Hjälp med att beräkna foder!

towe

Trådstartare
Hej!
Försöker här få hjälp med förslag på foderstat till dessa två hästar, om någon vänlig själ har tid! Båda häsarna har lite svårt att hålla hull men behöver bygga muskler, båda blir lätt nerviga av för mkt kraftfoder.

Ensilage

Torrsubstans 66%
Smältbart protein, foder 31 g/kg foder
Energi, foder 6.7 MJ/kg foder

Råprotein 84 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 48 g/kg torrsubstans
Energi 10.1 MJ/kg torrsubstans

Hästarna är:
Ridponny, ca 350 kg, tränas i hoppning

Halvblod, 500 kg, lätt träning

Gärna ett alternativ med kraffts full foder och ett alternativ med havre + betfor.
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

puttar försynt upp i ett sista desperat försök :o
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Vilka foderstater står de på nu?
Hur ser de ut på dem?
Står de på halm som de äter av?
Har du några mineralvärden på silaget?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Hej!
Har tyvärr ingen mineralanalys. De står på halm och får ungefär 14 kg ensilage. Halvblodet fick ca 2 kg krafft groov när hon tränades. Nu har hon stått på vila ett tag och har då endast fått ca 1 kg hackad lucern. Ponnyn får havre och betfor men jag vet tyvärr inte hur mkt (inte min ponny).
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Okej.
Börjar med halvblodet då.
Det han står på nu ger ca 102 MJ, MJ/Smrp kvot på 5,2 vilket är för lågt, alltså för lite protein.
Den kvoten bör/ska ligga över 6 (6 g Smrp mer MJ).

Förslag med Krafft:
12 kg Silage
1,5 kg Krafft Lusern Hack
800 g Nya Krafft Groov

Det ger 101 MJ, och en MJ/Smrp kvot på 6,2. Då gör det inget att han äter lite halm från bädden eftersom kvoten ändå stannar över 6.

Förslag med havre/betfor (ändrar bara kraftfodret här):
12 kg Silage
1,5 kg Krafft Lusern Hack
300 g Havre
300 g Betfor
250 g Sojamjöl ELLER 300 g Krafft Protein (gör en skildnad på ca 1,5 MJ vilket inte gör så mycket)
+ ev halm.
Det ger ca 102 MJ, och en MJ/Smrp kvot på 6,2 (lägre kvot om han äter halm)


Och så till ponnyn. Jag är osäker på hur mycket MJ ponny behöver.
Jag kör på 93 MJ eftersom han står på runt 93 MJ i silage nu + havren och betforn (som jag inte vet mängden på).

Förslag med Krafft:
11 kg Silage
1,5 kg Krafft Lusern Hack
600 g Nya Krafft Groov
+ ev halm.

Det ger 93 MJ, och MJ/Smrp kvot på 6,2 (lägre kvot om han äter halm)

Förslag med havre/betfor:
11 kg Silage
1,5 kg Krafft Lusern Hack
300 g Havre
200 g Betfor
200 g Soja ELLER 250 g Krafft Protein
+ ev halm.

Ger 94 MJ, och MJ/Smrp kvot på 6,2 (lägre kvot om han äter halm)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Tackar! :bow:
Finns det något annat jag kan byta ut den hackade lucernen mot?
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Det är väldigt mycket att 93-94 Mj till en ponny, om den inte är riktigt svårfödd eller tränar på elitnivå.
Min arab (1,50 hög, 450 kg) som tränas/tävlar i galopp äter 91 Mj nu och tränas duktigt därefter, i full kondition kräver han mellan 110-120 Mj för att se schysst ut och klara träning/tävling.
Vad är det för ras på denna ponny? Blev nyfiken eftersom den kräver en hel del Mj.
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Jo det tyckte jag också (enligt min behovsräkning la det sig på 60, kanske lite mera). Jag skrev ju att jag var osäker.

MEN jag räknade på det eftersom ponnyn stod på det förut (14 kg silage = 87 MJ + havre och betfor)
och det stod inget om att ponnyn verkade må dåligt av det.
Jag tycker heller inte om att lägga mig i allt för mycket angående vad folk ger sina hästar i energimängd mm.

Vår vblvalack som "bara" går i lätt träning, kräver just nu 95 MJ för att inte tappa hull.
Skulle tippa att han gick upp mot 145 när han var i full tävlingskondition (trav).

Bruksnordisen däremot går på 63 MJ (samma träning som valacken) och är nästan liiite mullig :p ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Passar på att fråga (lägger mig i även om jag inte gillar det.. ;) )
hur fungerar ponnyn på så mkt energi? Som BJÖRKIS sa, det är mkt energi till en ponny.
Säg till om du vill ha en foderstat med mindre energi till ponnyn så fixar jag en.

Ja, ja. Svarar på din fråga om man kan byta ut lusernet mot något.
Men om de blir nerviga av för mycket kraftfoder är det nog bättre med lusern trots allt, det är ju grovfoder och inte kraft?
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Jag är lite osäker på om ponnyn får i sig 14 kg ensilage. Jag har bara gjort en grov beräkning på hur mkt som går åt. Ponnyn är som sagt lite svår att hålla hull på men för tillfället är han fin. Men det är ju lite svårt det där med magra, heta hästar...

Mitt halvblod har alltid tidigare varit fin på ca 2 kg krafft groov och ca 12 kg ensilage men det var ju förra året med ett annat värde (som jag inte har). Nu chansade jag med lucernen eftersom hon magrade av under vilan. Skulle helst slippa mer än ett krafftfoder (fullfoder).
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Ponnyn är en stor c-ponny, svensk ridponny med arab i sig då. Jag vet inte så mkt mer än att har lite svårt att få hull samt att han blir ganska pigg lätt.
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Hur yttrar sig piggheten? Blir ponnyn besvärlig att rida, nervös? Eller bara allmänt pigg att rida/hantera?
Som jag tidigare sa, det är mkt Mj till en ponny, men är den svårfödd kanske det inte är så mycket för just den.
Men det låter väldigt mycket i mina öron, huvudsaken är att den mår väl och håller hull och massa.
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Du hade inga mineralvärden?

Hur ser hon ut i hullet (vid revbenen) på foderstaten hon får nu?

Ett förslag, som ger 97 MJ (kvot 6,2):
13 kg silage
1 kg krafft grön pluss (fd "breed")

eller: (ger 101,6 MJ, kvot knappt 6,2)
13 kg silage
1 kg lusern
0,6 kg krafft grön pluss
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Inga mineralvärden tyvärr. Just nu börjar hon bättra på sig men hon har varit tunn över revbenen. Hon hade en period med taskig mage så det kan bero på det att hon tappade mkt. Intressant med grön pluss, är det ett fullfoder?
En period fick hon krafft sport för att jag tyckte att hon inte riktigt hade orken när jag började hoppträna henne, men det är som sagt svårt det där med balansgången. Nu ska hon sättas igång efter ca 2 månaders vila och hon får gärna vara lite lojare i början :-)
 
Sv: Hjälp med att beräkna foder!

Jag "tycker om" krafft grön pluss (hette förut breed). Dollar fick det i sensomras+början av hösten, då betet var överväxt osv.
En annan i stallet övertalade jag att ge krafft plus grön, och den hästen såg MKT finare ut efter ett tag (proteinbrist..).

Det går bra att ge det med bara hö, men jag tror att det står på hemsidan att det ska ges med havre (passar det med höet så behöver man inte alls ge havre ju!).
Min häst fick bra ork/satte muskler, men blev inte nervig eller piggare än vanligt (havre skulle jag tex inte våga ge henne *flin*).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 565
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp