, men det är som sagt omöjligt att veta. Samma sak medhavre, en sorts havre väger 600 gram per liter, en annan 350 gram per liter. Så du måste ALLTID ange i kilo eller någon av undervikterna (förslagsvis gram om det är små givor)

Så, lite mer info så kan jag iaf kolla allt utom mineralerna från stråfodret =)
 
Ja, chaffen väger typ just INGENTING. Gav inte ens utslag på den våg jag använde. :crazy: Under 100 g alltså.

Vad du är besvärlig då? ;) :p Vad gäller höt kan jag ju få mineralvärden i veckan som kommer, men hösilaget tror jag inte att stallägaren är villig att skicka in ny analys på (och inte jag heller ekonomiskt sett, eftersom han äter MAX tre kg/dag - alla hagfodringar är med hösilage, och tre kg är vad det blir om givan delas jämt på alla hästarna i hagen). :( :crazy: Dessutom har vi INGEN garanti för att det analysen gäller på silaget gäller även för nästa bal, får småleveranser hela tiden. Visserligen från samma höbonde, men han har flera vallar. ALLT för att vara jobbig idag som du märker... :D :o

Hmm. Mineralvärde. :angel: Får kika imorgon och se om det står mer på förpackningen än vad det gör i den broschyr jag sitter med här. För här står det (oerhört uttömmande eller hur? ;)) "adekvata nivåer av vitaminer, mineraler och salt är tillsatta i fodret" (Pasture Mix). Vad gäller Barleyn står det inget alls. Däremot står vitamininnehåll utskrivet???

Mg så i Surelimben: 24g
 
Hmm. Mineralvärde. Får kika imorgon och se om det står mer på förpackningen än vad det gör i den broschyr jag sitter med här. För här står det (oerhört uttömmande eller hur? ) "adekvata nivåer av vitaminer, mineraler och salt är tillsatta i fodret" (Pasture Mix). Vad gäller Barleyn står det inget alls. Däremot står vitamininnehåll utskrivet???

Du har nu lärt dig hur intressant det är med engelskproducerade foder ;) Det står lite om mycket och mest klyschor i stil med "Högt med... Hela behovet av.. Allt hästen behöver i fråga om.." och annat trams som inte säger ett smack. var du glad att du övht fått tag på MJ och smältbart protein, i England brukar det på sin höjd anges MJ samt RÅprotein i %. Mineraler får man leeeta efter men vitaminerna brukar vara specificerade. Jag höll på att få ett nervsammanbrott när jag sökte högproteinfoder som passade Kele... ;)


Vad gäller höt kan jag ju få mineralvärden i veckan som kommer, men hösilaget tror jag inte att stallägaren är villig att skicka in ny analys på (och inte jag heller ekonomiskt sett, eftersom han äter MAX tre kg/dag - alla hagfodringar är med hösilage, och tre kg är vad det blir om givan delas jämt på alla hästarna i hagen). Dessutom har vi INGEN garanti för att det analysen gäller på silaget gäller även för nästa bal, får småleveranser hela tiden. Visserligen från samma höbonde, men han har flera vallar. ALLT för att vara jobbig idag som du märker...

Kan du SKITA i de där tre kilona silage? Om analysen inte stämmer så har du eg ingen koll på foderstaten. Om silaget innehåller 5,5 MJ och 40 gr srp/kg foder ena partiet och 4.5 MJ och 20 gr srp/kg foder andra partiet blir det ju en viss skillnad i foderstaten och kvoten åker upp och ner och du måste gardera mot detta. Inte hela världen iofs, men det blir onekligen betydligt enklare utan silaget?

Ja, chaffen väger typ just INGENTING. Gav inte ens utslag på den våg jag använde. Under 100 g alltså

Då skiter vi i chaffen när vi räknar, i sådan mängd gör den ingen skillnad, så den räknar vi inte med.

Jag räknade med 100 gr chaff som test och du ligger en aning låg på SRP/MJ kvoten. Du ligger på 5.9 (5.88) och den ska vara minst sex. Nu ligger du så nära så har han fungerat bra på det så är det godtagbart. Men hur fungerar han, sätter han muskler som han ska? Håller han hullet etc?
 
Silaget blir tyvärr svårt att slippa, om jag inte skall tvinga stallägare samt stallkompisar till massor av extraarbete i form av att fånga in ovillig Battis, byta hage på honom och ge honom annat hö till frukost och lunchgivan samt vänta ut honom och släppa ihop igen. :(

För min del hade jag dock gärna struntat i silaget, eftersom det inte är särskilt lämpligt för hans mage ändå. :crazy: Men vad säger du om analysen på det silaget förresten: ts 87%? ;) :rofl:
 
För min del hade jag dock gärna struntat i silaget, eftersom det inte är särskilt lämpligt för hans mage ändå. Men vad säger du om analysen på det silaget förresten: ts 87%?

NEJ NEJ NEJ. Släng, kasta, bränn! Plastat foder blir oerhört lagringsostabilt med så hög TS. TS-halten är tom högre än i hö (som ligger på 84%). Och med plastat foder med TShalt på 70% eller högre så blir det inte lagringsstabilt, det blir dessutom så torrt att stråna lätt sticker hål på plasten, dvs syre komemr in och nedbrytningen startar. Och som sagt,d et blir dåligt fort och har lättare att bli dåligt när det är plastat med så högt TS.

Det där är plastat hö, och ännu lite torrare =(

Jag skulle INTE ge av det. Nu fattar jag att det är svårt att undvika, men finns det ingen annan som vill ha bara hö som vill ha sin häst i egen hage med Battis elelr nåt? Om det går..

Har han svårt att sätta muskler och är lite bukig ska du nog räkna upp proteinkvoten.

Om du tar bort ett kilo hösilage (går det, så slipepr du lite av det :devil:) och ökar havren till 0.5 kg och de där engelska fodren till 0.8 kg vardera så får du ungefär samma MJ men en srp/MJ-kvot på 6,17? Eg skulle jag inte vilja minska stråfodret utan lägga på ett proteintillskott, men med tanke på att hösilaget eg inte har analys, och är sådan hiskelig TS_halt på så känns det som det bara är bra :angel:
 
Låter som en ganska bra lösning ändå?

Det går inte att öka på "torrhö"-givan då? Har ju liksom ingen övre gräns, är överlycklig att han äter med så god aptit nu av höt.

Vad gäller ts-halten på silaget så tvekar jag över om det stämmer, det ÄR ganska blött, iaf inte torrare än de silage jag stött på tidigare och som då legat BETYDLIGT lägre... :crazy:

Men visst, vi har en hel hög hästar i stallet med dåliga magar (förutom min för en gångs skull *tar i trä*)... :(
 
Du kan kolla TS-halten själv med en lätt brandfarlig procedur som inkluderar en mikrovågsugn =)

Väg upp 100 gram hösilage. In med det i micron och kör på LÅG värme i X minuter. Väg hösilaget. Fortsätt värm det tills vikten inte minskar längre (jag kör 20 minuter åt gången på lägsta värmen, väger alltså var 20:e minut).

Om det från början vägde 100 gram, och när det inte minskar i vikt mer väger 50 gram så är TS-halten 50% Väger det 75 gram efter torkning är TS-halten 75% och så vidare. Du behöver dock en precisionsvåg, helt digital. Du kan ju torka större kvantiteter, men det tar tid och barndfaran ökar om man proppar mikron full med hösilage ;) (Det går att torka på samma sätt i ugn med)

Ang höet så har du en kvot avseende SRP/MJ på 5.13 i det, så för varje kilo du ökar höet sänker du kvoten. Däremot, om du kan skicka de engelska fodren åt något varmt ställe, och tänka dig att ge ANNAT kraftfoder så kan du öka högivan. Ett litet snabbt exempel är 10 kg hö, 2 kg silage samt 0.8 kg krafft breed. Det ger 101.5 MJ och en SRP/MJ-kvot på 6,3

Ett annat ex med mer hö men ditt engelska kraftfoder kvar är 9 kg hö, 3 kg hösilage, 0,25 kg krafft protein och 0.25 kg vardera av dina engelska foder (ej chaff men det räknar jag inte medövht som sagt). Det ger 101.7 MJ och SRP/MJ på 6. Eller likadant men 10 kg hö och 2 kg silage.

Men i ärlighetens namn så passar de där kraftfodrena du ger inte så strålande med höet. Så dus kulle vinna på att byta.. Både för foderstatens skull, och antagligen också ekonomiskt? Nu vet jag ju inte vad du ger per kg foder, men breed kostar här 8,50 kr/kg, och 0.8 kg breed blir då 6,80 kr per dag i kraftfoder, 210 kr/månad...
 
TUSEN tack för alla tips, och att du tar dig tid och räknar. Kan man öka chaffen och på så sätt höja kvoten på något sätt? Det är ju ett smakligt foder som han formligen älskar. :love: (Det här faller nog under kategorin dumma frågor misstänker jag). Eller öka givan av b-jäst? Jag har ju varit rädd för att han skulle få för mycket protein, så jag har medvetet hållt den givan nere till 1 dl (50g?) om dagen?

Vill ju (som du förstår) gärna fortsätta med mina engelska foder, vågar helt enkelt inte bryta en vinnande trend, eftersom han nu varit bra i magen under så lång tid med dessa foder.

Han ligger ju LÅNGT under utfodringsanvisningarna från Dodson & Horrel, och skulle där få mellan 3-5 kg kraftfoder/dag. Som det är nu skall ju egentligen Pasture Mixen vara grunden, och han borde väl kanske äta ett kg. Skit också att det inte går att kombinera. :( :cry:

Och så farligt dyrt tycker jag inte det är (7,50/kg) i de ganska små givor han fått (vågar inte ens nämna hur hans foderstat såg ut i våras efter alla diarréveckor - kan ju bara säga att han fick 3 NÄVAR havre, inga mineraler och ingenting annat alls, förutom 4 kg silage och 6 kg hö) hittills.

Jobbigt det här när man hittat ett foder som man verkligen gillar, och som hästen fungerat ganska bra på för första gången.

Som sagt, TUSEN tack för alla tips "so far"! :bow:
 
VÄNTA, B-jästen har jag GLÖMT att räkna med! :o Man ska inte sitta och räkna mitt i natten =/

Med B-jästen blir det i den foderstat du skrev 102 MJ och SRP/MJ-kvot på 6.

Men kanske läge öka kvoten lite då som vi skrev innan, så här är ett nytt förslag, baserat på din tidigare foderstat:

3 kg hösilage
8 kg hö
0,25 kg havre
0,1 kg (100 gr) B-jäst
0,5 kg barleys conditioner
0,5 kg Pasture Mix
0,3 kg Fiber chaff

Ger 102,1 MJ (avr 102) och SRP/MJ 6,36 (avr 6.4).

Det man inte har i huvudet får man ha i tangenterna elelr hur det nu var ;)
 
Re: Funderingar på morgonkvisten

En liten fundering bara....du ligger idag på en kvot på 5,9(?) eller hur?!?! Du tycker hästen är lite bukig och sätter dåligt med muskler?!?! Jag skulle rekommendera en kvot på 7 istället. Jag själv har lagt min häst på en kvot på 7,7 eftersom han sätter muskler lite dåligt i ryggen samt är lite bukig. Jag har lika taskigt hö som du (7,8MJ och 39gSRP). Jag har begränsat min högiva och ger lusern hack+nya grooven istället.
....en tanke bara....

En annan sak; om nu ts-halten diffar så fatalt jämfört med vad du tror finns i hösilaget (du säger ju att det känns blött), hur är då övriga analysen på det tagen???

//Alice - som funderar en massa
 
Re: Funderingar på morgonkvisten

Ja, vad gäller den analysen är jag SKEPTISK till det mesta som står däri... :( Tyvärr.

Klurar och lurar lite, får nog fundera ett tag till. Vill ju inte lägga honom alldeles för högt i protein heller, eftersom det då kommer från kraftfodret istället för grovfodret. :confused: SVÅRT det här ju... :(
 
Re: Funderingar på morgonkvisten

. Vill ju inte lägga honom alldeles för högt i protein heller, eftersom det då kommer från kraftfodret istället för grovfodret. SVÅRT det här ju...

Om han BEHÖVER en kvot på 7 är det inte "för högt". Vision behöver 7 för att må optimalt bra, så han lägegr jag där, och har jag dåligt hö blir det via kraftfoder. Men jag skulel aldrig med kraftfoder lägga på 7.7, så högt har jag aldrig mött någon häst (undantag unga och digivande etc) som behöver.

SaraMara - du har ju ett förslag som ger 6.4, jag skulle börja prova där och ge det några månader, ser du ingen skillnad så kan man prova höja mer.
 
Se där ja! ;) :bow: Det går kanske att lösa iaf! :bump:

Tusen, tusen tack för hjälpen! Att jag ändå lyckats hamna så "rätt" i kvoten på ren chansning är ju lite löjligt. :o

Men en höjning är nog på sin plats faktiskt.

Min oro nu är bara bristen på vetskap om ca/p-kvoten. Eftersom det enda foder jag har analys på detta är torrhöt (och de siffrorna har jag inte ens än :crazy:). Vad är viktigt att tänka på när det ser ut såhär? Kan man på något sätt tillföra något som "garanti"? (som sagt - duktig på dumma frågor :o :D)
 
Re: Funderingar på morgonkvisten

Ja, jag skall göra så. Med tanke på hur lågt han måste ha legat tidigare (med halva dosen Barley och ett ÄNNU sämre hö) får vi ta höjningen successivt. :bow:

Jag är innerligt tacksam! :bow:
 
Jag skulle utesluta det där hösilaget om det bara gick om analysen är så osäker som den verkar, fast det har jag ju sagt förr.. Du kan ligga FEEEL om analysen är inkorrekt. Tyvärr =/

Ang Ca/P-kvoten och Ca/Mg kvoten så ta rätt på höets mineralvärden samt vad Pasture Mix, Conditioner och Chaff innehåller i den vägen. Så får man räkna och se vad man har då, och se hur det ligger och försöka ordna dte hyfsat utan hösilaget. Just nu går det inte att säga något eller lägga på något "just in case".
 
Re: Funderingar på morgonkvisten

Ge mycket lucern hack så kommer du från "boven" kraftfoder. :D ;)

Vill eg inte heller ge så mycket protein från kraftfodret men har blivit så illa tvungen. Jag började på en kvot på 6,5 och arbetade upp mig. Nu verkar jag vara hemma. Betänk at hästen får en kvot på bra mycket över 10 på grönbete. Visserligen kommer det från en "naturlig" källa, men varför skulle då hästen kunna ha en högre kvot än 6-7 i arbete??

Prova en kvot på 7, men ta det då från lusern om du är oroligt för komplikationer.

//Alice
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 926
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 552
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 370
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp