Hjääälp, Hur skulle ni göra????

Ingen misskött häst, men en 11-månaders MYCKET bestämt madame som inte lärt sig lyfta hovarna ordentligt (dvs man kunde lyfta men släppte man inte direkt hon lyft så tog det hus i helvete).

Iaf, hovarna såg ju ut som f-n och i kraftigt behov av verkning så bara börja träna. Hon kom i början på maj( femte tror jag det var) och hon verkades på midsommardagen, så det tog ungefär 1½ månad.

Hon slog inte mot mig utan vevade hejvilt för att få mig att släppa och gällde det en framhov så stegrade hon sig, ryckte, vevade eller gick ner på knä (!). Gällde det en bakhov så kosparkade hon, ryckte, kickade bakåt och försökte en massa grejer. Slog och kikade bara man borstade eller nuddade benen med.

Det jag gjorde var att för det första INTE sätta fast henne i kedjorna i stallgången utan ha långt grimskaft. Först hade vi såklart lärt oss att stå fint på stallgången med löst grimskaft även om jag borstade svansen.

Sen att hon skulle acceptera att jag borstade och nuddade benen under has resp knä. Jag provade lugnt och fint stryka/borsta och hon vevade. Jag gjorde ingen affär av det utan bara sa åt henne att ställa sig på samma plats som hon stod från början och började om. Jag fyade eller bannade inte, utan var bara envis som en röd gris och lugn hela tiden. Mening var att hon skulle inse att det inte hjälpte att vva och sparka etc. Massor med beröm såfort hon stod fint, och såfort hon gjorde det så avbröt jag (och berömde såklart) och så slutade vi där. Dvs såfort hon skötte sig minsta lilla i början så beröm och avbryt.

Sen fick jag fortsätta och kräva mer och mer (jag tränade 2 ggr/dag, max 10 min/ggn).

Tillslut kom då vi där du är nu, att man kan borsta och smeka men inte lyfta.

Då lyfte jag helt enkelt (jag började med fram) och HÖLL KVAR. Innan hade jag bestämt en 'tid' t ex 5 sekunder. Om hon då stod fint så räknade jag mina fem sekunder och släppte. Om hon började bråka så höll jag i och följde efter. Här kommer det att INTE sitta fast in, jag ville hon skulle ha möjligheten att 'hoppa runt' och inte känna att hon BÅDE satt fast och jag skulel sno hennes flyktmeden (benen). Så hon hoppade och höll på runt halva stallet, och jag efter. Inte fya eller rya utan bara inte släppa. Såfort hon stod still, om så bara för en sekund så beröm och släpp benen.

Visst tappade jag greppet ibland, i början 9 ggr av 10, men då bara lugnt tillbaka till ursprungsläget och börja om. INTE börja bråka (då bråkade hon tillbaka etter värre) eller rya/banna utan bara var som en envis röd gris.

Tillslut började ju polletten ramla ner för henne och hon började inse att det enklaste, bekvämaste och snabbaste sättet att 'slippa' var att stå still, då fick man efter fem sekunder göra något roligt, istället för att hoppa på tre ben runt stallet med matte i det fjärde i 25 minuter ;)

Då utökade jag helt enkelt 'tiden' och bestämde mig för 10 sekunder t ex. Sådär höll jag på, när jag kunde lyfta fram och hålla kvar motsvarande kratsningstiden så kratsade jag helt enkelt. Sen ansåg jag det vara 'klart' och gick över till bakbenen (jag tog dem var för sig för att få henne att fatta konceptet med frambenen, risken att bli sparkat är ju större med bakbenen). När hon försökte kosparka och vevade och ryckte med bak försökte jag bara följa med och vänta ut henne och i övrigt som med frambenen.

På midsommardagen verkade min hovslagare henne (hennes första verkning, hon var 12½ månad) runt om utan problem. Han fick sätta ner och låta henne vila mellan gångerna och hon 'ryckte' lite men hovis var lugn och konsekvent och släppte inte och då 'kom hon ju ihåg' att det inte fungerade.

Det var aldrig något problem efter det.

Samma sak har jag tillämpat med fölisen, hon har fått sina hovar omsedda dagligen sen hon var 8 dagar gammal. Och konceptet är ju detsamma (släpp inte efter förrän de lugnat sig och DU väljer att låta dem sätta ner, beröm när det blir rätt och utöka kraven) men det är enklare med småttingar som inte kan skada en så mkt.

jag hade säkerhetsväst och hjälm på när jag höll på med träningen av åringen förresten.

Lycka till!

Och enf råga - någon som INTE vet om problemet att lyfta, om de försöker, vad händer? Ofta kan man av välmening vara så 'försiktig' att man dels kittlar dem och dels att de anar att det är något lurt/läskigt på gång?

Jag har oxå haft en häst som sparkade när man lyfte bakbenen. Han var stor, så det kändes lite läskigt. Vår hovslagare visade hur man kunde lägga ett rep (i en ögla) runt halsen, sen "fånga in" bakbenet och dra lite lätt i andra änden. Då lyfts ju benet uppåt-framåt. Om hästen sparkar då drar den sig själv i halsen. Det gör inte ont, men det blir meningslöst. Väldigt fort fattade vår häst att det inte var nån mening med att sparka, och att det heller inte var något farligt att lyfta snällt på benen. Tvärtom, för han fick ju beröm.

Hovis tipsade oxå om att borsta runt bakbenen med en kvast. Vår häst sparkade så fort något nuddade benen. Men när man hade kvastat runt ett tag runt benen tröttnade han på att reagera. Efter bara några dagar kunde man klättra runt hur som helst bland benen på honom. :)

Testa om du kan göra kratsningen till något typ av trick. Alltså att hästen får lyfta bakhoven som trick och sedan arbeta från det.
Hur det ska gå till har jag ingen riktig koll på dock men jag tänker att om du kan få hästen att sätta lyfta hoven i samband med ngt annat än just obehag så kanske det lösre sig av sig självt.
Jag hade nog helt enkelt väntat ut min häst, skott med sulor bak och sedan tränat långsiktigt med godis och beröm massor varje dag.

Nu har hovis varit här och satt på sulor och Svanstricket funkade!!
Tusen tack för alla tips

Hmm.. Det är jättesvårt att säga via mejl vad som är rätt o fel att göra. Men det som gäller i all hästhantering är att du måste FOKUSERA på vad du ska göra. Börjar man t.ex tänka tanken "oj, undrar om jag blir sparkad nu" så kommer garanterat hästen att känna din minsta lilla tvekan/ oro.
Försök( även om det e svårt) att tänka på nåt annat. Tänk inte på att du ska försöka ta tag i benet och lyfta. Utan bara GÖR det.. Man kan åka på en spark men det är tyvärr lite man får ta när man tränar sånt här...
Även om det blir bra tillslut så tar det mycket längre tid om man själv är osäker.
Man ska inte vara tuff mot hästen, utan man ska vara tuff mot sig själv.
För får man inte bukt med det så har det snart blivit ett PROBLEM..
Jag tror att eftersom det går bra för hovslagaren så beror det antagligen på att han är van vid "såna" hästar.
han gör inte så stor grej av det utan han ...bara gör..
Han fokuserar på vad han har för uppgift när han är där, inte på hur /om han får upp hoven.

Hoppas att det ordnar sig! Du får hålla oss uppdaterade.. !! :)

Att lägga sula är ingen lösning i längden då det inte är så bra att stänga in hoven för mkt. Det som gäller är träning, träning och en jävla massa tålamod. Jag fick en unghingst på inridning och den han sparkade vilt med bakbenen och vägrade lyfta frambenen. Höll på att bli knäpp då mitt eget sto lyfter själv på komando. Men han fick lyfta hovarna väldigt många gånger under sin tid hos mig, tillslut var det nästan häst av han oxå. Men man kan inte i alla lägen vara för snäll, om du har bestämt att du ska lyfta upp benet så är det faktiskt det som gäller, om det så ska ta hela dagen. Men absolut inget gap och skrik, vilket du inte håller på med. Lycka till! :)

Nej, sula är ju ingen lösning på problemet, men det är ju ett hjälpmedel, som gör att vi kan forätta att träna....och träna.....och träna.....och träna..........

Jag hade samma problem med min nordis i början, dom hade bremsat för att verka henne.
Men lilla jag tog tag i benet och höll (så länge jag höll i kunde hon inte sparka mig :D)
Trägen vinner och till slut tröttnade hon på att svinga sina lurviga och nu går det hur bra som hellst. Och inget våld (från min sida). Finns säkert bättre metoder, men det funkade för oss. Lycka till.

Mitt förslag med sulor var inte en långtids lösning vilket tratten har förstått utan en tillfällig lösning tills de kan lyfta utan problem.
Sköter man hovarna rätt blir de inte särskilt torra med sulor heller.

Måste bara ge ett tips även om du redan har fått jättemånga... Du skrev själv att hovis lyfte på ett särskilt sätt. Be vilken hovis som helst visa och gör sen likadant! Jag kan inte beskriva det i ord, men lyfter man som dom gör så slipper man för det första ha huvudet så nära hoven när man börjar lyfta och sen håller man på ett sådant sätt att om hästen sparkar så åker man i värsta fall ivägg en bit, men varken ramlar eller blir träffad.

Det här lät hitech värre när jag skrev, men det är enkla knep som egentligen alla borde kunna. Har underlättat enormt för mig!

Lycka till! :bump:
/KB

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 086
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 424
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 312
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat