Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Ursäkta konstigt inlägg men jag behöver lite hjälp :laugh:

Historia: Under ponnytiden hade jag en mycket speciell d-ponny på foder under 3 år. Ingen drömponny snarare tvärtom! Han var odräglig från början, sparkade bet och jagade ut folk från hagen. Ful var han också den ända muskeln han hade var en gigantisk svanhals. Han var trögare än en halt snigel att rida.:D
Men jag fick till han väldigt bra på dessa år, han blev ganska snygg, fin framåtbjudning och han blev snällast i hela stallet! :) När jag gick upp på storhäst så såldes han av ägaren och har sedan dess varit hos en del olika ägare,fodervärdar. Nu ägs han av en ridskola och ska säljas.

Min nuvarande situation: Har eget stall 10boxar+ nybyggd lösdrift med plats för 4 hästar. Jag äger 6 stycken hästar. Varav 2 är i ridbar ålder.
Jag har egentligen inget behov av en ponny, men jag tycker att denna ponny flyttat runt så mycket. Och att låta han få ett sista hem skulle kännas bra. Ponnyn i fråga är 15 år och håller inte som ridponny. Om jag skulle köpa han tänkte jag att han får gå med 1-2åringarna på lösdrift som sällskap.

Är det någon mening att köpa tillbaka han? Skulle ni köpa tillbaka eran gamla ponny/häst om ni fick chansen?:angel:

Ja det skulle jag! Hade jag den möjligheten som du har hade jag lätt gjort det, stod själv vid ett val i somras, min dponny jag haft i 6 år var åter tillsalu, tänkte köpa henne men hon har fortfarande några år kvar på tävlingsbanan och jag hade inte ekonomi för henne just då som tur är såldes hon tillbaka, dit jag en gång sålt henne till så jag vet att hon har det bra men jag hörde dock av mig och sa att om det nu i framtiden skulle bli försäljning vill jag veta det.

Letar efter min bponny utan resultat han är säkert död men han hade jag lätt köpt tillbaka också bara för att han ska få ett fint sista hem.

Så för att svara på din fråga, JA :)

EDIT: Ser nu att du köpte honom, vad kul :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Fantastiskt att du tagit hand om din gamla vän igen! Så som det borde få vara, en härlig ålderdom där man är älskad och vårdad!

Jag hade chansen att köpa en gammal sköthäst som jag tyckte mycket om! Helst ville jag köpa honom redan för 10 år sedan -när han först såldes från min hästägare, men då hade jag inte råd. Han är hela 22år iår(fortfarande till salu tror jag, för en spottstyver) men vad skall man med en 22årig gammal gubbe till när man redan har 5 hästar? Jag önskar honom inget hellre än en härlig ålderdom, men det dyra med en häst är inte inköpet utan driften! Att köpa en 6e häst som dessutom inte "duger något till" kan jag inte motivera för familjen eller för min egen plånbok -hur mkt jag än tycker om hästen så är han idag inte mitt ansvar. Låter så jäkla elakt -men jag vill inte köpa på mig problem... O även om man köper en gammal häst som i mitt fall är frisk så behöver den jobba, behöver den jobba behöver den skor, skoning är dyrt... suck. Om man ändå vore gjord av pengar! :arghh:
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Du gjorde helt rätt skulle också ha gjort ett köp om jag var i dina kläder
 
Sv: Hjälp..skulle du köpa tillbaka din gamla ponny?

Åh, vilken härlig historia :)


Har själv varit i tankarna att köpa tillbaka "min" ponny som jag hade på foder i några år. Och nu kommer ju de tankarna tillbaka som man hade då.
Hon satte verkligen sina spår.
Sålde henne åt ägaren 2006 för att jag skulle plugga. Köpte stor häst 2008, och vintern 2011/2012 blev ponnyn till salu igen från ridskolan som hon då stod på (hon var på 3 olika ställen efter att jag hade sålt henne). Funderade länge på om jag skulle sälja min häst för att köpa tillbaka ponnyn. Hyrde henne en gång för att bara få testa att rida henne igen :D! Men jag avvaktade ang köp eller inte av lite olika anledningar.
Någon månad senare, tror det var i jan eller feb 2012, blev jag uppringd, de hade tagit bort henne pga av kolik med flera komplikationer på det. :(

Så klart tänker man, och hade jag haft henne hade hon kanske inte fått kolik.
Men å andra sidan så känns det faktiskt ganska skönt, nu är det fullt fokus på hästen istället, jag kan inte köpa tillbaka ponnyn. Hon betydde väldigt mycket för mig, men jag älskar min häst oxå!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
T
Hästmänniskan Nu ska jag köpa häst och har varit runt och kollat litre men inte hittat något intressant än. Min stora fråga är om jag ska köpa ponny...
Svar
19
· Visningar
1 752
Senast: ZOFUS
·
Hästmänniskan Jag sålde en ponny i torsdags och efter fem timmar så gav nya ägarna upp och var ungefär hysteriska, då ponnyn var rädd för deras sto...
Svar
17
· Visningar
2 212
Senast: nocki
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp