Hjäääälp!

E

Emmaaa

Hej! jo, det är såhär att jag köpte min D-ponny i april 2008 och allting går jätte bra förutom på tävlingarna..
Innan vi köpte henne har hon tävlat upp till LC hopp, LB dressyr, och har även tävlat fälttävlan.
Hon är en welsh med fullblod i stammen, pappans sida. Hon är VÄLDIGT känslig men har sån otrolig kapacitet. Men på tävlingar, hopp, så brukar hon alltid vägra, är inte ett dugg tittig utan hoppar verkligen allting!
Hon kan komma jätte bra på hindret men plötsligt tvärstannar hon och brakar rakt in i det... jag lyckas alltid sitta kvar, konstigt nog.., och andra gången vi kommer på det hoppar hon och så gör hon ca två gånger per tävling och jag fattar verkligen ingenting..

så har ni kloka bukare några idéer om varför hon gör såhär?

ursäkta om det blev lite rörigt men jag är verkligen helt förvirrad.

Sv: Hjäääälp!

Om det bara är på tävling så är h*n väl kanske en envis ponny som inte vill kanske? :p Du kanske blir osäker själv och det leder till att ponnyn oxå blir det? Har h*n väl börjat stanna så kanske du tänker att h*n ska göra det varje gång?

Om det händer ofta på träningar och sånt så kanske det är något fel?

Om det bara är på tävling så är h*n väl kanske en envis ponny som inte vill kanske? :p Du kanske blir osäker själv och det leder till att ponnyn oxå blir det? Har h*n väl börjat stanna så kanske du tänker att h*n ska göra det varje gång?

Om det händer ofta på träningar och sånt så kanske det är något fel?

japp, envis är hon men dock VÄÄÄLDIGT samarbetsvillig och hon älskar verkligen att hoppa. jag håller med om att jag kanske har blivit lite osäker nu när hon stannar så. Men jag har en teori, eftersom att hon är så himla känslig o nästintill het så kanske jag håller in henne för mkt och hon protester genom att vägra.. men ska snacka med min hopptränare.

Han säger iaf att hon kan gå hur långt som helst men har mkt kvar att lära :)

Jag får väll bara kämpa på, Tack för ditt svar iaf! :D

Vad säger din tränare då?

Om en häst stannar beror det oftast på ryttaren eller om den har ont någonstanns. Har ni undersökt den?

Vad säger din tränare då?

Om en häst stannar beror det oftast på ryttaren eller om den har ont någonstanns. Har ni undersökt den?

tränar på onsdag så ska prata med han då. Ont har hon inte iaf. när vi köpte henne för drygt 3 månader sen så sökte vet. igenom hela henne, lungor, rygg, ben, leder ja allting.
men tror att jag håller lite för hårt i henne när hon vill frammåt. för ca 5 galoppsprång innan hindret så sticker hon och även efter, aldrig på träningar lr hemma men på tävlingar gör hon så. Men har ju inte haft henne så länge så det blir säkert bättre när vi har lärt känna varandra.
Tack för ditt svar :)

Tycker du är på rätt väg, det är nog ingen som kan ge dig en lösning på ditt problem då ingen har sett hur och vad som händer det kan vara allt från himmel och jord. Prata med din tränare och analysera allt med denne. Lycka till!

jag köppte själv en D ponny, för ca 6 år sen. de två första åren var bara skit! men man växer med varann och lär känna varann. nu hoppar vi L:A regional och har många jättefina priser. jag tror att om du bara kämpar kommer allt gå bra!!!!:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej på er! Jag behöver era bästa tips på hur man blir av med hjärnspöken! Jag har tidigare inte haft några problem med hopprädsla etc...
Svar
4
· Visningar
666
Senast: lottitott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈