Hjäälp,min katt är fet!!

Sv: Hjäälp,min katt är fet!!

Orijen är ett steg i rätt riktning, skulle jag fodera med torrfoder hade jag valt orijen framför RC utan en sekunds tvekan.

Då tror jag att jag har förstått någorlunda iaf... har du något ännu bättre förslag kanske?

Du kan ju inte jämföra 70 g torrfoder med 70 g burkmat eftersom torrfoder är så väldigt energitätt. Det är som att jämföra en tablett druvsocker med ett glas saft. ;)

Du måste ju jämföra en dagsranson torrfoder med en dagsranson burkmat. En dagsranson torrfoder är runt 50 g, en dagsranson burkmat runt 200 g.

En katt som äter 200 g MJAU får i sig ungefär 21 g protein och då är allt protein animaliskt (det är inte allt protein i torrfoder och vegetabiliskt protein är inte lika smältbart som animaliskt protein).

Dr. Hodgkins artikel går visst igenom varför torrfoder är dåligt, men vill du läsa mer kan du läsa The Carnivore Connection to Nutrition in Cats.

Den är mer vetenskaplig och går in mer på mekanismer.

Nej, det förstår jag att de får äta mer av blötmaten.. Det jag syftade på var att jag förstod hur ni menade med torrsubstans, och jämförde då 70 g av vardera..

men igen.... Vet du ngn sajt där man kan hitta hur mycket av allt en katt behöver dagligen? (vitaminer, protein, fett, m.m. m.m.)

Vart borde man sätta maxgränsen för stärkelse tex? för att det ska hjälpa upp näringsupptagningen, men inte bidra till uppkomsten av tex diabetes?

Tror att ett ljus är på väg att gå upp för mig nu.. :D men jag håller fast i mitt kära torrfoder ett tag till, ska bara hitta något som är bättre..

Köpte du i affär? eller beställde du via internet? (har tyvärr ingen återförsäljare här, så jag måste beställa) Är bara lite orolig över hur pass de håller sina lev. tider.. =) Jobbigt när man står utan när en lev. blir försenad..

Blutengel - tappert jobbat! Du blev inte bortskrämd trots att du fick ett lite bryskt bemötande.:bow: Lycka till med matplanerna!

Sols kokbok på nätet är jättebra, även om man inte lagar kattmaten själv: Länk dit

Sissa: Sol svarade ju så jag lät bli, det var inte meningen... Nu har jag inte kollräknat maten på ett tag men mina innekatter som lätt blir överviktiga får ca 290 g (katten väger sex kilo) resp 230 g (katten väger 4.5). De får råa kycklingvingar ungefär varannan dag, då drar jag ner på Mjau.

Den mindre katten skulle må bra av att tappa några hekto till. Men annars är jag helnöjd: på torrfodertiden vägde de 8.5 resp 6.5 :eek:. Det har tagit ett par år att få ner dem i vikt, katter ska inte chockbantas.

Du kan hitta tabeller över alla minimivärden (och vissa maxvärden) här.

Dessa värden säger dock ingenting om optimala värden för det är ingen som har uppmätt något sådant.

En katt behöver inte få i sig allt den behöver dagligen, inom loppet om en vecka räcker gott och väl. Inga däggdjur är skapade med sådan exakthet att kroppen kvaddar om för lite fett intas ena dagen eller mycket järn intas en annan dag.

Kattens naturliga kost innehåller ungefär 3-5% kolhydrater (dvs. allt är inte stärkelse, men antagligen det mesta av det) så det är rimligt att anta att det bästa är att maten iaf inte innehåller mer än så. Det finns inga studier som visar på någon magisk gräns, att över x % stärkelse ökar risken för insulinresistens. Det finns studier som visar att katter tolererar så mycket som 35% stärkelse i sin mat, men man ska komma ihåg att dessa studier är korta. Det handlar om månader, inte om år och några fleråriga studier finns helt enkelt inte.

Tack du =) Och tack för ditt tålamod!! :D
Jag måste erkänna och be om ursäkt för min snarstuckenhet och strångsynthet i början, men man lär sig ju något nytt varje dag..

Men jag har ivf EN sista fråga.. Finns det inte några nackdelar med mjukmaten då?

Blutengel - tappert jobbat! Du blev inte bortskrämd trots att du fick ett lite bryskt bemötande.:bow: Lycka till med matplanerna!

Jaaa.. man får ju inte ge sig i första hand. :D jag ville så klart bara testa Sols kämparanda och eg kunskaper.. Eller inte =)

Hon har varit till stor hjälp i alla fall, och jag får erkänna mig övertalad. =)

Det är dyrare med burkmat, det blir mer avfall (tycker därför att MJAUs tetramat är toppen). En del katter kan behöva lite mer firber än vad som finns i burkmaten (inte särskilt vanligt) men i de fallen kan man blanda i lite loppfrön.

Ja det är dyrare - och dessutom ökar sandkostnaden för de kissar MYCKET mer. Vilket ju är jättebra:)

Kostnaden är inget större problem, mat måste de ju ha iaf..
Vad är loppfrön ? =)

Kostnaden är inget större problem, mat måste de ju ha iaf..
Vad är loppfrön ? =)

Loppfrön (psyllium husk) är små, små frön som är späckade med fibrer så de är bra att tillsätta om katten behöver mer fibrer. Det brukar finnas i vanliga livsmedelsaffärer och i hälsokostaffärer.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama