Hittar inte passet!

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 68338

Åker till Paris på måndag och hittar inte passet! Behöver jag det? Enligt en googling behövs det ej MEN tydligen gills inte körkortet som id-handling (och ngt annat har jag inte).
Hur stor är chansen att jag tar mig iväg med körkortet som id-handling? Enligt folk som nyligen åkt till Frankrike har de inte behövt legitimera sig öht.

PS. Om ngn synsk person kan se vart jag lagt passet skulle det också vara till stor hjälp!!! ;)

Sv: Hittar inte passet!

Jag har fattat det som att du inte behöver pass och körkort räcker som id. Men jag har inte testat själv :(

Du kommer ombord på planet med bara körkortet, problemet är om du behöver legitimera dig i Paris så gäller det inte utan du kan bli tvingad att få hjälp av ambassaden a 20 000 kr. Hos passpolisen på Arlanda kan du för ca 1000 kr få ett tillfälligt som bara gäller den resan.

Risken att den franska polisen kontrollerar dig känns dock försvinnande liten då jag antar att du inte tänker begå något brott där nere. ;) Hotellen accepterar svenskt körkort som leg och det är heller inga problem att flyga hem med bara det som ID.

Det är bara svenskt pass eller nationellt ID som gäller för legitimation, inte svenskt körkort.

Kunde grannen - en medelålders man - åka fram och åter till bl.a. Tyskland under en månads tid med yngsta dotterns pass i fickan så borde du klara dig med körkortet.:)

Han upptäckte det först efteråt när han skulle lägga undan det.

Men är du lika nojig som jag skulle du kanske satsa på ett pass från polisen på Arlanda.

Du menar att man släpps på ett flygplan med bara ett körkort?
Jag är tveksam. När dottern flög från Arlanda till Aten med nationellt ID-kort varnade de (flygpersonaen) henne för att hon nog inte skulle få komma in i Grekland, eller flyga hem heller, för den delen
Nu funkade det, som tur var.

beror väl lite på hur du tar dig ner..ex. ryan kräver väl pass eller eu-idkort för att ta dig ombord.

Åker till Paris på måndag och hittar inte passet! Behöver jag det? Enligt en googling behövs det ej MEN tydligen gills inte körkortet som id-handling (och ngt annat har jag inte).
Hur stor är chansen att jag tar mig iväg med körkortet som id-handling?
På en skala från 1-10 skulle jag säga 8,5

Inom Schengen har man ingen passkontroll men om du vill checka in bagage kan de kontrollera ID. I Sverige funkar förstås körkort men det är mer tveksamt utomlands. Jag reste nyligen till Berlin utan pass och det var inga problem.

Från Arlanda är det då inget problem, inte från CdG heller, har flugit själv samt har kollegor som gjort samma sak. Problemet uppstår om du inte kan legitimera dig för polis på plats.

Det enda sättet att bevisa att du får vistas inom Schengen utan pass är att ha pass eller nationellt id-kort för att kunna visa att du är svensk medborgare.

Men om inget extraordinärt inträffar på resan dit/hem eller där så kommer du mest troligt inte behöva det.

Inte alls säkert. Flygbolag kan ha egna bestämmelser om vilka identitetshandlingar de godkänner och därför har de möjlighet att kräva pass. Det handlar om säkerhetskontroll.

Flyger direkt till CdG med Norwegian. Borde vara lugnt, men sökandet fortsätter.... Vart fn har jag lagt det?!? Gah....

Flyger direkt till CdG med Norwegian. Borde vara lugnt, men sökandet fortsätter.... Vart fn har jag lagt det?!? Gah....

I diverse byrålådor
I resväskor (småfack!) eller handväskor
I någon annan liten förvaringslåda
I någon resenecessär
Kanske lagt i någon plastficka i en pärm

.. Eller typ i kylskåpet eller något annat märkligt ställe :D

Alltså tycker jag har letat ÖVERALLT!!! Men uppenbarligen inte. Blir att vända upp och ner på lägenheten efter jobbet. Kul fredag kväll :banghead:

Det där är jättekonstigt för det var högst tveksamt att jag fick komma in i Tyskland med körkort som id. Hade jag inte suttit på en buss mitt i natten där alla andra kunde visa leg hade det varit tvärstopp.

Hittade många saker som jag letat efter länge i de handväskor jag hade på mig på resan jag hade gjort några månader innan jag städade bland väskorna. Som tur var nån vecka innan jag skulle iväg igen och hade inte riktigt insett att jag "tappat bort" passet än då ;)

kl Åkte till Sverige från Malta tur och retur med enbart svenskt körkort (Norwegian). Gick utmärkt. Gick bra att åka med Ryan Air också. De knorrade dock lite. Men visst, säker ska man väl inte vara.

Det där är jättekonstigt för det var högst tveksamt att jag fick komma in i Tyskland med körkort som id. Hade jag inte suttit på en buss mitt i natten där alla andra kunde visa leg hade det varit tvärstopp.

Och jag fick åka till ambasaden och fixa ett nytt pass, även det i Tyskland. Jag var inte helt nykter, äldre tonår och tyska polisen var inte nöjd med mitt svenska körkort som legitimation. Gick väl på sisådär 20' tror jag (jag hade passet på vandrarhemmet, men dit fick jag inte åka och hämta det).

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 668
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama