Hjäälp vilken hingst ska jag välja????

monell

Trådstartare
Har ett 3 årigt sto e:Biggle 1015 u:Pamira ue: Dammen 774 - Algarve xx 791. Hon är ädel med super temperament och mycket trav och galopp, skritten är ordinär. Samarbetsvillig och lättlärd. Vill betäcka för att få en dressyravkomma. Har ni nåt förslag?? snälla hjälp mig!!!!

Bild på tjejen:

Sv: Hjäälp vilken hingst ska jag välja????

Ja du.. skriver mest för att få igång en diskussion, så kan de kloka fylla i sedan ;).
Egentligen skulle jag nog inte kalla henne dressyrstammad eftersom det till större delen är ganska kapabla hopphästar i stammen. Det skulle väl vara Krevad som sticker ut mest, han var väl mest bara snygg om jag inte minns fel. Lite humör fanns det också där. Ska visst finnas lite av den varan i Briar också, och Alme Z med för den delen. Verkade dock som ditt sto var trevligt men du kanske inte ska välja den vassaste hingsten i Sverige om du inte gillar den typen av hästar.
Visst, Biggles och Briar tävlas i dressyr så det finns ju där. Briar har dessutom klarat det ganska bra ;). (Man ska dock inte glömma att Jan Brink säkert bidragit en del med sín ridning). Briar hoppade bättre än han dressyrade på sitt bruksprov och vem vet, det kanske hade kunnat vara OS i hoppning om det blivit en annan pilot på ryggen. ;) Då hade man nog läst stammen lite annorlunda.
Många kända hingstar men jag har inte koll på mödernet. Tror jag hade valt en hingst som jag visste var multitalang och som nedärvde det. Hon är ju ung och vi vet inte heller så mycket om vad Biggles lämnar i aveln än.

Jag hade nog tittat efter en någerlunda beprövad hingst som lämnar högställda avkommor som inte är allt för långa i ryggen. Hingsten kan med fördel vara en multitalang. Inte helt omöjligt att en kille som Lambourghini skulle göra ett bra jobb på din tjej. Bara ett bud, det kommer säkert fler ;)
U

har du funderat på Ludvigs Champion? Han sägs vara en multitalang. Han är dock lite tung, men ditt sto är som sagt smäcker med fullblod i :p

Nej det är just det hon är ganska mycket hoppstamad men med mer dressyr nu på senare hingstar. Därför vill jag avla in en dressyr häst på henne, men även hennes morfar Dammen har bra blup på dressyr.

Ska kolla på den du ger på förslag så får vi se.

Fler FÖRSLAG MOTTAGES TACKSAMT!! :bow:

Hon är ju onekligen ganska lik sin morfar.
Skulle satsa på en hingst med bra halsansättning och bra överlinje om jag ska döma efter bilden, men det är ju lite svårt att se så som hon står. Kan du tänka dig import skulle jag fundera på Hampton. I alla fall skulle jag satsa på en multitalang precis som någon tidigare i tråden sagt. Men eftersom du verkligen vill ha en dressyravkomma så kan du ju både välja dressyrhingst som hoppar bra (som Hampton) eller hopphingst med bra gång t.ex. Nobel (kanske dumt i och försig om hon har dålig skritt då det är hans sämsta gångart), New Balance, Cuper (verkar nedärva bra gång om man tittar på årets 3-årstest), Aerline H, Bourbon (dåliga gångartsbetyg med placeringar i GP dressyr), Alcatraz (har visserligen lite dålig dräktighet, men bra villkor så man kan ju testa) eller Ludwigs Champion. Om hon har kort hals går kanske New Balance och Cuper bort, svårt at se på bilden.
Chirlon och Rambo kan också vara något.

Jag vill bara lite för skojs skull skriva in Lambos blup som inte är så pjåkiga om man letar multitalang:
(lite info hittar du här http://www.svenskahalvblodshingstar.se/lambourgini1028_information.htm
Jag har sett många bilder på Lamboavkommor (inte sett live) och de ser riktigt fina ut! Jag kan inte sätta fingret på det men de "syns", jag har inte sett en enda som inte har fin typ och jättevackert ansikte. Vad jag kan komma på här på Buke så Masse har fött upp en bunke av dem, och Görel en.

BLUP-index Antal avkommor i
Delindex exteriör Delindex dressyr
ben typ mkh skritt trav galopp temp G Medelfel
104 118 -0,4 112 128 122 129 13

Delindex hoppning Huvudindex (tävling)
teknik h temp h Medelfel dressyr hopp Medelfel D Medelfel H
117 116 13 120 103 16 14

Dammens siffror som jämförelse:
BLUP-index Antal avkommor i
Delindex exteriör Delindex dressyr
ben typ mkh skritt trav galopp temp G Medelfel
86 96 -1,9 108 104 112 107 8

Delindex hoppning Huvudindex (tävling)
teknik h temp h Medelfel dressyr hopp Medelfel D Medelfel H
125 130 8 87 117 14 8

Bara lite på skoj. Dammen var i första hand hopphingst och han har fina blupp i hoppning. Lite över medel i dressyr och styrkan ligger i galoppen, och det är ju kanon med en bra galopp på en dressyrhäst!

Blupen kan du studera här: http://asvh.se/document/blup_gang07.htm
det är dock inte hela sanningen, men en fingervisning.

Jag håller med om att Alcatraz säkert hade varit kanon till detta stoet men jag vågade inte föreslå honom pga fertiliteten, annars är han min absoluta favorit totalt (ever:love:) och jag tror att det hade passat ditt sto, det skulle bli lite halvfeg linjeavel på Alme Z, men det tror jag inte skulle vara till nackdel på det avståndet.

Hampton verkar också vara en hingst som jag inbillar mig skulle passa. Men han är ju så ung ;), samma med Ludwigs Champion.

Chirlon och Rambo är två herrar som man nog bör lägga på ett sto med trevligt temperament och det verkar stoet ha, men jag vet inte hur det kan slå med resten av stammen. Fast mamman praglar ju så det kan kanske bli bra? Båda har visat att de själv är multitalanger, jag vet att Ramboavkommor ofta kan hoppa. Även om han ligger på medl i Blup. I samma krokar ligger Chirlon.
Största nackdelen med Chirlon är hans blup på typ och ben, 91 och 95. Dammens benblup ligger lågt (86), hittar ingen blup på Biggles än, men hur är stoets ben?

Nobel var inte ett dumt förslag alls faktiskt..
U

Jag kan bara säga att min Lambounge (ue Ceylon) hittills rör sig väldigt väl! Han har lätta och luftiga gångarter, galoppen är rund och skulle göra sig väl på en dressyrbana. Mamman har en riktigt god skritt, vilken han verkar ha ärvt, men hans trav är luftigare och galoppen rundare än mammans.

Men vad bra med förstahandsinfo :). Jag kan ju bara berätta vad jag sett på bild. Grattis till en fin föling förresten. Själv får jag vänta vidare ett bra tag till.
U

Har ett 3 årigt sto e:Biggle 1015 u:Pamira ue: Dammen 774 - Algarve xx 791. Hon är ädel med super temperament och mycket trav och galopp, skritten är ordinär. Samarbetsvillig och lättlärd. Vill betäcka för att få en dressyravkomma. Har ni nåt förslag?? snälla hjälp mig!!!!

Är hon visad på 3-årstest iår? Av omdömet därifrån kan du få fingervisning om hur du ska tänka vid val av hingst.

Av bilden att dömma är hon lite outvecklad och tunn (mer mat behövs).
Välj en stor hingst, gärna med bra framparti, till henne.

Är hon visad på 3-årstest iår? Av omdömet därifrån kan du få fingervisning om hur du ska tänka vid val av hingst.

Av bilden att dömma är hon lite outvecklad och tunn (mer mat behövs).
Välj en stor hingst, gärna med bra framparti, till henne.

Tyvärr kunde hon inte visas på 3 års, vi var anmälda men fick stryka oss pga att hon fick nässelutslag och var tvungen att få cortison.

Mer mat kan hon inte få för hon får FRITT med hö (nu har de börjat äta gräs) FRITT med hackstrå lusern och 1 kg korn och 5 dl kli. Och det orkar hon inte äta upp. Hon är i en växtperiod nu och då brukar hon se ut så här.
Så har såg hon ut i mars:

men hur är stoets ben?
Tack för all hjälp och att du engagerar dig så! Jag känner mig verkligen villrådig - och snart går hon i brunst...
Hon har fina ben inga avvikleser. Sätter under sig bra. Galopperar i uppförsbacke. Hon är normalt 2 cm högre i manken än över rumpan.

Lägger in en till bild på henne helt från sidan:

Senast ändrad:

och 1 kg korn och 5 dl kli
:(
Det är inte mycket!
Korn är svårare för hästar att bryta ned än andra fodermedel t e x havre.
En växande unghäst behöver lika mycket som en vuxen ridhäst.

Om du anser att du gett ditt sto allt den behöver näringsmässigt
så är hon verkligen outvecklad.

Vänta ett par år med betäckning, så du att du ser hur hon utvecklas, och hinner visa henne på kvalitetsbedömning - så att du fått en ordentlig bedömning av stoet.

Du bör, tycker jag, välja en hingst som förbättrar frampartiet och som är långlinjerad. Jag tänker spontant på Damino DS. Ditt sto ser ut att ha en kort hals och brant bog.

Jag känner/ kände ditt stos mamma Pamira. Jag var tom intresserad av att köpa henne som unghäst. Hon var himla fint ihopsatt, men hade också kort hals (precis som din ser ut att ha).
Håller med Sara-Ida om att ngt långlinjerat borde passa bra.

Du bör, tycker jag, välja en hingst som förbättrar frampartiet och som är långlinjerad. Jag tänker spontant på Damino DS. Ditt sto ser ut att ha en kort hals och brant bog.

Kul att du just föreslår honom! Jag är jätteintresserad av honom :) men det är en nackdel att han är så ung man vet inte hur han förärver sig och vilken dräktighets% han har. Men det går ju att prova. Sen tycker jag det är dåligt att de inte har betalning vid levande föl när det är så ung hingst.

Jag känner/ kände ditt stos mamma Pamira. Jag var tom intresserad av att köpa henne som unghäst. Hon var himla fint ihopsatt, men hade också kort hals (precis som din ser ut att ha).
Håller med Sara-Ida om att ngt långlinjerat borde passa bra.

Kul att du kände henne :laugh: - underlättar när man ska välja hingst :) Tyvärr så lever inte Pamira idag :cry: men jag har ju hennes bäbis kvar. Ja jag måste han nåt långlinjerat med lång högt ansatt hals. Pamira hade ju ganska mycket humör hennes avkomma har oxå humör men inte alls på samma sätt. Brixie är en cool tjej som följer med på allt. Hon försöker väl bestämma men säger man åt henne så lyssnar hon :love::love:

Kul att du just föreslår honom! Jag är jätteintresserad av honom :) men det är en nackdel att han är så ung man vet inte hur han förärver sig och vilken dräktighets% han har. Men det går ju att prova. Sen tycker jag det är dåligt att de inte har betalning vid levande föl när det är så ung hingst.

Han går tillbaka på ett mycket förärvningssäkert möderne, och Don Romantic är också ett säkert kort, så jag tror att han kommer föra sina gångarter vidare. Möjligen är hans svaghet benen. Jag hade tagit chansen om jag hade haft ett sto som passat.

Han går tillbaka på ett mycket förärvningssäkert möderne, och Don Romantic är också ett säkert kort, så jag tror att han kommer föra sina gångarter vidare. Möjligen är hans svaghet benen. Jag hade tagit chansen om jag hade haft ett sto som passat.

Har bestämt mig!! Jag testar med Damino, har pratat med Jörgen och han tycker det låter som en bra kombination. Om hon inte tar sig så byter jag väl då. Man lever (kanske) bara 1 gång.

TACK FÖR ALLA FÖRSLAG!! :bow::bow::bow:

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 029
Senast: Novali01
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 336
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 321
Avel Ska betäcka mitt sto om allt går som det ska i vår. Men har big beslutsångerst. Då jag för det första inte kan ett ord finska, och inte...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 228
Senast: chm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31