Hjäälp,min katt är fet!!

Sv: Hjäälp,min katt är fet!!

Fast grejen är att man inte behöver vara forskare för att förstå den enklaste av all logik: katten mår bäst av en föda som är så lik dess naturliga föda som möjligt, alltså den typ av föda som kattens matsmältningssystem hanterat i några tusen år.

Och då hamnar du på smågnagare med högt innehåll av vätska, av fett och protein. En föda som bra våtmat liknar. Du hamnar INTE på små hårda kulor som till mer än en tredjedel består av kolhydrater.

Tillägg: självklart ska du ge dina katter den mat du vill. Men du far med så mycket felaktigheter om olika sorters mat att man måste bemöta dig.

Varför får min vet. pengar av att rekomendera foder som de inte säljer? och varför tycker du helt plötsligt i denna tråd att konsistensen har betydelse? när du i andra tråden säger att det över huvud taget inte spelar någon kvitt?

Jag tänker heller inte grunda mina ståndstagande på artiklar tagna från nätet, forskare inom samma ämne anser olika, och själv grundar jag det på erfarenheten av mina egna katter...

Fråga din veterinär hur många poäng näringsfysiologi eller näringslära (då specifikt för katt) veterinärutbildningen består av. Jag vet att foderföretag föreläser för veterinärstudenter så givetvis lär sig veterinärstudenter att torrfoder är "rätt mat" oavsett vad de senare säljer eller inte. Många veterinärer tjänar dock pengar på att sälja mat.

Jag menar att konsistensen inte har någon betydelse för matspjälkningen, dock för tändernas hälsa och jag menar att torrfoder inte är tillräckligt för att tänderna ska må bra.

Jag har också lång erfarenhet av katter och kan helt klart sluta mig till att det är köttben som ger friska tänder, inte torrfoder.

Jag kan mycket väl tänka mig att den mat du ger, (BARF?) kan vara nyttigare för katten. Det jag sa däremot var att man inte bör ge endast burkmat.. Min erfarenhet av det är att katterna ofta får diarré och dessutom är överaktiva i tarmen.. Det märks tydligt på antalet lådbesök tycker jag.. De ska inte behöva ränna på lådan för att skita 2-3 ggr om dagen.

Med att konsistensen skulle orsaka tandproblem, menar du att torrfodret skulle sätta sig mellan tänderna? Men ett torrfoder med rätt mängd kalcium borde motverka det?

Och åter till burkmaten... du skrev en "omvandling" av procentenheterna som jag inte alls hängde med i... Står det 5% fett på burken, så innehåller ju burken inte mer än 5% ? Förklara igen....

Fast grejen är att man inte behöver vara forskare för att förstå den enklaste av all logik: katten mår bäst av en föda som är så lik dess naturliga föda som möjligt, alltså den typ av föda som kattens matsmältningssystem hanterat i några tusen år.

Och då hamnar du på smågnagare med högt innehåll av vätska, av fett och protein. En föda som bra våtmat liknar. Du hamnar INTE på små hårda kulor som till mer än en tredjedel består av kolhydrater.

Tillägg: självklart ska du ge dina katter den mat du vill. Men du far med så mycket felaktigheter om olika sorters mat att man måste bemöta dig.

Jag ger inte mina katter endast torrfoder, utan varierar. Ursprungligen så sa jag att jag inte rekommenderade att ge endast burkmat.. Dessutom består inte alla torrfodervarianter av 1/3 kolhydrater

Vad är det som har varit lögn?

Med att konsistensen skulle orsaka tandproblem, menar du att torrfodret skulle sätta sig mellan tänderna? Men ett torrfoder med rätt mängd kalcium borde motverka det?

Mat som verkligen ger motstånd till kattens tänder dvs. kött och ben rengör munnen. Torrfoder gör det inte eftersom det är sprött och går sönder vid minsta motstånd. Det är ytterst få torrfoder som har den hårdhet som krävs för mekanisk rengöring. Mängden kalcium förstår jag inte varför du hakar upp dig på. Alla helfoder (torrfoder som burkmat) innehåller lagom med kalcium så att skelett och tänder ska byggas upp normal. Däremot kan kalciumbindare i maten förebygga en viss tandstensbildning förutsatt att katten tuggar maten så att de frigörs, men väldigt få torrfoder innehåller kalciumbindare.

Och som sagt, många katter "tuggar" inte maten (tugga är egentligen ett dåligt ord, men i brist på annat) när det är så små bitar som torrfoderpellets och då ger det varken mekanisk eller kemisk rengöring.

Och ja, vissa menar att torrfoder direkt försämrar munhälsan genom att det (i de fall det tuggas) fastnar mellan tänderna och att stärkelsen då utgör ett bra substrat för bakterier.

Och åter till burkmaten... du skrev en "omvandling" av procentenheterna som jag inte alls hängde med i... Står det 5% fett på burken, så innehåller ju burken inte mer än 5% ? Förklara igen....

Man räknar bort allt vatten. Något man måste göra om man ska kunna jämförafoder med olika vätskehalt på ett rättvist sätt. Man delar andelen protein med andelen torrsubstans.

Får jag trådkapa lite och fråga vad du Sol, och Mandalaki tror är en lagom mängd Mjau våtfoder till en normalstor huskatt, ca 4 kg?

Jag undrar för mina stallkatters skull. De är fyra stycken och delar varje dag på en 980 grams Mjau-kött. De får alltså ca 125 gram var varje dag.

Självklart tar de möss och råttor. De är fina i hull och päls, men VÄLDIGT hungriga när jag utfodrar. Är jag för snål, tror ni?

Det står ju inga rekommendationer på burken, så jag ringde Doggy som tillverkar Mjau. Tanten där rekommenderad 400 gram till en fyrakilos katt som inte tar råttor eller får något annat. Är inte det mycket?

400 g är i regel för mycket. Det är inte många katter som behöver så mycket mat.

200 g brukar vara ganska lagom. Dina katter äter iofs annat också, men de gör även av med mer energi än innekatter så du kan nog utan problem öka mängden mat till 200 g. Håll bara koll på vikten. Att de verkar hungriga kan ju bero på mask (det kan även bara vara en dålig vana, tyck synd om oss så får vi mer gott ;) ).

De avmaskas regelbundet, så det är inte mask.

Jag ska börja ge dem 200 gram, så jag slipper oroa mig för att jag svälter dem. Bara de fortsätter ta råttor, och inte blir några lata tjockisar som ligger och väntar på mattes burkmat.

Av vad jag kan se, och höra, så tuggas torrfodret jag ger dem väl innan något sväljs, så man kan ju inte döma ut torrfodret pga det?

Även råkött m.m. kan fastna mellan tänderna, men vad är det i torrfodret som gör att just det skulle vara sämre i den anledningen?

Ang. att räkna ut innehållet... Om jag ger min katt en portion med RC som innehåller 33% protein och 22%fett, eller ger den en portion Mjau burkmat som innehåller 10.5% protein, och 5%fett... Så förstår jag inte vad någon uträkning i torrsubstans skulle hjälpa till?

Har jag gett mjau så har den inte fått i sig mer än 10 respektive 5%
Eller? Det är ju inte så att man kramar ur vattnet ur flera burkar och sedan rör ihop resterna..

Protein- och fettinnehållet i burkmat är ju onekligen mindre, och för lite...

Och så en sista fråga. :D Stärkelse- och kolhydratshalten i torrfoder anses vara för hög, och jag förstår det som att kattens mag- och tarmsystem inte kan sönderdela dessa, men vad ger det upphov till hälsomässigt? Mina katters avföring ser som sagt frisk ut, luktar inte, och katterna är inte heller överaktiva, detta ser ju jag som att de har tagit till sig näringen?

Du har inte häst, möjligen? Det är nog bara den som har det som är bekant med begreppet torrsubstans. Man använder det när man beräknar näringsvärdet på höet till hästen.

Om du ska jämföra näringsvärdet i torr- resp våtfoder måste du räkna bort vattnet ur båda. Våtfodret består ju till 80 procent av vätska medan torrfodret bara innehåller 8 procent vätska. Och när du gjort det ser du att bra våtfoder i regel innehåller mer fett och protein än torrfoder.

Kopierar Sols uträkning: Ta burkmat som innehåller 9% protein, 5% fett och 80% vatten. I torrsubstans innehåller den maten 45% protein och 25% fett. Torrfoder innehåller typiskt 8% vatten säg 32% protein och säg 16% fett, det ger i torrsubstans knappt 35% protein och 17% fett.

Mina katter äter Mjau våtfoder och råa kycklingvingar. De bajsar en gång per dygn - precis som på torrfodertiden. Diarré har de haft EN gång i sina 6-åriga liv - de hade fått köttfärs eller tonfisk som inte var bra. Så det är ingen generell sanning att katter blir dåliga i magen av våtfoder.

Får jag fråga om du möjligtvis är återförsäljare för RC, eller arbetar i zoobutik eller liknande?
Det du fått presenterat för dig här är rena fakta, varken åsikter eller antaganden. Fakta som en normalbegåvad människa med ens lite hum om näringslära kan räkna ut med lillfingret att det stämmer ;)

Fast jag håller inte med dig om att det är riktigt så enkelt. Uppfattningen om att fint torrfoder är det bästa för katten är ju så spridd. Och naturligtvis tror folk på det veterinären rekommenderar, hur skulle man själv kunna veta bättre?

Jag kan bara gå till mig själv. Jag köpte de finaste torrfodren jag kunde hitta och lärde mig tillverkarnas alla argument. Typ "köp inte burkmat, den består till 80 procent av vatten och vatten har du ju i kranen".

Jag fick gå ett par matcher mot Sol innan jag insåg att hon faktiskt hade RÄTT. Och numera inser jag att vattnet inte gör nån som helst nytta i kranen. Visserligen går det åt förbaskat mycket sand numera eftersom katterna kissar så mycket mer - men det är jag jätteglad för, deras system hålls igång, urinen blir aldrig för koncentrerad och förhoppningsvis minskar det risken för sten.

Förutom att de blev smalare, piggare, fick bättre päls och kräkkatten kräktes betydligt mer sällan förstås.:D

Jag har kanske lite svårt att sätta mig in i det då ;) Jag har ju aldrig varit en torrfoderutfodrare, så det har aldrig funnits som ett inrutat beteende hos mig.
Jag tycker att det är solklart, det finns inga argument mot rena fakta.. Har hon häst borde det vara ännu klarare. Det var så jag "förstod" detta, genom mitt stora intresse för närlingslära för häst smittade det av sig till mitt "Kattande" och efter lite skrapande på ytan förstod jag logiken.

Får jag fråga om du möjligtvis är återförsäljare för RC, eller arbetar i zoobutik eller liknande?
Det du fått presenterat för dig här är rena fakta, varken åsikter eller antaganden. Fakta som en normalbegåvad människa med ens lite hum om näringslära kan räkna ut med lillfingret att det stämmer ;)

Nej, jag arbetar inte i någon butik... Och jag tror fortfarande inte att torrfoder är skadligt för katten så länge det är välbalanserat..

Skulle det vara fel att jag ställer frågor och undrar? samt kommer med mina egna åsikter och erfarenheter? Det är väl så varje människa tar reda på saker och ting?

Åter igen: jag ser en förändring i mina katters välmåeende från att jag har bytt från icamat till RC, och den förändringen är bara bra. Det jag undrar över är varför torrfoder inte skulle vara bra, och det jag har fått till svar är risken för urinsten, tandproblem m.m. Men alla torrfoder bidrar inte till dessa problem.. Härefter väntar jag svar på frågan om stärkelsehalten, och vad den anses ge för hälsoproblem...
För så länge fodret inte faller på det, så anser jag fortfarande att det är fullgott.

Av vad jag kan se, och höra, så tuggas torrfodret jag ger dem väl innan något sväljs, så man kan ju inte döma ut torrfodret pga det?

Fint, då har du katter som "tuggar" maten, men mycket mekanisk rengöring ger det inte. Det krävs bra mycket mer än att pelletsen omedelbart faller sönder. Det krävs specialformulerade pellets som är både stora och hårda och 99% av torrfodren är inte formulerade på det sättet utan har en "hårdhet" som på sin höjd rengör den yttersta spetsen på tanden (det finns en väldigt snygg illustration av detta i Small Animal Clinical Nutrition). De torrfoder som rent kemiskt förebygger tandstensbildning är också lätträknade och mig veterligen är det även dåligt utrett om kalciumbindare gör någonting annat än att binda kalcium i munnen också.

Även råkött m.m. kan fastna mellan tänderna, men vad är det i torrfodret som gör att just det skulle vara sämre i den anledningen?

Njae, det kan fastna men klibbar inte fast. Stärkelse bildar ju en deg när det fuktas vilket innebär att det tacksamt klibbar fast. Proteinet i kött reagerar inte på samma sätt. Stärkelse finns i torrfoder av exakt detta skäl, att det klibbar! Det får "torrfoderdegen" att hålla ihop.

Ang. att räkna ut innehållet... Om jag ger min katt en portion med RC som innehåller 33% protein och 22%fett, eller ger den en portion Mjau burkmat som innehåller 10.5% protein, och 5%fett... Så förstår jag inte vad någon uträkning i torrsubstans skulle hjälpa till?

För att jämföra näringsvärdet i foder som innehåller olika mängd vatten måste man räkna bort vattnet. Det är ju bara det torra som ger näring. Snabbast översikt får man genom att räkna ut näringsvärdet i procent.

Protein- och fettinnehållet i burkmat är ju onekligen mindre, och för lite...

Nej, inte alls. Detta eftersom ALLA minimigränser som finns anges i TORRSUBSTANS och räknar man ut näringsvärdet i tex. MJAU i torrsubstans hamnar man på nästan 28% fett och över 50% protein. Helt klart över alla minimivärden som finns för katt.

Och så en sista fråga. :D Stärkelse- och kolhydratshalten i torrfoder anses vara för hög, och jag förstår det som att kattens mag- och tarmsystem inte kan sönderdela dessa, men vad ger det upphov till hälsomässigt? Mina katters avföring ser som sagt frisk ut, luktar inte, och katterna är inte heller överaktiva, detta ser ju jag som att de har tagit till sig näringen?

Jodå, katten kan visst spjälka stärkelse dock inte i samma omfattning som allätare (tex. människa). Hög kolhydrathalt kan dock försämra upptaget av andra näringsämnen och stärkelse som spjälkas upp till monosackarider höjer blodsockret på ett osunt sätt och kan på sikt orsaka insulinresistens hos katten (dvs. diabetes typ II).

Du fick länk till en bra artikel om detta, läs gärna den för jag orkar inte sitta och förklara hur kattens matspjälkningssystem fungerar och varför det svarar på de olika näringsämnena på de sätt det gör.

Bra förklaring!

Bara för att komplettera lite; i burkmat utan spannmål eller andra kolhydratkällor, t.ex MJAUs färsburkar blir kolhydrathalten ca 1 eller 2 % i torrsubstans, medan kolhydrathalten i torrfoder ligger mellan 25- 45 %. Skillnaden i kolhydrathalt är p.g.a att stärkelse behövs för att torrfodret ska få pelletsform; dessutom passar en del tillverkare på att dryga ut proteinhalten med billiga, vegetabiliska proteiner.

När vegetabiliska ingredienser såsom ris, vete, majs etc används måste surgörande medel tillsättas, då de har en alkaliserande effekt och urin-pH annars skulle bli för högt. Dessa surgörare är kan i längden orsaka bl a kaliumbrist eller kalciumoxalatkristaller. En kost med uteslutande animaliska ingredienser gör å andra sidan att urinen på naturlig väg får rätt pH-värde.

Katter som äter torrfoder har dessutom mer koncentrerad urin än katter som äter våtfoder. Detta är p.g.a att kattens naturliga föda har hög vätskehalt, och katter inte har lika bra förmåga att kompensera torrfodrets brist på vätska genom att dricka som t.ex människor och hundar har. Koncenterad urin ökar risken för urinkristaller och -sten, likaså om urinen står kvar ett tag i blåsan. Det har även visat sig att risken för återfall av urinkristaller och -sten är större för de katter som sätts på specialtorrfoder än de som sätts på specialvåtfoder.

Även risken för typ-2 diabetes och övervikt ökar av torrfoder pga den höga halten stärkelse (se Sols länk), och det finns studier som visar att en stor andel katter kan sluta med insulinsprutor bara de byter till våtfoder med låg halt kolhydrater som liknar deras naturliga föda.

Äldre katter kan bli väldigt förstoppade av torrfoder; det hände t.ex två av mina katter, som fick mkt plågsam förstoppning av Hills torrfoder trots att de fick laktulos och extra vätska. De blev inte bra förrän vi tog bort allt torrfoder, men efter det har de aldrig mer varit förstoppade.

Nej, jag arbetar inte i någon butik... Och jag tror fortfarande inte att torrfoder är skadligt för katten så länge det är välbalanserat..

Skulle det vara fel att jag ställer frågor och undrar? samt kommer med mina egna åsikter och erfarenheter? Det är väl så varje människa tar reda på saker och ting?

Åter igen: jag ser en förändring i mina katters välmåeende från att jag har bytt från icamat till RC, och den förändringen är bara bra. Det jag undrar över är varför torrfoder inte skulle vara bra, och det jag har fått till svar är risken för urinsten, tandproblem m.m. Men alla torrfoder bidrar inte till dessa problem.. Härefter väntar jag svar på frågan om stärkelsehalten, och vad den anses ge för hälsoproblem...
För så länge fodret inte faller på det, så anser jag fortfarande att det är fullgott.

För mig då som har gått denna "rond" X antal gånger tidigare så blir det smidigaste att tipsa om länkar och jag har en hel sida med länktips, kolla här.

Och jo, torrfoder ökar risken för urinstensbildning eftersom den bidrar till en hyperosmotisk urin, att sedan inte alla katter utvecklar det är en annan sak för det är många faktorer som spelar in. En kost baserad på lever ökar risken för hypervitaminos-A men jag ger mig tusan på att inte alla katter som äter en leverbaserad kost utvecklar det. Det kallas för biologisk variation.

Jag menar inte att torrfoder ökar risken för tandproblem, jag menar att torrfoder inte FÖREBYGGER sådana problem.

IBD, fetma, diabetes, njursvikt, urinsten, foderallergier... alla dessa sjukdomar går (om man vill) att relatera till kosten och i många fall kan man bli av med problemen helt genom att skippa torrfoder. Det indikerar iaf enligt mig att det är något (om jag bortser från ingrediensförteckningen då) riktigt "fishy" med torrfoder.

Jag har läst artiklen, men tycker inte att det var några genomgående förklaringar.. Jag är inte intresserad av ATT det är dåligt/bra utan VARFÖR samt vad det leder till.

Med andra ord, stärkelse i rätt mängd är inget problem, tuggas torrfodret och har rätt "hårdhet" så fungerar det lika bra som något annat.. Liten mängd fosfor och magnesium är en förutsättning för att förebygga kristaller m.m...
Jag kan förstå detta, men jag håller fortfarande inte med om att alla torrfoderprodukter inte håller måttet inom dessa riktlinjer..

Ok, jag förstår omräkningen till torrsubstans, men i praktiken då? Man serverar ju ändå hela burkens innehåll.. Men om jag säger så här i stället; hur mkt protein behöver katten om dagen, gram räknat. (förstår så klart att alla katter är olika och behöver olika näring, men något riktmärke borde man ju kunna sätta)

Om jag tex ger min katt 70g torrfoder, så innehåller det 23,1 gram protein

Om jag ger 70g mjau burkmat så innehåller det 7 gram..

Jag skulle alltså behöva ge 231g mjau för att komma upp i samma mängd... Därefter kanske man kan relatera till torrsubstansteorin då? Så 231g blöt blir 46,2g torr? Och vips så har katten fått lika mycket näring av en mindre mängd torr.. rätta mig om jag har fel..

Men.. varför fungerar flera av mina katter inte på blötmaten då? Kan inte avsaknaden av stärkelse/kolhydrater isf göra att de får en sämre näringsupptagning, fast att de inte ursprungligen behöver det? Det verkar ju onekligen så.

Men OK... Jag har blivit övertalad att mjukmat inte är värst onyttigt, och visst kan gottgöra som fullfoder, men tycker ändå att torrfoder håller måttet så länge man väljer rätt.. det ända jag isf är tveksam till i mitt nuvarande är stärkelsehalten i samband med tandproblem, men har ifs aldrig upplevt att mina katter har problem med tänderna.

Kolla gärna på detta fodret; http://www.orijen.se/sw278_fr_content.asp?storeid=45531 och säg mig ifall det är bättre/sämre än RC. Där finns även ingredienser i menyn under..
Kan inte detta foder även likställas med burkmat i näringsinnehåll isf?

Passar även på att fråga ifall du vet ngn sida där man kan hitta riktlinjer om hur mycket av respektive vitaminer, mineraler, proteiner m.m. en katt behöver dagligen..

Orijen är ett steg i rätt riktning, skulle jag fodera med torrfoder hade jag valt orijen framför RC utan en sekunds tvekan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama