Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

P

Plogflickan

Hejsan!
Är det någon som vet om det finns att köpa hösilage i mindre plastade påsar?? 40-50 kg?
Har alltid gett hö, men min nuvarande häst verkar vara damm känslig, och har börjat hosta av dammet i höet.
Jag bor i Hälsingland, så är det någon som vet nåt om det?
Allt om hösilage är jag intressera av, kan nog ej köpa de vanliga stora balarna då det är bara min häst som är känslig och de öviga ej vill var med på silaget.
 
Sv: Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

Plogflickan skrev:
Hejsan!
Är det någon som vet om det finns att köpa hösilage i mindre plastade påsar?? 40-50 kg?
Har alltid gett hö, men min nuvarande häst verkar vara damm känslig, och har börjat hosta av dammet i höet.
Jag bor i Hälsingland, så är det någon som vet nåt om det?
Allt om hösilage är jag intressera av, kan nog ej köpa de vanliga stora balarna då det är bara min häst som är känslig och de öviga ej vill var med på silaget.

En i mitt stall köpte 30 kg höensilage. alltså balar med 30 kg.
Det är dock mycket dyrare med små eftersom plasten är dyr
 
Sv: Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

Hoppas du hittar något, hör med bönder (borde väl finnas) och andra hästägare runt om så du får småbalar. Jag köper in balar på ca 40 kg och det kostar ca 2 kr kg plus frakt hem, men det är det värt.

Du bör även kolla stallet, dammigt spån och halm gör inte saken bättre för hästen. Dammfritt spån och torv, mycket utegång, låta bli att sopa när hästen är inne t ex är saker att tänka på.
 
Sv: Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

Har du provat att vattna höet innan du ger det till hästen? det gjorde vi till en häst i stallet. Bästa är att använda en vattenkanna och blöta höet ute, sedan ta in det till hästen, det blir inte så blött i boxen då.
 
Sv: Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

810110 skrev:
Har du provat att vattna höet innan du ger det till hästen? det gjorde vi till en häst i stallet. Bästa är att använda en vattenkanna och blöta höet ute, sedan ta in det till hästen, det blir inte så blött i boxen då.

det räcker väl inte att vattna med en vattenkanna? :angel:
jag har hört det ska ligga i blöt i en halvtimme?
 
Sv: Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

Jag bor i Gävleborg och köper 30-kilosbalar hösilage, är mycket nöjd. Tyvärr har tjejen jag köper av inget mer att sälja, men jag vet fler i närheten som köpt så nog borde det finnas att få tag i väl?

I övrigt kan jag råda dig till att ha hästen ute så mycket det går, min är ute mer nu och hostar inte än, men jag bara väntar och hoppas att det aldrig kommer.....

Vattna hö kan gå, man hör olika tycker jag men en i stallet blötlägger i en plasstunna över natten till morgonen, och det verkar fungera, ser inte ofräscht ut eller luktar illa iallafall, jag vet ju inte om näringsämnena lakas ur förstås.

I övrigt har jag provvat carrageenalger och är mycket nöjd, men det där finns det ju också olika uppfattning om.

Vitlök och äppelcidervinäger är andra billiga huskurer, allmänt stärkande men som jag personligen inte vill ge i för stor mängd pga magen.

Lycka till
 
Sv: Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

Vart bor du då?? ok..jag såg nu...men där bortigenom borde det inte vara svårt att få tag i
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

Been there....Var noga med att hästen får vara ute mycket,kolla så ventilationen i stallet är bra,blöta all mat du ger,kraft som grovfoder o försök att inte sopa,mocka o göra andra saker som dammar när hästen är inne...min pålle fick "astma" o jag körde stenhårt på att få dom andra i stallet att tänka ett steg längre,just me sopning o så.o jag bostade honom ute,skakade halmen ute innan jag strödde osv osv...har dom väl börjat hosta är det svårt att bli av med..men jag lyckades :banana: ..men nu står jag i ett stall me bra vent o så..jag bytte oxå till ensilage o det var bra..det jobbiga var bara att eftersom han inte åt upp allt direkt, o under dom varma månaderna, så blev det snabbt dåligt o jag fick kasta hö för hundra tals kronor..så nu har jag bytt tillbax(dels därför jag står i ett bättre stall,ur hostsynpunkt,o dels för att deras hö är väldigt bra)till vanligt hö igen, som vattnas givetvis..Och min häst var ganska illa ute med hostan o så(han hostade slem o hade "kvarklaner" nästan på :cry: )Men det går att fixa problemet, men det gäller att agera snabbt..hoppas det ordnar sig*håller tummarna*
 
Sv: Hjälp mig, min häst har börjat hosta.

810110 skrev:
Har du provat att vattna höet innan du ger det till hästen? det gjorde vi till en häst i stallet. Bästa är att använda en vattenkanna och blöta höet ute, sedan ta in det till hästen, det blir inte så blött i boxen då.

Vattnat hö är inte särskillt lämpligt om man vattnar det för att hästen redan har börjat hosta. Med största sannorlikhet är höt inte särskillt bra hygieniskt, och att vattna det gör ju inte saken bättre. Att vattna med kanna hjälper tyvärr inte heller.

Om man ska vattna höt så är det mest effektiva utan att tappa näring att blötlägga helt i 30 min och sen fodra direkt. Det börjar snabbt bildas äckliga bakterier i blött hö, så det ska inte stå framme blött.

Jag köper småbalar hösilage (25 kg). Det finns både Horse Hage och Equi Forage som märken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 036
Senast: Görel
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 580
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp