Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Så väljer du att skaffa en hund till idag gör du det och vad din sambo tycker om det spelar ingen roll?

Jag tar ansvar för min hund idag och är beredd att göra det även för den andra om det blir en till hund till mig, men vi delar fortfarande bostad och jag vill att även min sambo ska trivas hemma. Jag vill inte heller köra över honom i beslut som påverkar även hans liv.

Själv tycker jag inte alls det är roligt att ha hund och ta hela ansvaret själv. Bara en sådan sak som dammsugning blir ju problematisk eftersom det är mina hundar och inte min sambos. Dvs. jag får sammsuga jämt. Med min förra sambo gick jag till och med hem på lunchen för att rasta hunden/hundarna fast han var hemma för att han inte brydde sig. Så vill man inte ha det. Det är trevligt om man delar i alla fall lite på ansvaret...

Eller den gången jag somnade och vaknade tidigt på morgonen och hunden inte fått någon kvällspromenad *suck* Vaddå??
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Men ditt ex var ju dum i huvudet. Det handlar inte om att han inte ägde hunden, det handlar om att han är dum i huvudet och saknar empati. Han går ju inte ut med hunden för din skull, utan för hundens skull.

Jag hade absolut bytt ut min sambo ifall han inte hade empati med djuren jag hade. Hemma hos oss är det alltid sambon som går morgonpromenaden eftersom det är han som går upp först i 99,9% av fallen. Jobbar jag eller är bortrest är det klart att han går ut med hundarna. Någonting annat är ju helt oförståeligt som frisk människa!!

Klart att jag pratar med min sambo och frågar vad han tycker och jag respekterar vad han tycker. Men han har ingen bestämmanderätt som utesluter att jag inte kan skaffa hund utan hans godkännande. När man lever med mig accepterar man mig som jag är. Då får man ta det som kommer också. Precis som jag respekterar honom och får ta det kan kommer med. Tillsammans skapar vi ett liv med de förutsättningarna vi har.

Han klagar inte på att jag köper en hund till, precis lika lite som jag klagar på att han jobbar utomlands i veckor i taget ibland.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Kanske det, men driva hare, rå och andra lämpliga drivbara vilt duger de inte till och rå får de nog inte ens jaga.

Han vill ha en drivande hund att jaga med och då är det ju i den gruppen de måste kika efter en hund om det blir så. En kompromiss som innebär att ingen av dem får ens i närheten av vad de egentligen vill ha duger inget till.

Men sen är ju frågan om sambon har någon jaktmark? Har han ingen jaktmark utan bara intresset och sen skaffar sig en drivande hund är de ju ganska låsta...
Ska man bli bjuden på jakter är det iaf här lättast om man har apportör alt. en kortdrivande hund. Jag kör mina weimaraner som kortdrivare på hjort, de respekterar viltet och det är inga problem. På hösten apporterar vi ankor för div. markägare.
Nu behöver jag en bättre drivare och då blir det en TJT, just eftersom det är mitt behov, så jag förstår hur ni tänker.

Jag återkommer till ett av mina förslag, border terrier.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Jag ska försöka svara på flera frågor samtidigt.

Ramona. Jag respekterar min sambo. Han respekterar mig. Om han vill jobba utomlands i flera veckor så kollar han med mig först om det är ok med mig. Om jag vill ta hem en hund till så vill jag veta först att det är ok med honom. Så ser vår deal ut, det är rättvist och så vi vill ha det. Att du har en annan uppgörelse med din sambo spelar för mig ingen större roll? Genom alla de inlägg du och jag har skrivit till varandra här på buke så är det extremt klart för mig att du och jag tycker olika i många frågor. Om du vill råda mig i min situation uppskattar jag om du försöker sätta dig in i den och inte bara utgå ifrån dig själv. Blås inte upp det här till en maktkamp är du snäll.

Lady_vip. Vi har i dagsläget inga egna marker men som jag skrev innan har jag en styvfar med egna marker som velat skaffa just en fauve själv. Sambon har själv släkt med marker. Någon hund finns dock inte i sällskapet på någon sida idag.

Brandgul. Jag förstår vad du menar och en orsak till att jag gillar min sambo så mycket som jag gör är att för att han köpt "hela paketet" med mina djur. (Det är bara fleeeer djur som svårt... :p) Han hjälper, stöttar och assisterar mig med mina djur. Vi hade bara dejtat en månad när han var med och stod bredvid mig när Billie avlivades.

Jag är faktiskt inte helt säker på vad det är för hund sambon vill ha, och det vet han nog inte själv heller. Fauven var mitt förslag eftersom jag fått en gott intryck av rasen via Gnist. Han har pratat mycket om fågeljakt men säger att han vill börja med hare och rådjur.

Idag har jag sett exempel på att man kan jaga älg och rådjur med stötande golden? Helt nytt för mig, någon som har någon erfarenhet av det? Jag behöver lära mig mer om jagt jag också inser jag.

Jag har haft en toppendag idag. Har tränat viltspår med Loka och träffat två för mig nya instruktörer som har en sån gedigen erfarenhet och kunskap att det inte går att föreställa sig. De har visat ett sånt engagemang och jag kände mig så välkommen att få lära mer att jag nu planerar anlagsprov med Loka i juni och att vi efter det ska se om de kan hjälpa mig få fason på apporteringen och även skott-träning.
Så här mår jag just nu: :bow::love:

Efter idag så tror jag faktiskt att jag kan vänta med min spanska vattenhund och inte riktigt ge upp om Loka ännu. När jag ser en nästan 70årig instruktör skoja runt och stolt presentera sina jakthundar så känner jag att jag har ju faktiskt tid på mig.

Men mer om jakt behöver vi lära oss och nästa gång så tar jag med mig sambon att träffa dessa underbara människor. Kunskap skall insupas! :banana:
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Du skrev något om din styvfar innan.. det finns ingen möjlighet att han kan skaffa jakthund annars, som din sambo kan vara med och träna? Nu vet jag ju ingenting om er relation till styvfar eller hur långt bort ni bor från varandra, men en tanke som slog mig när jag läste igenom tråden.

Kul för övrigt att det känns bra för dig just nu :laugh:
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Klart en golden kan funka som stötande! Vi har flera labbar som går som stötande när vi jagar, vissa är iofs "skräphundar" :p

Men den labben jag är uppväxt med gick enbart som stötande (utan skall dock) och som attackhund i drevet, dvs hon fällde skadade djur. Det var ju iofs för att hon inte dög till något annat, men vår dåvarande jaktledare såg hennes potential (plus att hon hade en legendarisk pappa som funkade på samma sätt) och då utvecklade de hennes skärpa.

Så retriversen kan funka till det mesta faktiskt. En av mina jaktkompisar hade en skitbra golden som drev med skall, tyvärr dog han under en jakt för några år sen, men han funkade väldigt bra som stötande.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Om min styvfar hade haft möjlighet att skaffa jakthund så hade han gjort det. :)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Intressant, hade jag ingen aning om att de kunde fungera så.

Vi ägnar helgen åt att prata och göra research så får vi se sen var vi hamnar. :)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

En bc kan fungera som stötande och apporterande (vår gör det) likaväl som att en jämthund kan fungera som trädskällare eller en malle fungera som ren soffpotatis och sällskapshund, men att köpa en bc/jämthund/malle baserat och med med förhoppningar på att de kan ha de egenskaper som krävs för att göra något annat än vad de avlas för är det väl ingen som gör eller rekommenderar hoppas jag?

Det är som upplagt för besvikelse från någon att tänka så anser jag.

För mig finns bara alternativet att de gemensamt måste komma fram till om han ska ha en drivande hund eller om hon ska ha en spansk vattenhund att tävla med och ffa att den som då "blir utan" hund nu är helt ok med det beslutet.

Är sambon ok att vänta några år på sin drivande jakthund så får ts sin spanjor och är han inte det (och vice versa såklart) får de båda vänta tills tiden är rätt.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Ska vi ha en jakthund så blir det ju en med goda förutsättningar att bli en bra sådan.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Då ska du inte titta på retrievers eller terriers eller andra icke drivande raser när det är en drivande hund som behövs.

Däremot finns det ju andra raser av de mindre drivande raserna som kan vara aktuella, även om jag såklart förordar fauvarna eftersom jag äger några stycken och jagar med rasen.

Kortdrivare (som avlas för det och inte raser som kanske kan fungera) kan ju också vara aktuella.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Ramona. Jag respekterar min sambo. Han respekterar mig. Om han vill jobba utomlands i flera veckor så kollar han med mig först om det är ok med mig. Om jag vill ta hem en hund till så vill jag veta först att det är ok med honom. Så ser vår deal ut, det är rättvist och så vi vill ha det. Att du har en annan uppgörelse med din sambo spelar för mig ingen större roll?
Inte alls. Jag bara förklarar hur jag ser på saken och hur vi har det så att du får en insyn i hur andra människor lever och att det kanske inte alls är en självklarhet att man måste få ett godkännande av sin partner för att göra någonting.

Genom alla de inlägg du och jag har skrivit till varandra här på buke så är det extremt klart för mig att du och jag tycker olika i många frågor.
Jag är inte en sämre människa än att jag kan ändra mig ifall jag hittar ett sätt som verkar bättre.

Om du vill råda mig i min situation uppskattar jag om du försöker sätta dig in i den och inte bara utgå ifrån dig själv. Blås inte upp det här till en maktkamp är du snäll.
Maktkamp handlar det verkligen inte om. Däremot tycker jag inte att jag måste sätta mig in i din situation för att kunna ge dig råd. Vad jag behöver göra är att förstå ditt tankesätt. Jag tycker också att jag kan ifrågasätta det tankesättet för att få dig att tänka till om hur du tänker. När människor granskar sig själva och ifrågasätter sina val så kommer de fram till den bästa lösningen, är min erfarenhet.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Instämmer. :) Jag vet att sambon har tittat lite på beagle också.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Inte alls. Jag bara förklarar hur jag ser på saken och hur vi har det så att du får en insyn i hur andra människor lever och att det kanske inte alls är en självklarhet att man måste få ett godkännande av sin partner för att göra någonting.

Jag skrev redan i första inlägget att ett av mina alternativ var att köra över sambon och göra som jag själv ville så uppenbarligen är det ingen självklarhet att man måste ha ett godkännande.
Jag har gott om exempel på folk i min omgivning som gör saker utan att bry sig om huruvida partnern är med på noterna eller inte. En sån människa vill jag varken leva med eller vara själv, det är ett medvetet beslut som jag har gjort sedan länge.
Tillbaka till hundfrågan tack.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

såg du vad jag skrev om beagle?
De har haft två som jag träffat, totlat olika i sättet men ack så härliga hundar :love:
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Ja att det är en rolig hund som går att träna agility med.

De alternativ vi står inför är
1. jag skaffar mig en spansk vattenhund (för det är det jag vill ha)
2. sambon skaffar sig en jakthund (vilken ras det då blir är en annan fråga)
3. ingen hund alls, for now...

Kommer inte längre än så utan att prata med sambon så uppföljning kommer efter helgen.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

aaw :love:

Skulle så gärna vilja ha en. Men vi jagar inte o är ointresserade av spår o sök så det vore nog inte lämpligt.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

vet din sambo om att du blir ledsen om du inte får köpa en hund till dig själv? hur resonerar han kring det? om jag utgår från mig själv så finns det inte riktigt på kartan att jag inte skulle få köpa min nya tävlingshund. om jag låter bli för min sambos skull så kommer det nog alltid finnas en besvikelse och bitterhet över att min sambo agerade bromskloss. jag vill inte känna så inför min sambo. och jag tror inte heller att han vill det. att vänta 8 år för någon annans skull är en mycket stor uppoffring och det är lite svårt att matcha...

jag vet inte om du har skrivit det innan, och jag har missat det, men vad är det han tror blir så jobbigt med tre hundar, jämfört med två? om han jämför det, med alternativet att du måste göra en så stor uppoffring, vad säger han då?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 744
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: Lillo
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 969
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 053
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp