Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Hera2010

Trådstartare
Hej! Hoppas någon av er har koll :) Jag flyttade till mitt nuvarande stall oktober 2012. Trivs jättebra och hade för avsikt att stå kvar typ för alltid ;) Men så i maj (när jag stått där i 7 mån) så berättar ägaren att de ska sälja gården... jag blev så himla besviken... det hade tagit mig 1,5 år att hitta ett stall som jag tyckte var tillräckligt bra och nära osv. Självklart började jag se mig om efter ett nytt stall på en gång. Sen nu i juli sa hon att det inte var nån panik för att de skulle inte sälja gården för vad som helst, och att det säkert inte skulle bli sålt förren i vår... MEN de ska sälja helt säkert (skilsmässa) men de ska ju ut med annons så fort som möjligt, när de fixat och donat lite....

Nu har jag hittat ett stall där jag absolut vill stå och jag vill flytta så fort som möjligt eftersom det ändå bara är en tidsfråga tills vi blir uppsagda och stämningen är inte densamma :( Nu är det ju så att i kontraktet står det 2 kalendermånaders uppsägningstid.... kan det verkligen gälla nu när de gått ut och sagt att de ska säljas? Visserligen är det ingen panki än, men OM annonsen kommer ut i aug och det blir sålt direkt, ja då är det ju panik...

Hur skulle ni ha gjort? De vill ju självklart, de behöver ju mina pengar och de andra två inackorderingarnas tills de flyttar... men det är ju inte mitt problem igentligen... hur som helst tänker jag flytta snart, men trist att behöva betala 2 stallplatser 2 mån... ;(

Tacksam för svar!
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

säg till stallägarna att du vill flytta och fråga om de kan halvera uppsägningstiden i om att de ändå ska sälja?

svårare än så är det inte om ni inte har ngt i kontraktet som säger att om det är si och så omständigheter så gäller inte uppsägningstiden.
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Kontraktet gäller så om du vill flytta ska du säga upp det så fort som det bara går.
Istället för att se det som ett problem så är ju egentligen det en säkerhet för som hyresgäster för det kommer att gälla även när gården blir såld. Så ni kommer att två månader att hitta något nytt. Om det inte är så att det faller under hyreslagen (vilket vissa avtal gör) för då får den som hyrt mer än nio månader besittningsrätt och kan inte sägas upp även om gården säljs.
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

När jag bytt stall så har jag bytt i början på en månad och därav bara behövt betala en dubbelhyra. Men då har jag och nya stallägaren kommit överens om att jag flyttar dit vid nästa månadsskifte och börjar betala från och med då.

Nu när jag skaffade häst igen så fick jag den från mitten av mars men började först betala hyra från den första maj när hästen kom dit vilket vi var överens om. Behövde alltså inte betala innan för att ha min plats säkrad.

Nu går ju inte alla med på det, kanske jag haft tur att stöta på hyggliga människor.

Men frågan är ju fri. Dessutom, behöver du flytta hästen pronto?
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Besittningsratt ??? Efter 8 AR fick vi 3 VECKOR pa oss att flytta nar garden hade salts for nar nya agaren skulle flytta in 4 veckor senare skulle do ha hela stallet till sina "hyresgaster" som foljde med dom nar dom flyttade...... Det blev dessutom ett jakla liv da vi bara lamnade ett tomt stall med stallplatser utan annat an vaggar och dorrar. Nar vi flyttade in stod det t.o.m. ungkossar kvar sa det var vi som byggde upp stallet med egna pengar och utrustning..... Tyvarr blev vi tvugna att lamna 5 st hosilagebalar da vi inte kunde fa med oss dom nar vi flyttade till nya stallet :mad: Sa jag sager bara att man absolut INTE ska lita pa att besittningsratten later dej sta kvar...... :(
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Det enda rätta är väl att prata med din hyresvärd, men enligt kontrakt ska du betala din uppsägningsmånader. Men du ska inte betala om gården säljs och du ska behöva vara ute under uppsägningsmånaderna.

Så jag hade sagt upp mej och samtidigt diskuterat det med dem, sen kan ju ingen säga hur snabbt en försäljning går.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Även om själva försäljningen går snabbt, är det knappast ett tillträde på två månader på gården. D v s det är mycket liten risk att du skulle stå utan uppsägningsplats under uppsägningstiden.

Omvänt har du då självklart full uppsägningstid om du vill avflytta.
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Jag hade förutsatt att jag hade två månaders uppsägningstid som det är avtalat.
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Jag har stått kvar i stallen hela uppsägningstiden och sedan flyttat. Det har inte varit några problem, behöver du inte flytta direkt är det ju ett alternativ. Annars så tycker jag du ska prata med de som har gården.
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Besittningsrätt gäller så vitt jag vet bara om hv har yrkesmässig uthyrning.
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Klart vi tog med oss våra vattenhinkar och lösa krubbor, varför skulle vi inte göra det ?
Sadlar, träns m.m. hade vi i inredda garderober som vi använt i tidigare stall och tagit med oss när vi flyttat därifrån så dom tog vi med oss också såklart.
Fast inredning vi satt upp som väggar och dörrar lämnade vi självklart. Dock så rev nya ägarn ner väggarna av 7" plank och satte dit sådana där tunna bruna "massonit"väggar som dom enligt utomstående fått byta ut det mesta av redan då väggarna sparkats sönder. ;)
Vi hade bara behövt byta ut 2 plankor på 8 år...
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Klart vi tog med oss våra vattenhinkar och lösa krubbor, varför skulle vi inte göra det ?

Jag ifrågasatte det inte! Jag undrade vad som avsågs.

Och att lämna boxinredning kvar är väl inte självklart - hade ni satt dit den så skulle väl ni också kunnat ha tagit den med er om ni hade velat?
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Det finns visst ett lagrum som säger att man inte får ta med sej "fast" installerad inredning.
Dock han vi aldrig kolla upp exakta innehållet då vi hade för kort tid på oss. :mad:
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Jag hade förutsatt att jag hade två månaders uppsägningstid som det är avtalat.

Den nye ägaren övertar alla kontrakt, jaktarrenden, jordbruksarrenden o hyreskontrakt efter de avtal som slöts före ägarbytet.
Därför gäller de 2 månaderna även efter ägarbyte.

Det gäller ju även åt andra hållet, man kan ju inte slänga ut de hyresgäster som finns i ett hus direkt bara för att man köpt huset.
 
Sv: Hjälp uppsägningstid när gården ska säljas?

Om du vill flytta så säg upp stallplatsen stå kvar under din uppsägningstid.
Det var ju inge akut sa du så jag finner ingen anledning till att betala dubbla stallhyror.:cautious:

Och stämningen kan du hjälpa till och lätta upp genom att ha ett glatt humör med dig in i stallet=)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 790
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 783
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp