Hjäälp,min katt är fet!!

M

moo_noi

:eek:
Hjälp min katt är fet och jag behöver lite tips för att få ner henne i vikt hennes beskrivning är :
Tjock,Prisesan på ärten,Äter bra dyr kattmat,Jagar aldrig,Rullar fram,:eek: :eek: :confused: :(

Sv: Hjäälp,min katt är fet!!

Vad för kattmat äter hon då?
Min erfarenhet sägher att det lättaste sättet att få en katt i bra hull är att gå över till enbart mjukmat, Mjau burkar.

Som Reykur säger, mjukmat. Min hane gick ner 2,5 kg när jag gick över till enbart mjukfoder. Vi använder Mjau burkmat till alla tre katterna.

Skumt vi har bara gett torrfoder (mjukmatt någon gång ibaland) å våra katter har vi alltid haft svårt för att få upp till ett lite bättre hull. Våran bondkatt blev ju kidnappad å var borta i 3 månader, när hon kom tillbaka så hade hon fått upp det där riktiga hullet å kroppsformen man är van vid att se en bondkatt ha. Å då var hon 2 år när hon försvann. Förra katten, tyvärr död pågrund av att hon blev påkörd av bil fick både mjuk å hård mat å lika smal hon oxå. Vi har aldrig lyckats med det där att få en katt å se ut som vi anser att den ska göra, så som alla andra katter ser ut.

Vad e det för skumheter egentligen?

Testa gå över till enbart ett bra våtfoder du med. Det är ingen "bantningskur" som får katten att tappa vikt, utan det ger oftast katten ett hälsosamt hull, och idealvikt.

Jag har åxå en fetis till katt. Hon är en katt som jag köpt från ett katthem å när ja fick henne va hon sjukt smal i stället. De står mat i ögonen på henne hela tiden nu. Har 3 katter till som är fina i hullet, så man kan ju nästan fundera på om knubbisen äter all mat. Dom får RC beauty and fit

Jo bondkatten skulle det kunna funka på, men perserkatten? Han vidrör inte ens mjuk mat. Det enda han äter är hård kattmat och då enbart special foder iochmed att han e så känslig i magen. Vi har haft alla möjliga sorters mjuk kattmat framme till bondkatten på samma plats som resten av maten å han petar inte på den. Nu vet jag ioförsig inte om vi provat special perser kattmaten på burk den som e mjuk i dom där mini förpackningarna.

Jo bondkatten skulle det kunna funka på, men perserkatten? Han vidrör inte ens mjuk mat. Det enda han äter är hård kattmat och då enbart special foder iochmed att han e så känslig i magen. Vi har haft alla möjliga sorters mjuk kattmat framme till bondkatten på samma plats som resten av maten å han petar inte på den. Nu vet jag ioförsig inte om vi provat special perser kattmaten på burk den som e mjuk i dom där mini förpackningarna.

Det här känner jag verkligen igen! Mammas perser kille är likadan fast han vägrar äta torrfoder. Han äter endast burkmat, whiskas orginal! Absolut inget annat. En gång hade dom slut på just den maten i våran butik och han åt inget på flera dagar fören vi hade fått tag på den sorten:eek:

Ett annat alternativ är ju att köpa light mat.

Hm en fundereare är detta typiskt perser kanske? Jo dom är allt bra snikna dom :D Får prova det om det finns något bra märke, våran perser är lite känlsig i magen så bara vissa foder passar hern å så sagt vissa petar han inte ens på d.v.s. blöt fodret.

Hemskt när dom inte har rätt foder inne, hade ni någon annan butik i närheten ni kunnde åka å handla på? Eller fick ni vänta tills dom fick in?

Hehe, isåfall skulle väll frågan vara hur vi får dom att faktiskt använda dessa hjul...

Våra katter går upp i vikt av vissa sorter av mat. Oavsett torr eller burkmat. Det finns en matsort dom inte direkt älskar men går inte upp i vikt av. vet inte vad det heter. Sen torrfodret pussy älskar dom. Och det äter dom så mycket av att dom riskerar bli runda :) Burkmaten går dom inte mycket upp i vikt av heller även om dom älskar det.
Så vi brukar ge burkmat emellanåt, pussy lite oftare och vanligast de torrfodret vars namn ja inte kommer ihåg.

Våran lilla "bebis" tål bara den maten vars namn ja inte kommer ihåg så vi har det oftast framme. Hankatten har leukemi och smalnar till direkt om han inte får väldigt god mat som han verkligen tycker om. :I

Vi fick åka några mil extra till en annan affär, annars hade han nog svulltit(säger man så:confused: :angel: ) ihjäl. Han dör hellre än äter något annat:eek:

Min fetknopp gick ner ett par kilo när han gick över från torrfoder till Mjau våtmat. I början vägrade katterna äta våtfodret, det tog flera månader att få dem att acceptera den. Man får alltså inte ge upp om katten inte vill äta den i början.

Oftast är det lukten som skrämmer dem, har de väl fått in maten i munnen går den ner. Och lukten maskerar man bäst med tonfiskvatten.

*kl*

Ja som alltid trott att katterna blir tjockare av blötmat. Så fel ja hade då rå.

Omräknat till torrsubstans innehåller våtfodret mer protein och fett än torrfodret. Och det är protein och fett katter behöver. Däremot innehåller våtmaten mycket lite kolhydrater medan torrfodret innehåller mängder. Och det är kolhydraterna katten blir fet av.

Omräknat till torrsubstans innehåller våtfodret mer protein och fett än torrfodret. Och det är protein och fett katter behöver. Däremot innehåller våtmaten mycket lite kolhydrater medan torrfodret innehåller mängder. Och det är kolhydraterna katten blir fet av.

Tycker ni att ja ska gå över till blötfoder då i stället? Vilken sort isf

Det finns en massa trådar om våtfoder vs torrfoder, många är rätt färska. Det är bara att leta upp den.

Usch nej, man vill ju inte att katten ska dö. Skulle nog våran göra om torrfodret tog slut, vi kan ju inte heller köpa vilket märke som helst. Det går visserligen i men det kommer upp bra fort igen oxå :crazy:

Oj några mil, vad få matbutiker ni har :angel: Här där jag bor ahr jag två stycken + lidl på gångavstånd. Däremot håller jag på att tuppa av när jag besöker pojkvännen nere i stockholm, dom har ju massor av matbutiker men utbudet enligt mig suger. ICA butiken har inte ens sitt egna glass märke utan tyb bara GB å jag tycker den glassen e för sött. För att ta ett exempel. Sedan var det omöjligt att hitta vanlig smördeg som inte var fryst för vi handlade inte i tid om man säger så :angel:

kl
Om katten är för tjock brukar det ju vara ett hett tips att ge den mindre mat? Blir katten hysteriskt hungrig och inte ger dig en lugn stund finns det ju både ren bantingsmat och lightfoder.
Om katten verkligen rullar fram som du beskriver är det ju inte alls bra för den (hjärtayt, diabetes etc) och övervikten bör åtgärdas med en gång..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama