Hjäälp..snälla..med hingstval!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Legend
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjäälp..snälla..med hingstval!!!

En hingst jag kollat in..går bort tyvärr pga. Landgraf :crazy:

Tycker du skall välja en äldre avkomme prövad hingst till ditt unga sto.Betänk oxå att Akriboris avkommor inte är utvärderade så väl ännu heller.

Jo jag håller med men om jag ska använda en hopphingst så är det inte lätt kan jag tala om..funderar även om jag ska använda en dressyrhingst som även kan hoppa..min är nog åt allround..har en jättefin hoppteknik precis som sin mamma o det är ju om man vill höja det o använda en hopphingst o kanske få en riktigt bra hoppavkomma..men det här med stammen krånglar till det så f-baskat o gör mitt urval väldigt begränsat känns det som..:confused:

Men vad menar du med att jag ska betänka att avkommorna inte är utvärderade än..?

Jag får ju vägledning utav hennes resultat på 3-års testet o kommer inte bestämma mig för då..men förstår inte riktigt vad du menar..;)

Men vad menar du med att jag ska betänka att avkommorna inte är utvärderade än..?

Jag får ju vägledning utav hennes resultat på 3-års testet o kommer inte bestämma mig för då..men förstår inte riktigt vad du menar..;)

Slira menar säkert att ingen Akribori-avkomma är ute på tävlingsbanorna ännu. Men 106 st har visats på 3-års test och han har fått sitt BLUP index.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/132265-akribori
inte alldeles lysande kanske. Men det kan ju hänga ihop med att Flyinge stenhårt lanserade honom som förädlare och gångartshingst, vilket kan tyckas märkligt med den stammen han har. Kanske har han främst använts på dressyrstammade märrar(?). (Bara en personlig fundering)

Tack shady..:)
Inte världens bästa bild men jag har blivit dålig på det där med att ta kort..måste skärpa mig!

så lite så, får väl ta en sväng förbi dig när hon kommer hem och fota lite, såg henne förrästen när jag var uppe hos C för någon vecka sedan, skit fin har hon blivit nu...det är kul

Slira menar säkert att ingen Akribori-avkomma är ute på tävlingsbanorna ännu. Men 106 st har visats på 3-års test och han har fått sitt BLUP index.
inte alldeles lysande kanske. Men det kan ju hänga ihop med att Flyinge stenhårt lanserade honom som förädlare och gångartshingst, vilket kan tyckas märkligt med den stammen han har. Kanske har han främst använts på dressyrstammade märrar(?). (Bara en personlig fundering)

Jo jag tycker väl själv att det är en märklig lansering av han med tanke på hans stam..pratade med flyinge för ett par dar sen i ett annat ärende o då kom vi in på akribori o hon ställde sig lite frågande själv till flyinges val att lansera honom så,men däremot så tyckte hon det skulle bli spännande med avkommorna för hon trodde att många kommer att tala om sig..:D

så lite så, får väl ta en sväng förbi dig när hon kommer hem och fota lite, såg henne förrästen när jag var uppe hos C för någon vecka sedan, skit fin har hon blivit nu...det är kul

Ja gör det..:D
Ja jag pratade med C igår kväll..det går riktigt bra nu sa hon. Hon växer i hennes ögon för varje dag..sånt man vill höra som uppfödare..balsam för själen..

ja bara hon kommer hem så, sådant får en att växa som uppfödare det är sant

:)

Tack för tolkning B.:)
Instämmer i övrigt,tror Akribori kommer nedärva betydligt bättre hoppförmåga än dressyr.

Skulle vilja rekomendera Last Liberty. Har själv en egenuppfödd avkomma efter honom, som är 4år i år.
Hans allra största fördel är hans helt underbara temperament, snäll och go, men ändå med personlighet!
Han är väldigt ridbar och det har inte varit några som helst problem med inridningen. Han är även inkörd, hoppar bra och har förvånansvärt bra gång (mamma e:Robin Z, och hon har noll gång) Smäcker och bra typ har han fått, enda nackdelen är att han är lite liten, 162cm, men hans mamma är bara 160cm.....

En bild på honom som treåring:
http://www.doguehills.se/images/11-11-07lasse3.JPG

Ska kika på han..;)
Har du träffat nån mer avkomma, har han genomgående avkommor med bra temperament?
Fin avkomma du har..

Jag hade funderat på Highlight om jag vore du...

Fin hingst, har sett han i verkligheten fast det är jättelänge sen..men jag törs inte pga. temperamentet;)

Aha, vad synd. Har mycket förslag men det är ju detta med Landgraf :confused:

Har sett några till här i krokarna, på unghäst hoppningar.
"känner" två till som är äldre, båda deras ägare framhåller just temperamentet som helt underbart!

Ja där ser man..;)
Jag har nog inte sett nån avkomma till han..utan det var han själv med Jonny på ryggen..säger bara att jag beundrar att han satt kvar på ryggen..såg stundtals livsfarligt ut så tyvärr är det den bilden jag har framför mig:crazy:

jag har träffat honom, tyckte att det var en mkt lugn och sansad kille och jätte trevlig

kanske ska tillägga varför jag tror på linjeavel på ett Akribori-sto..
Han själv har ju själv väldigt intressant stam, och även om jag personligen inte är så imponerad av honom som individ så tror jag att mycket av godbitarna kan plockas fram med linjeavel på väl valda individer. Jag tror att det kan bli kanon om man vågar chansa. Nu vet jag inte om det hunnit linjeavlas så mycket på Lavall än, men är det någon som har erfarenhet av det är jag mycket nyfiken.
U

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 589
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 257
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025