Okej, jag trodde inte det fanns någon större chans, men bättre fråga än fundera. Det stör och faschinerar mig samtidigt att jag kan fått det så förbannat nedsmittat. Det var RENT 2001 (garanterat inte minsta lilla hästparasit). Nickis och Vision gick där från februari/mars till april. Då försvann Nickis och bara Vision gick. Sen utökades hagen med mer RENT bete.
Nickis och Vision kom från marker med väldigt lågt parasittryck och samlingsprov på dem visade i princip inget parasittryck. (Från SVA, så fick inga EPG).
Sen kom Cactus i maj -01. Kraftigt smittad som sagt. Avmaskades när hon kom flera ggr tätt (för att bli av med allt, envis jäkla mask). Både hon och V avmaskades kontinuerligt från maj - oktober. Gick på RENT bete. Men betade ju vinterhagen höst och vår.
Sen gick de vintern och våren. Avmaskades och släpptes på rent bete. Cactus kom hem i två veckor och gick i vinterhagen. V kom hem i augusti, och då kom även Beckie (ingen aning om avmaskning där). De betade i vinterhagen. Avmaskades i oktober (V avmaskad i aug med ivermektin, ingen aning om B).
Sen lallade de där hela vintern. I dec kom Kikis som enligt uppgift var avmaskad på senhösten.
Sen gick de där, på vårkanten gick Beckie i egen liten hage.
När Kele fötts i april avmaskades Kikis med ivomec, och hon och Kele släpptes i Beckies lilla hage, och Beckie och V gick i resterande del. Efter en månad bytte K& K och Beckie plats.
Beckie åkte hemi juni, och Kikis, Kele och Vision avmaskades med ivermektin (8v efter fölningen och således 8 v efter att Kikis avmaskades). Sen avmaskade på dagen var (.e vecka ända in i oktober.
Släpptes på bete i juni, bete som till hälften var RENT och som till hälften vilat ett år (och innan dess betats ett år bara av häst)
Men som sagt, gick vissa dagar i vinterhagen och vissa perioder delar av dag i vinterhagen. Tapestry gick på betet 1 månad, var avmaskad med Cydectin och hade inte gått 'full intervall' på det ens när hon åkte hem.
Kikis, Kele och Vision gick tillbaka till vinterhagen och betade där from augusti (har jag för mig, sak samma).
Så faschinerande att det kan ha blivit så hårt smittat, när det ändå är såpass stort. Och på ändå såpass "få" år.
Jag vet ju vem jag misstänker var boven i sammanhanget, och hade lilla uckopuckoAlex bara atgit ett träckprov hade jag nog kunnat förhindra det här. Men himla lätt att vara efterklok.
Nu återstår bara att reda ut eländet på något vis. Jag är ju van att ha LÅGT smittryck så jag är rätt muttrig just nu faktiskt
Har mailat parasitologen på SVA och frågat om hur länge man måste vila (jag såg 'en säsong' på något ställe och det går ju att tolka olika. Det pratas ju mest om bete och då blri det ju per automatik ett år) hagarna, och om det gör någon effekt om fåren betar vinterhagen i sommar.