Hjäääääälp!!!!!

Maira

Trådstartare
Min nya söta omplaceringshund visar sig vara en rymmare av stora mått nu när hon blivit lite varm i kläderna.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1152123

Första två veckorna gick det skitbra. Hon var med lös i trädgården och på promenader. Kom på inkallning och var hela tiden kontaktbar. Mycket skoj, lek och långa promenader.

Men nu är hon som förbytt. Sticker både från gården och på promenader, minsta vittring eller annat som lockar så är hon som skjuten ur en kanon och helt okontaktbar. Driver vilt med skall. Hon är långbent och snabb så det är ju snudd på katastrof när hon får upp nåt djur. :crazy:

Är det jaktlusten som är så stark eller är hon bara ouppfostrad och i slyngelålder? Vad har hänt? Vad gör jag för fel? Har testat att trötta ut henne med aktivering, långa cykelturer osv, men hon rymmer lika mycket oavsett grad av aktivering.

Testade att ta henne i lång lina idag för att kunna styra upp när hon får sina smitningsimpulser. Vad händer då? Lin:devil:n går av...

Känns urtrist eftersom jag verkligen vill ha en hund som kan hänga med mig utan att behöva gå i koppel hela tiden.

Har ju sagt att jag ska behålla henne men har helt tappat sugen. :( Vad ska jag göra???

Senast ändrad:
Sv: Hjäääääälp!!!!!

Du får helt enkelt lära henne. Hit eller kom betyder just det, annars kommer du hämta henne ögonabums. Stor fördel är att ha hjälp när du lär in detta.

Lär henne stanna, ovillkorligt. Det tränar du enklast med olika störning. Börja med att träna in det när hon sitter, kasta grejer runt och förbi henne. Sedan utökar du med att kasta/störa när hon är i rörelse (inhägnat) och säger stanna. Har hunden mycket jaktlust är det inte en nackdel att vara ganska skarp när hunden väl vet vad som förväntas, tulla inte på kommandot "stanna".

Just därför säger jag alltid till folk som tar en omplaceringshund att man måste låta det gå några veckor innan man bestämmer sig.
För är efter ca 2 veckor hunden börjar visa vem den är.
I början är allt så nytt så den har inte "tid" med sina hyss/olater den håller på med i vanliga fall.

Ja du visste ju att det var lite jobb så det är bara att börja träna.
Börja skvallerträna! Min omplacering var totalt tokig när han kom, han stack på allt.
Nu har jag en otroligt följsam hund som kan vara lös jämt. Lycka till,

Vi har kavlat upp ärmarna och börjat jobba! :devil:

Igår tränade vi stanna-kommando och det funkade över förväntan. Hon verkar lättlärd. Jag har en mjuk neoprensele och med den på plus lina gav vi oss ut och sprang. Stanna - vänta på signal att ge sig iväg funkade riktigt bra till slut.

Tänker också att hon ska lära sig skillnad, sele = dra/arbeta. Koppel = lika med gå fint, så jag bytte till stryp och så fick hon träna gå fot en bit på hemvägen.

Vi var ute och spring över en timme. Undrar hur mina ben kommer kännas senare idag/ i morgon? Bra träning både för matte och hund... :D

Mest amstaff och några droppar schäfer (sägs det) ;)

Mycket energi... tänker att det är bra för henne att arbeta och ta i...

Hmmm, tänkte närmast på vad det är som gör att hon drar. Jag tycker väl att det fortfarande handlar om en inkörsperiod?

Sen blir ju nästa fråga var hunden ska när den är ute? Därav rasfrågan. Är det ett rent jakttänk så får man ju träna efter det.
Eller är den på väg till grannen, så får man träna efter det.

Amstaff är ju inte kända för sina jaktegenskaper direkt....

Har hunden ett jaktbehov som inte tillfredställs, då kan du aktivera tills solen går ner utan att det hjälper.

Senast ändrad:

Tittade precis på hunden och öronen (men i och för sig inget annat utseendemässigt, mer än att den möjligen ser rätt högbent ut) skulle kunna skvallra om att podenco finns inblandat. Där finns det ju väldigt mycket jaktinstinkt.

Tittade precis på hunden och öronen (men i och för sig inget annat utseendemässigt, mer än att den möjligen ser rätt högbent ut) skulle kunna skvallra om att podenco finns inblandat. Där finns det ju väldigt mycket jaktinstinkt.

I så fall har jag full förståelse för ev jaktbehov. Som sagt, ett sånt behov påverkars inte av lydnad, agility eller vad man nu kan hitta på. Då skulle jag se mig om efter nån vinthundsklubb där man kan få utlopp för att "springa efter nåt, för att vad tygen håller" sas

Det är bara att träna, och hålla hunden kopplad tills det sitter. Min var skitsvår att få fast i 2-3årsåldern. Hon kom då hon hade lust. Det var bara träning som gällde. Lös fick hon vara på inhägnade ställen. Skaffa en ordentlig lina och träna inkallning med den några gånger om dagen. Hitta den bästa belöningen för just din hund, och börja med att alltid berömma med den vid inkall.

I så fall har jag full förståelse för ev jaktbehov. Som sagt, ett sånt behov påverkars inte av lydnad, agility eller vad man nu kan hitta på. Då skulle jag se mig om efter nån vinthundsklubb där man kan få utlopp för att "springa efter nåt, för att vad tygen håller" sas

Ja precis, det var min tanke. Det kan ju dock räcka med en flirt pole om man inte har tillgång till släphare.

Ja, det där är ju din avdelning, hur man tillfredsställer en liten vinthundshjärna:D

Senast ändrad:

Ja precis, det var min tanke. Det kan ju dock räcka med en flirt pole om man inte har tillgång till släphare.

Åhh... förklara!

Jag har hela tiden tänkt att det ser ut som det är vinthund i henne, smal och uppdragen. Vi har haft salukisar i familjen och jag känner igen sättet att spana in saker och sedan dra på mindre tid än fem röda... :D

Minns fortfarande hur det var när jag och mor skulle gå nybörjarkurs på brukshundsklubben med varsin... :angel:

Senast ändrad:

Åhh... förklara!

Vid släphare jagar hunden en trasa på snöre som rullas upp på en trumma/rulle och som drivs av en liten motor och ett bilbatteri (eller dylikt). Man kan köra på slät mark, i backe, rakt fram eller i kurvor. Den simulerade jakten ger ett ordentligt fyspass eftersom hunden får accelerera och sträcka ut maximalt. Hundarna brukar bli rejält trötta och nöjda efter bara ett par race på 10 sekunder.

Men framförallt tillfredsställer det jaktbehovet. Trots att de vet att det är en trasa som de jagar så är jakten på blodigt allvar. Jag märker stor skillnad i mental tillfredsställelse när min äldsta whippet har fått jaga trasa jämfört med när hon bara har fått sträcka ut. Att enbart springa räcker inte för henne.

Släphare kan ju vara lite bökigt att ordna själv, men runt om i landet finns det kapplöpningsklubbar som ibland ordnar träningar för andra hundar är renrasiga vinthundar. Hör med dem om du vill prova! :) Som ett alternativ nämnde jag flirt pole, där trasan och snöret sitter på en lång pinne som man drar över marken och som hunden får jaga. Här kan man lätt "reta" hunden genom att låta trasan byta riktning.

Somliga är lite försiktiga med att låta hundarna jaga trasa eftersom det enligt dem gör dem till jaktgalningar som inte går att ha lösa. Det kan säkert stämma för vissa hundar som normalt har långt till hetsjakt. Då kanske man inte vill kalla på jaktinstinkten - om man inte avser köra kapplöpning eller lure coursing. För min äldsta är det dock tvärt om (och det skulle jag nog säga även gäller för min valp), hon ville redan som valpar jaga allt från flygande bankomatkvitton till kaniner. Jaga trasa gör att hennes jaktbehov tillfredsställs och att hon inte letar efter saker att jaga hela tiden. På vintern när det är träningsvila står min hon på bakbenen och skriker vid åsynen av en hare. På sommarhalvåret när vi tränar mycket har hon en betydligt mer avslappnad inställning till vilt.

Det jag tycker att man ska tänka på när man har en annan hund än vinthund (vi vet ju inte om din har det i sig) är att hunden kan bli väldigt stressad av trasjakt. Man kan så klart prova ett par gånger för att se hur hunden reagerar, men får den svårt att slappna av efter eller mellan träningarna så är det fel aktivitet för hunden. Syftet är att hunden ska bli tillfreds, avslappnad och trött, inte att den ska bli stressad och få svårt att slappna av.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Tog ju mig an en omplacering i våras, en go hund på vissa sätt, men samtidigt FRUKTANSVÄRT jobbig. :crazy: Enligt uppgift skulle det...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 596
Senast: Maira
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 457
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!