Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Ja det är kul med ett gemensamt projket och det är ännu mer spännande att vara med och jaga nu när det är ens egna hund som är i skogen!

Dåså - då är du halvvägs där! - med skjutningen alltså!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Så väljer du att skaffa en hund till idag gör du det och vad din sambo tycker om det spelar ingen roll?
Visst spelar det roll vad han tycker, men han har egentligen ingen bestämmanderätt i vad slutresultatet blir. Han får gilla läget helt enkelt. Däremot hade jag inte tex sålt vår gemensamma bil och sen köpt en ny utan att komma överens med honom först. Men mina hundar är mina hundar, mina hästar är mina hästar.

Han visste att jag hade massor med djur när vi träffades och det är så det är när man är tillsammans med mig. Då får man acceptera att det ibland kommer en ny häst, att någon säljs, att det tas valpar på tikarna och att man ibland får vara med och hjälpa till när stoet fölar och jag behöver en hjälpande (oftast starkare) hand.

Ska tilläggas att min sambo inte är någon dum mespropp som finner sig i vad som helst, utan han står upp för vad han vill och tycker. Men han respekterar mig och mina intressen och skulle inte sätta stopp för någonting som jag verkligen ville. Varför skulle han det?
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Man sambo har rätt att vara med och bestämma om det ska flytta in en till medlem eller inte i det hus vi har köpt tillsammans. Eftersom det påverkar även honom.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Jag har nog missat vad det är för jakt vi pratar om? Annars finns det ju ett gäng jakthundar som är föriga och trevliga att jobba med tänkte jag. :)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Jakt med drivande hund är det som är på tapeten och det är en jaktform som är omöjlig att ägna sig åt utan hund :)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Jag har inte skrivit ut raser i tråden. :)

Den jakthundsras vi tittat på då är Basset Fauve de Bretagne som jag tror är en mycket lämplig ras för sambon att i så fall börja med.

Den andra rasen är dock den jag känner kan vara "min" och det är spansk vattenhund. Trots allt och fortfarande! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Ah, då är jag med i matchen igen. Som tips hade jag nog låtit sambon kika på ditt huvudinlägg så att han verkligen förstår hur du känner. Jag förstår att det är en svår sits ni hamnat i men det brukar gå att nå en kompriss som båda är tillfreds med till slut.:)
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Nu svarar jag utan läst de andra inläggen.

Jag tycker du ska föreslå att han får sin jakthund och du får din hund. Han får jobba med sin och du din.
Ni vill ha hundarna till olika saker och då ska inte någon behöva göra avkall på sitt tycker jag. Om man inte kommer överrens om det så klart..
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Det jag hoppas få igenom är att jag får min valp nu, han siktar på en jakthund om 2-3 år och då får vi en tid med tre hundar när Loka är lat(are) pankis och inte gör mycket (mer) väsen av sig.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

det är mycket större skillnad på att gå från en hund till två hundar, än det är att gå från två hundar till tre. vid två hundar så har det redan blivit en "flock" och en tredje hund gör varken till eller från.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Inte en fjärde heller :D

Fast det ska vi inte tala om för trollets sambo tror jag ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Om jag har fattat det rätt så är väl Loka mer eller mindre hans hund? Så vad har då du? Vore det då inte i dagsläget bäst om du fick din drömhund så får han vänta lite för att se vart det bär med jakten och så? I så fall kan ni ju skaffa en till, till honom i framtiden?



Jag har suttit i samma sits ett tag. Min sambo är KATTmänniska och tycker att en hund räcker. Dock gör det inte det för mig eftersom han inte klarar av det jag kräver av en hund träningsmässigt. Dessutom har lillskrutten problem med ryggen så allt vi gör måste skötas och planeras noga så att han inte belastas och bla bla...

Men faktiskt, så släppte sambon lite på sina "tvångstankar" angående förbud mot hund nr 2 för ett tag sedan. Varje gång jag har varit på brukshundklubben så kommer jag hem gladare än vad jag någonsin kan vara annars. När det var spårtävling ekl så var jag medhjälpare och det var dom 2 bästa dagarna på länge! Sambo var med andra dagen och på eftermiddagen när vi rastade Narmo så sa han att han märkte hur glad jag blev, hur bra jag mådde av hunderiet och att det inte alls var omöjligt att vi (jag) kan skaffa en hund till. Bara förutsättningarna kring det hela stämmer (boende, ekonomi mm) och att jag inte räknar med att han ska behöva ta ansvar för hundarna på något sätt. Klappa och gosa, ja. Promenera och aktivera, NEJ.

Faktiskt så gör det det när vi flyttar om ett par månader. Jag går upp på heltid + har mycket tid på dagarna för en ny bebis. Jag har hittat en uppfödare som jag verkligen "klickat" med + att dennes tik verkar vara något i hästväg vad gäller rasen! Jag får snart träffa dem och beskåda henne med egna ögon och jag längtar!

Jag hoppas bara inte att sambon ändrar sig... igen.

För mig när det gäller val av hund så vet jag med mig att jag inte nöjer mig med "det näst bästa". Är det en hund av vallhundsras jag vill ha så kan jag inte skaffa mig en "klumpig" rottis med hårt pannben. Hunden i sig skulle säkert bli helt underbar och älskad, men alltid bara vara just det näst bästa och jag skulle undra hur det hade varit om jag valt på annat sätt.

Därför ställer jag mig lite frågande till hur det blir för dig om ni skaffar jakthund som bara verkar vara just "det näst bästa"?
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Jag funderade hela kvällen på det jag också, hur det skulle kännas med en "kompromiss". Jag vill ju inte gå och vara sur/bitter/besviken utan blir det så här så måste jag acceptera läget så att jag kan göra det bästa av det sen.

Blir det en jakthund så får jag nog släppa tanken på att det är min hund, det får då bli hans hund. Dvs han bär huvudansvaret och jag kan bara ägna mig åt det roliga, det jag själv känner för att göra. Så som han har det idag med Loka (även om de har klickat och han gärna aktiverar/promenerar henne så är det ju mitt ansvar att hon faktiskt kommer ut alla gånger).
Och själv får jag då välja att satsa på ridningen istället och acceptera att det dröjer innan jag får min hund.

Men visst känns det lite orättvist att det är jag som planerar, drömmer, tjatar, argumenterar och han som protesterar, kommer med motargument och i slutändan är det han som får hund... Det är ju ingen kamp men nog känns det som att det är han som kommer ut som vinnare ur det här. Oavsett hur det går - jakthund eller ingen hund alls. För att köra över honom och skaffa det jag vill ha är inget alternativ för mig.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Å andra sidan är det ju kul att han får en chans att upptäcka hundvärlden han också. Glädjen i att ha en egen hund och se "frukten av ens arbete".
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Vet du, jag tycker att ni ska tänka om rasmässigt...

Just det problemet ni har har jag varje gång jag funderar på hund, jag vill ha en hund som jag kan träna BHK-träning med och en jag kan jaga med. Nu vet du ju vad min kompromiss blev, men det finns så många andra alternativ! Jag har egentligen missat varför det inte är aktuellt med en ny golden...? En sån hund som ex en Spinone är ju också kul, eller varför inte en spaniel?

Man behöver ju inte skaffa sig någote extremt, men det finns ju gott om jakthundar som är fullt dugliga som träningshundar inom annat. Och jag kan hålla med dig, jag hade aldrig skaffat en fauve om jag ville träna hund med lite högre mål, även om jag tycker jättemycket om rasen.

Border terrier?
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Jag har egentligen missat varför det inte är aktuellt med en ny golden...? En sån hund som ex en Spinone är ju också kul,

Kanske det, men driva hare, rå och andra lämpliga drivbara vilt duger de inte till och rå får de nog inte ens jaga.

Han vill ha en drivande hund att jaga med och då är det ju i den gruppen de måste kika efter en hund om det blir så. En kompromiss som innebär att ingen av dem får ens i närheten av vad de egentligen vill ha duger inget till.
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

Man sambo har rätt att vara med och bestämma om det ska flytta in en till medlem eller inte i det hus vi har köpt tillsammans. Eftersom det påverkar även honom.
Allting du gör påverkar din sambo - frågan är om du frågar honom i allting annat du gör.

Om du vill börja spela tennis tex, får du det godkänt av honom först? Eller om du vill köpa ny bil (om ni har en varsin) frågar du honom om det först? Säg att du vill gå ner i tid på jobbet, måste han godkänna det först? Eller ifall du vill jobba lite mer, är han med och bestämmer om det också? Är han med och bestämmer hur ofta du duschar, det påverkar ju honom? Måste han vara med och bestämma hur ofta du tränar din hund, det påverkar ju honom?

Allting du gör påverkar ju sin sambo. Jag förstår bara inte varför han har något slags veto i er familj. Jag tar hänsyn till min sambo, jag respekterar min sambo, jag älskar min sambo hur mycket som helst, jag vill min sambos bästa och jag vill att han ska må så bra han kan göra. Men, han bestämmer inte om alla detaljer i mitt liv. Han har inte den makten över mig!
 
Sv: Hjälp. En hund till - vem väljer vad det blir?

jag frågar inte om det är okej, men visst pratar vi om o disskuterar det mesta eftersom det rör även honom. Inget konstigt. Jag skulle själv aldrig köpa en ny häst bara sådär utan att stämma av o prata med honom om det. Alla lever vi olika.

TS > Jag är inte så bra på hakt, men Beagle? Kompsar har det o det är en så himla rolig hund :) De tränar lydnad o agility med honom o det går jättebra :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 744
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: Lillo
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 969
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 053
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp