Hjäälp,min katt är fet!!

Sv: Hjäälp,min katt är fet!!

tack för tipset jag ska försöka med den maten:rofl:

hon gick ned 1 kilo på katt mat på burk men det stank

Kanske med borde prova burkmat till min tjockis.
:P
Problemet är ju att de alltid har mat framme, mest för att gammelkatten behöver det, men också för att de alltid haft det.
De har olika sorters mat och äter bara sin egen sort, men skulle vi ta bort tjockisens så skulle hon ge sig på Tusses mat, för hon är sjukt matgalen. Konstigt nog är hon en jättebra "jaktkatt" och kommer med möss väldigt ofta, men, så fort hon kommer in så vill hon ha mat. :P Men ja, ska nog prova mjukmaten. :)

Katter brukar inte bli mättare på lightmat.

Öh, nej, men man kan ge den mer av lightmaten i förhållande till den vanliga maten för samma energiinnehåll. Typ det som är vitsen med lightmatens existens..

Öh, nej, men man kan ge den mer av lightmaten i förhållande till den vanliga maten för samma energiinnehåll. Typ det som är vitsen med lightmatens existens..

Men inte så pass mycket så att katten blir nämnvärt mättare än av normalranson av vanligt foder.

Sedan tappar katter ofta muskulatur av lightfoder och gamla hederliga bantningsfoder. Det gör de inte om de får proteinrik burkmat. ;) Plus att de blir betydligt mättare. 150-200 g mat fyller ut bättre än 50 g torrfoder.

Det är även möjligt att man minskar risken för insulinresistens och diabetes om man ger burkmat istället för vanliga light- eller bantningsfoder.

Sedan finns det även studier som visar att burkmat är mer effektivt för att få ner katter i vikt.

Köp ordentlig mat till katten. =/ Burkmat innehåller mest vatten, och är inget helfoder. Köp ett fullgott kattfoder som fungerar till kastrerade/överviktiga/innekatter..

Burkmat och friskis samt andra "ica-kattfoder" är varken bra för tänderna, magen eller tarmarna.. Utan kan orsaka både tandlossning och kristaller m.m.

Köp ordentlig mat till katten. =/ Burkmat innehåller mest vatten, och är inget helfoder. Köp ett fullgott kattfoder som fungerar till kastrerade/överviktiga/innekatter..

Burkmat och friskis samt andra "ica-kattfoder" är varken bra för tänderna, magen eller tarmarna.. Utan kan orsaka både tandlossning och kristaller m.m.

Burkmat är visst helfoder, kom inte här med lögner...

Och du... den mesta mat du äter innehåller sannolikt också mycket vatten. Gör det maten till dålig mat? Älgfilé innehåller 75% vatten, innebär det att det är dålig mat? Vatten är livsviktigt och med tanke på att många katter inte dricker tillräckligt är det bra om de får i sig vätskan de behöver via sin mat. Det är så de under miljoner år har fått i sig vätska, deras kroppar är skapta för att äta vätskerik föda (däggdjur består av väldigt mycket vatten). En stor bidragande faktor till urinvägsproblem är just att katten får i sig för lite vätska och därmed får kraftigt hyperosmotisk urin. Därför är bland det viktigaste när man behandlar katter med urinvägsproblem att de läggs över på burkmat (läs i tex. Anne-Marie Nilssons bok "Kattens sjukdomar").

Sedan finns det studier som visar på att proteinrik och kolhydratfattig mat (dvs. burkmat) är mest effektiv på att få ner katter i vikt, utan att de tappar muskelmassa. Läs tex. endokrinologen Deborah Grecos studier kring fetma, diabetes och burkmat.

ett bra torrfoder innehåller i regel mer protein och mindre kolhydrater än vad blötmat gör... Och inte är det nyttigt att slänga i sig 80% vatten och sedan 20% biprodukter?? Du kan heller inte jämföra människans mag och tarmsystem med kattens..

Det finns ju en anledning till att bukrmatskatter behöver trycka sig så mycket mat, och nej, det är inte konstigt att de minskar i vikt när innehållet inte räcker till.. =P
Det finns dessutom torrfoder som är framställt för feta katter...

Dessutom menar jag inte att man inte kan ge sin katt blötmat, utan att de bör ha torrfoder som grund för att täcka behovet av mineraler och vitaminer samt andra ämnen som de behöver.. Har man sedan en katt som dricker otilräckligt med vatten så visst, släng till den lite burkmat, men det finns ingen anledning att föda katten på det..

ett bra torrfoder innehåller i regel mer protein och mindre kolhydrater än vad blötmat gör... Och inte är det nyttigt att slänga i sig 80% vatten och sedan 20% biprodukter?? Du kan heller inte jämföra människans mag och tarmsystem med kattens..

Det finns ju en anledning till att bukrmatskatter behöver trycka sig så mycket mat, och nej, det är inte konstigt att de minskar i vikt när innehållet inte räcker till.. =P
Det finns dessutom torrfoder som är framställt för feta katter...

Dessutom menar jag inte att man inte kan ge sin katt blötmat, utan att de bör ha torrfoder som grund för att täcka behovet av mineraler och vitaminer samt andra ämnen som de behöver.. Har man sedan en katt som dricker otilräckligt med vatten så visst, släng till den lite burkmat, men det finns ingen anledning att föda katten på det..

Jag jämför inte kattens matspjälkningssystem med människans. Jag konstaterar bara att däggdjur i allmänhet äter vätskerik föda, det innebär inte att det är dålig mat.

Och nej, nej, nej, nej. Torrfoder innehåller faktiskt nästan aldrig mer protein än burkmat, men det vill till att man räknar ut näringsvärdena i torrsubstans för att det ska framgå. Ta burkmat som innehåller 9% protein, 5% fett och 80% vatten. I torrsubstans innehåller den maten 45% protein och 25% fett. Torrfoder innehåller typiskt 8% vatten säg 32% protein och säg 16% fett, det ger i torrsubstans knappt 35% protein och 17% fett.

Vad gäller biprodukter, vet du ens vad köttbiprodukter är (de flesta som motsätter sig köttbiprodukter vet nämligen sällan vad det egentligen är)? Om du vet vad katten är för djur och vad deras naturliga föda är och består av borde du inte ha någonting emot att ge katten kött och köttbiprodukter.

Skälet till att katter gå ner i vikt av burkmat är inte för att de drabbas av näringsbrist. Jag vet att du gärna vill tro det. Läs gärna denna artikel för mer info på området.

Om du sedan söker på Deborah Greco så inser du nog snabbt att hon inte är vilken pajsare som helst utan hon kan sin sak rätt så väl och hon har vetenskaplig grund för sina påståenden.

proteinet i mitt torrfoder (33%) är tillräckligt för en katt.. fetthalten ligger på 22%, vilket även det är en fullgod mängd. aska 6,8%, fiber 2,8 och dietisk fiber 6,3.. fosfor 1,1 och magnesium 0,09..... m.m. m.m....

Finns det något särskilt i detta foder som du vill påpeka skulle vara ohälsosamt?

proteinet i mitt torrfoder (33%) är tillräckligt för en katt.. fetthalten ligger på 22%, vilket även det är en fullgod mängd. aska 6,8%, fiber 2,8 och dietisk fiber 6,3.. fosfor 1,1 och magnesium 0,09..... m.m. m.m....

Finns det något särskilt i detta foder som du vill påpeka skulle vara ohälsosamt?

Ja, det som du inte redovisar. Den höga halten stärkelse. Anser även att proteinhalten är för låg. Visst, den ligger ovanför miniminivån men långt ifrån proteinhalten i kattens naturliga föda.

Nej.. =/

Proteinhalten i deras naturliga föda kanske är högre, men mängden naturlig föda är också mindre.. det jämnar ut sig..

Jag har inte sngivit någon stärkelsehalt eftersom det helt enkelt inte finns någon tillsatt sådan.

Nej.. =/

Proteinhalten i deras naturliga föda kanske är högre, men mängden naturlig föda är också mindre.. det jämnar ut sig..

Jag har inte sngivit någon stärkelsehalt eftersom det helt enkelt inte finns någon tillsatt sådan.

Jodå, RC innehåller stärkelse. Är det en sak som behövs för att man ska kunna göra torrfodre så är det just stärkelse. Just Royal Canin Sensible innehåller enligt deras hemsida 24,9% stärkelse. Kattens tarmar har utformats för att hantera stärkelsehalter närmare 5%. :smirk:

Mängden naturlig föda är mindre? :confused: Ja, jag kan köpa att dina katter äter mindre mängd naturlig föda men deras kropp är fortfarande skapt för att hantera... den naturliga födan.

*KL*

Jag hoppas att ni som läser det här ser att blutengel kommer med ren desinformation. Medan Sol är ordentligt påläst på näringslära när det gäller katter.

Skrev inte att det inte innehåller stärkelse, utan att det inte innehåller tillsatt stärkelse. Stärkelsen finns i de olika ingredienserna, ja. Men vart hittar du informationen om procenttalet?

Jag antar att det är lika bra att lämna denna disskusionen eftersom den inte leder någon vart, skriv istället varför det är så bra med burkmat m.m. och vad det är med vanlig icafoder som är så bra att representera.. Förklara även varför så många vet. rekommenderar änna olika "finfoder" när de enligt dig är så onyttiga?

Varför våtfoder är bra framgår av artikeln som Sol länkar till i # 31.

Även den här artikeln, skriven av en annan veterinär, är bra: Länk

Skrev inte att det inte innehåller stärkelse, utan att det inte innehåller tillsatt stärkelse. Stärkelsen finns i de olika ingredienserna, ja. Men vart hittar du informationen om procenttalet?

Jag antar att det är lika bra att lämna denna disskusionen eftersom den inte leder någon vart, skriv istället varför det är så bra med burkmat m.m. och vad det är med vanlig icafoder som är så bra att representera.. Förklara även varför så många vet. rekommenderar änna olika "finfoder" när de enligt dig är så onyttiga?

Den informationen finns på Royal Canins hemsida, det är bara att se efter själv.

Burkmat är bättre än torrfoder av den enkla anledningen att det bättre efterliknar kattens naturliga kost. Jag däremot ger varken torrfoder eller burkmat.

Varför många rekommenderar dyrt torrfoder beror på 1) okunskap om kattens fysiologi och nya forskningsrön 2) pengar.

Varför får min vet. pengar av att rekomendera foder som de inte säljer? och varför tycker du helt plötsligt i denna tråd att konsistensen har betydelse? när du i andra tråden säger att det över huvud taget inte spelar någon kvitt?

Jag tänker heller inte grunda mina ståndstagande på artiklar tagna från nätet, forskare inom samma ämne anser olika, och själv grundar jag det på erfarenheten av mina egna katter...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama