En sak jag helt har missat är att du har psoriasis . Får skylla på nattlig amning. Sorry . Idag ser jag att du skrivit det flera gånger redan i början på tråden.Jag vet faktiskt inte om det är svampen "direkt" som gör det, eller om det är att svampen gör huden mer skör och så blir det sprickor av mina påfrestning. Allra värst sprickor hade jag kring nyår, då de provat salva efter salva efter salva och det kändes som huden inte klarade det.
Sen jag fick bukt med de sprickorna (särskilt en, i mellangården, djup, blödande och ett helvete) så har det några gånger kommit småsprickor men bara köra mer olja samt vaselin till nätterna så har det försvunnit. (Sprickan, svampen lever vidare)
De motiverar att inte ta prov med att "det som är svamp har du fått all behandling emot, resten är nog psoriasis/eksem/nåt annat - vänd dig till den som hanterar psoriasisen".
Varken jag eller hudläk tycker dock det ser varken eksemigt ut eller som psoa. Utan bara "typiskt svamprött och irriterat" (hudläk har - av förståeliga skäl - bara kikat utanpå, men var ju där gyn tyckte såg ut som eksem etc).
Och det har satts in både hydrokortisonsalva, starkt kortisonsalva samt stark kortisonsalva med antibiotika för att verkligen se om det blir bättre av det, dvs är eksem etc ändå. Det enda som hände var att allt blev ännu värre och huden sjukt irriterad.
Problemet är att svamp, sprickor och BV gärna går hand i hand. Dessutom kan det vara så att din sjukdom gör det lättare för svampen att få fäste.
Nu hjälpte inte att du gjorde ett uppehåll i din medicinering. Men all medicinering och sjukdom som påverkar immunförsvaret kan ställa till det.
Vad som först skulle behövas göras är att ta odling och blodprov för att kolla vad som finns där nere.
Dessutom om du behandlas så borde även din partner behandlas. Bara för att utesluta att du blir återsmittad.
Vissa bakterier som kommer från magen kan också ställa till det så att äta lite probiotika är inte fel.
Sen hade jag faktiskt tagit kontakt med gynekologen i Sundsvall. Jag har aldrig haft personligen med henne att göra men de som har haft kontakt med henne säger att hon hade en helt annan inställning till svamp/BV-problem än vad deras tidigare gynekologer hade (det var i och för sig i samband med fertilitetsutredningar men ändå).
Det låter lite som om dina slemhinnor inte mår så bra nu. Kanske undvika vatten helt och bara smörja med någon extremt snällt smörjande salva. Tex ACO vit vaselin (har fungerat väldigt bra för mig) eller något liknande.
Och ingen vaginalsex då men som du beskriver hur din snippa mår så kanske du inte är så sugen på det ändå.
Skall jag vara ärlig så övergår det mitt förstånd att inte det första dom gör är att ta prover (speciellt i ditt fall). Även om det ser ut till 100% att vara svamp så kan en BV mycket väl gömma sig bakom svampen.
Glömde: att svampen följer menscykeln är vanligt. Det har med östrogenet att göra. Kanske går det att dämpa östrogenet på något sätt utan att riskera din hälsa.
Senast ändrad: